Vatten i pellets?

Skriv svar
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Vatten i pellets?

Inlägg av puttee »

Hej såg att Rol-bi skrev:

"Detta betyder att lite vatten måste tilsätts pellets i matningen eller direkt i förbränningen. Då får man nästan osynlig (blå) låga och en brännare som ger upp i mot 100% verkningsgrad. " :shock:

Saxade detta, tycker det låter intressant... :) Snälla berätta mer...
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Detta med vatten i förbränningen exprimenterades det med på 80 talet på bilar vilket gav ett par hästar extra med ett vatten munstycke monterat direkt mot insuget ..mycket svårjusterat var det.

Och varför inte till en pelletsbrännare :roll:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Jo visst vet jag att vatteninsprutning på en bil hjälper till att skydda mot spikningar och kan hjälpa till med fyllnadsgraden, men varför i en pellets brännare? det är väl inget problem att få in tillräckligt med luft till förbränningen eller?

Jag tycker att man endast skulle riskera att kyla förbräningen och få ett sämre slutresultat :? jag fattar inte :oops: hilfe.......
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
tompas11
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 23 apr, 2007 20:42
Ort: Västmanland
Kontakt:

Inlägg av tompas11 »

notti skrev:Detta med vatten i förbränningen exprimenterades det med på 80 talet på bilar vilket gav ett par hästar extra med ett vatten munstycke monterat direkt mot insuget ..mycket svårjusterat var det.

Och varför inte till en pelletsbrännare :roll:
Det var inte bara vatten man körde med. Vanligt var också att man använde vätesuperoxid vilket gav högre effekt och mycket rena avgasvärden.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Kan komma med ett inlägg.
Ni som har exempelvis en ABU-Rök att röka fisk i med Alspån samt T-Röd.
Slår man då i lite vatten i T-Röd så brinner det helt sot fritt.
Samma sak med modern vedeldning man utnytjar fukthalten i veden för att uppnå en sotfri blåaktig låga.
För tort skall det inte vara det vet vi pöjkar.

Ved Profilen.
puttee
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: fre 07 jul, 2006 18:42
Ort: Köping

Inlägg av puttee »

Betyder detta att pellets är för torrt för att man ska kunna nå en riktigt bra förbränning???? :shock:

Det är alltså utalandet om tillsatt vatten jag undrar om..... :?
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Svenconi
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 09 sep, 2006 22:05
Ort: Bara, Skåne

Inlägg av Svenconi »

Att hälla vatten i pelletsen ger en försämrad verkningsgrad. Allt vatten man häller i pelletsen kostar energi att koka/förånga (ca 0,5 kWh per kg vatten). Denna energi får man inte tillbaka utan den far ut i skorstenen.

Ju torrare pellets desto bättre
Värmebaronen XPP 20 med Janfire Flex-A
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Svenconi skrev:Att hälla vatten i pelletsen ger en försämrad verkningsgrad. Allt vatten man häller i pelletsen kostar energi att koka/förånga (ca 0,5 kWh per kg vatten). Denna energi får man inte tillbaka utan den far ut i skorstenen.

Ju torrare pellets desto bättre
Helt rätt!
Det är därför man också skall undvika att köra på låga panntemperaturer.
Då daggpunkten ligger runt 57-60 grader.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Det mesta vattnet i rökgaserna kommer från förbränningen.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

appropå vatten i pellets, så pajade ett vattenrör i min källare till utkastaren i förra veckan. hur kul va det :shock:

det mesta av vattnet gick rätt ner i förrådet och dränkte panna och brännare.. har skyfflat ur spån och försökt sortera som faan, men den går knackigt fortfarande med många felstarter!

min nya cbj thermoshunt fick sig en dusch,så kretskortet pajade oxå.. 1050kr
brännaren va vattenfyld upp till lågriktaren med vatten,men den klarade sig.. pannan oxå som tur va!

så om ni ska tillsätta vatten ta inte för mkt!!!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Tänkte lite mer på det där med vatten i rökgaserna....
Pellets är väl nå't sorts kolväte. När det förbränns blir det koldioxid och vatten. I kolvätena är det drygt dubbelt så många väte som kol. Två väteatomer går samman med en syreatom till vatten. Syre är ca 30% tyngre än kol (C=12, O=16). Av ett kilo förbrännd pellets blir det då drygt en liter vatten.

Vattenhalten i den oförbrännds pelletsen är alltså en rätt försumbar del av vattnet i rökgaserna.

Är det någon som var mer vaken på kemilektionen och kan säga om jag har rätt eller fel?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Lippoman
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 16 jun, 2007 08:07
Ort: Luleå

Inlägg av Lippoman »

Pellets består av (i huvudsak) cellulosa, hemicellulosa och ligniner. Cellulosa (C6H10O5)n innehåller i princip redan sitt eget "vatten" så vid förbränning är det enbart kolet som behöver syre. Så mängden vatten som bildas är mindre än massan av trä.
-=Lippoman=-
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Min kompis jobbar på värmeverket här i stan, de eldar med flis. Där är det viktigt med vatteninnehållet men det beror inte på förbränningen, det beror på att de har rökgaskondensator för att få maximal effektivitet. Denna kondensator behöver vattnet för att fungera optimalt, vattnet sänker rökgastemperaturen vilket sliter mindre på pannan och vattenångan medger att större del av värmen kan utvinnas i kondensatorn.

Samtidig ger en fuktig rökgas en bättre bindning av sot/aska vilket är en del av reningen.

Detta är alltså ett storskaligt anlägg där det har betydelse, för en vanlig villapanna gäller det att det ska vara torrt.

Jag kan inte bevisa det men jag är övertygad om att en rätt inställd förbränning i en pelletsbrännare ger bäst effektivitet med torrt bränsle, fuktig bränsle sänker rökgastemperaturen och minskar därmed värmeöverförningsfaktorn vid att minska delta t.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

dubbelpost
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar