Att välja pellets eller ej

Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:Man kan ju undra om de som prissatt Nibes Tank VPAS för värmepump och sol knarkar däremot.....
23 625 kr :shock: för en dubbelmantlad tank på 300 + 450 liter + solslinga. http://www.nibe.se/Villaprodukter/Ackum ... iment/VPA/

De andra tillverkarna är inte mycket roligare i prissättningen de heller på dessa specialprodukter.
Håller med ! Pris sättningen är katastrofal.
Det där med knarket var bara ett skämt :D

Ha de!! Ved Profilen.
ronald
Pannrumstomte!

Re: Lite mer ved (förlåt pellets) på brasan

Inlägg av ronald »

Rol-bi skrev:
cykelmakarn skrev: Men handen på hjärtat: hur många av er lämnar hemmet två veckor om året och njuter av utlandets frukter och drycker, medans pannan tuffar säkert hemma och ingen semestertanke ägnas den?............
Nej, vi också gillar att åka på semester, vi panngubbar. Men samtidigt längtar vi efter pannan och pellets.info. Men efter 14 dagar kommer vi hem och ser att allting går riktigt bra endå. Att elda med pellets är ju en miljöfråga och det ger ju en interesse när man får detta till i eget hus (i stället för olja!!).

Välkommen i klubben när du har gjord dit val....
Jag måste bara hålla med Rol-bi....
Och min gamling till panna som jag kört hela sommaren (har även elberedare)
Har jag tittat till 1 gång i mån (hela sommaren.)...för lite sotning och lite allmäntsnack"... :lol: Så cykelmakarn med en ännu modernare panna kommer du att få en rejäl abstinens att "allmäntsnacka"...
Du har väl sätt tvreklamen.."Vad är brudarna" Neej den var fel! Ähh Jo! När reseledaren säger!,några frågoor?....Jaa näär får man åka hem?? :lol:

Och förresten ,sen vi började med pellets har man verkligen fått råd att åka utomlands....... :D

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Man kan ju undra om de som prissatt Nibes Tank VPAS för värmepump och sol knarkar däremot.....
23 625 kr :shock: för en dubbelmantlad tank på 300 + 450 liter + solslinga.
23625:- + solpaket 24000:- (sfinx verkar bland dom billigare) =47625 - solbidraget 7500:-
Så 40125:- efter solbidraget, Då tillkommer rör till/från taket, rörisolering, takfästen o solfångarvätskan + ev installation... :shock:
Det kommer då att ta iaf 40 år att spara in bara det extra materialet om man kör med vp, Sen tillkommer ränta/kapitalkostnaden så elen måste bli ruskigt dyr...

Installationskostnaden blir inte direkt mindre med pellets så det vill till att det är bra livslängd på solfångarna...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo! På tal om Vp´s så har våran närmsta granne mycket trevlig förresten, borrat förra våren 180 000 kr +nibe fighter.det var nära att det skulle bli
2 hål för att räcka =(mycket blålera inget berg) men det blev bara ett..hål

En rolig sak var att makan hans kom förbi när det var klart...

Joo! vi har installerat den nyaste en "nibe fighter "den skulle kraaaama ur värmen ur marken...Det lät bara för gulligt,,när hon sa det
Ursäkta om det inte tillförde så mycket i tråden ....
Men dom har bara 90m2 hus +källare så det kommer nog ta sina år att payoffa" Men dom är glada ändå....För dom har vedpannan kvar i pannrummet..Han kunde inte vräka ut den..det gjorde för ont för det sa han.. :lol:

Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den lör 15 sep, 2007 19:49, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Lite mer ved (förlåt pellets) på brasan

Inlägg av André »

cykelmakarn skrev:

CTC'n kan man ju koppla till värmepump. Är det bra?

Sedan läste jag lite på en tråd här som handlade om brandväsendet. Dubbelgips och minerit skivor var det som gällde. Hur mycket är det som kommer till?

HAr det väl rätt så bra förspänt då en släkting jobbar i branschen så materialet fixar jag till inköpspris. Att hitta någon som installerar är svårare, förståeligt nog.

Men handen på hjärtat: hur många av er lämnar hemmet två veckor om året och njuter av utlandets frukter och drycker, medans pannan tuffar säkert hemma och ingen semestertanke ägnas den? Hmm... hur är det med det egentligen.

Hade bäst
Ja det är bra att ctc´n går köra mot l/v vp, Blir iof nästan lika dyrt som bergvärme...

Detta hur pannrummet ska vara utformat skiljer mycket beroende på sotaren i ditt distrikt, Men har du inget pannrum o måste fixa dubbelgips mm så kommer det ju till x antal tusen bara för pannrummet...

Har du möjlighet att få ut delar billigt måste du då först höra om det ev finns nån rörkrökare som är villig att hjälpa dej med installationen, Gäller både om det är pellets/vp..

Funkar allt som tänkt aå ska du inte behöva tömma aska el göra annan översyn mer än 1 gång/mån med en ctc ecoflex, Den har ju även elpatron som backup om den skulle stanna... Även utrustad med shuntstyrning som har semesterfunktion så du kan sänka värmen då du är borta o pannan ser till att det är varmt då du kommer hem efter 2 veckors semester... :wink:
Skötte grannens ecoflex då dom va i Thailand 3 veckor i vintras o behövde inte göra nånting trots att det bara är ett mindre förråd av pallkragar där, Det gick bara några hundra kg fast huset är stort (drygt 200 m2) men då tempen ställdes ner till 11° så gick de nästan ingen pellets första veckan...

