Nytt vakuumsystem
Nytt vakuumsystem
Fick idag erbjudande från Neova att köpa "Mullvaden" ett nytt pelletsvakuumsystem från Effecta.
Men vilket pris....... 33450:- för mullvad, vakuumsystem, miniförråd, 15 m slang, 10 slangfästen samt integrerat styrsystem och 3 ton pellets.
Går man sedan in på denna sida:
http://www.pelletsbranschen.se/LitiumDo ... cument=421
Så kan man köpa ett komplett sugsystem för 16490+moms = 20613:- innehållande mullvad, sugenhet, styrning med givare, 20 m slang och slangklämmor samt hängklämmor.
En liten diff på 12837:- för att få 3 ton pellets........... det är dyr pellets det.
Från Neova fanns det även ett erbjudande till lika det första med mullvaden + ett kompl. Mafa-förråd på 2,3X1,8X1,65 för 49900:-
Undra om det blir lika "oförmånligt" om man börjar kolla vad Mafan kostar "löst"????
Edit: När jag läser 16490+moms erbjudandet igen så är det nog riktat till installatörer och inte oss "vanligt dödliga". Därav den stora prisskillnaden...... det blir lite vinst till den som säljer den nya mullvaden.....
Men vilket pris....... 33450:- för mullvad, vakuumsystem, miniförråd, 15 m slang, 10 slangfästen samt integrerat styrsystem och 3 ton pellets.
Så kan man köpa ett komplett sugsystem för 16490+moms = 20613:- innehållande mullvad, sugenhet, styrning med givare, 20 m slang och slangklämmor samt hängklämmor.
En liten diff på 12837:- för att få 3 ton pellets........... det är dyr pellets det.
Från Neova fanns det även ett erbjudande till lika det första med mullvaden + ett kompl. Mafa-förråd på 2,3X1,8X1,65 för 49900:-
Undra om det blir lika "oförmånligt" om man börjar kolla vad Mafan kostar "löst"????
Edit: När jag läser 16490+moms erbjudandet igen så är det nog riktat till installatörer och inte oss "vanligt dödliga". Därav den stora prisskillnaden...... det blir lite vinst till den som säljer den nya mullvaden.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumstomte!
Hoppas nu inte nån är så dum så de köper den där skiten.
Det är ju för fasicken hälften av vad en bergvärmeanläggning kostar....
Eller en hel kvalitets luft-vatten VP dockad till pannan installerad och klar.
49900 kr För ett bulkförråd och en transportanordning.....
Undra vad en komplett ny panna installerad och klar med detta skulle gå loss på..... Mamma mia !
(skit= kanske bra produkt men löjligt prissatt dvs ej värd pengarna på lång väg)
Det är ju för fasicken hälften av vad en bergvärmeanläggning kostar....
Eller en hel kvalitets luft-vatten VP dockad till pannan installerad och klar.
49900 kr För ett bulkförråd och en transportanordning.....

Undra vad en komplett ny panna installerad och klar med detta skulle gå loss på..... Mamma mia !

(skit= kanske bra produkt men löjligt prissatt dvs ej värd pengarna på lång väg)
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Hmm.... kan man inte få till trycksakerna så hur är då grejorna?
Citat "får du mäjlighet att erbdjuda din kund en helt ny komfort och funktion på pelletsvärme."
Bilden sen är ju fin på förråd i hörn i en källare... dom kunde ju ha ritat in några reglar i alla fall! Hur många tror på skissen och tänker att det där fixar jag själv... hur svårt kan det vara. Med pellets sen direkt kloss i källarvägg blir det kul
För att avsluta.... måste hålla med elvis, hoppas ingen går på den. Även om iden är fin (returluften tillbaks i förrådet) så 80' för en 25kW panna med sug... PLUS förråd!?!?! Då köper jag hellre en bv-pump
OPPS!! 80´:- var PLUS mullvad och PLUS mons!
/Jörgen
Citat "får du mäjlighet att erbdjuda