Din förbrukning på 38000 kWh är det inkl hushållsel??
Är det de så kommer du nog att förbruka närmare 8 ton pellets/år om du kör pellets hela året, Med jord/berg vp ca 17000 kWh el/år inkl hushållsel..
VP bli ca 10000:-/år billigare i drift om pelletsen kostar 2500:-/ton inkl sotningsavgifterna o elen kostar 1:-/ kWh, Driftskostnaden blir max 2500:- billigare med solfångare o ca 1000:- billigare/år med VP...

Tror du att skorstenen är ok för att elda pellets??
Kan fort bli 15-20000:- till bara där... :oops:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Fast det går ju och få ett bra system mycket billigare.

En 750 L tank 2700 kr plus frakt

Platsbyggd solladdare,
Värmeväxlare
Circulationspump
3-vägsventil
Ställbart termostat
Pris 2500

Platsbyggd tappvarmvattenautomat
Kraftig värmeväxlare
Pump
3-vägs ventil med termostat 35-55 grader
Flödesströmbrytare
Pris 4800

Kombi vakuumrör 60 rör
Pris 24 000 kr

Totalt 34000 - solbidrag 7000kr = 27000

Sen tillkommer naturligtvis inkoppling isolering av tank men är man lite händig kan man göra mycket själv.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

.....
Kopparrör 60-100kr/m
Isolering 40-50kr/m
Div kopplingar 2-3000
etc

Man får inte glömma räkna in alla detaljer, det tillkommer en hel del! Missförtå mig inte nu, jag gillar ju solfångare, men det är lätt att lura sig själv . Ska man räkna på det måste man ha med allt. Även extra förluster i systemet och elen för att driva det.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Nej vist blir det en hel del som till kommer.
Men jag tror dom som skaffar solfångare inte bara gör det för att få en super payoff.
Ett tips på rör kan vara biltemas prisol rör.
25 m 1100 kr. Man får naturligtvis dra bort plasten.
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Andreas Hansson skrev:Fast det går ju och få ett bra system mycket billigare.

Isolerad sådär för den pengen.... Hur stora blir inte förlusterna i alla platsbyggda grejer och en kass isolerad tank ?

Dessutom funkar det inte till värmepump då man bör ha dubbelmantlad tank med stora volymer och värmeöverföringsytor till VP pga lde åga tempskillnaderna.

Helt plöstsligt fick man sig ett tokdyrt komplicerat och utrymmeskrävande pannpalats istället för en VP som är stor som ett kylskåp.

Jag tror mig veta vad 99% av alla VP spekulanter väljer......

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

elvis skrev:
Andreas Hansson skrev:Fast det går ju och få ett bra system mycket billigare.

Isolerad sådär för den pengen.... Hur stora blir inte förlusterna i alla platsbyggda grejer och en kass isolerad tank ?

Jag tror mig veta vad 99% av alla VP spekulanter väljer......

Mvh
Nej jag tänkte inte till VP. Det är ju helt förkastligt.
Jag tänkte till intreserade ved pellets eldare,
Att spara några pengar är nog svårt

Tanken är oisolerad. Isolera kan man göra själv.
Jøtul I 520 FL
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Andreas Hansson skrev: Men jag tror dom som skaffar solfångare inte bara gör det för att få en super payoff.
Precis, det kan finnas andra värderingar med en solanläggning också.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

leifa.k skrev:
Andreas Hansson skrev: Men jag tror dom som skaffar solfångare inte bara gör det för att få en super payoff.
Precis, det kan finnas andra värderingar med en solanläggning också.
Inte då för min del iaf, Va oljan billigast uppvärmningen så skulle jag då köra på de...

Blev erbjuden att köpa 2 m3 finndiesel för 6500:- förra veckan vilket skulle göra ett kWh pris på ca 72 öre vilket bara är 9 öre/kWh högre än pellets vid ett pris på 2500:-/ton...
Verkar ligga rätt konstant i pris smuggeldiesel... :?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo!7500 solbidrag är det det statliga bidraget? Vad snålt i så fall
Direktelen får ju 30000 kr ...Solpanelstillverkarna verkar ha dåliga lobbeister jag tycker ju höra att solprylarna mm är ju så dyra ....vi skall väl ställa om hela samhället till ett hållbart miljösamhälle.....

Ja vad vet jag ........
Mvh ronald
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

ronald skrev:Jo!7500 solbidrag är det det statliga bidraget? Vad snålt i så fall
Direktelen får ju 30000 kr
Vadå snålt ?

Jag tycker det borde vara 0kr i bidrag.
Varför ska skattepengar gå till att stödja folk som köpt hus med kass värmekälla ?

Om man köpt en kåk med direktverkande el så är ju den billigare än en exakt likadan med ex bergvärme.
Varför ska staten ge bidrag till de som valt att köpa en billigare fastighet ?

Om man tittar på summan så är det duktigt mycket dyrare att bygga ett vattenburet system i efterhand än att hänga solfångare på taket och ställa en tank i källaren. Bidraget är relaterade till kostnaden för ingreppen.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Nu kanske det inte är så enkelt att dom som har direktverkande el har köpt huset billigare. Det är inte allt för länge sedan man slutade bygga nytt med direktel installerat. Hursom så är det i statens intresse att vi minskar elförbrukningen så det är klart att staten betalar en del av kostnaden.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Skriv svar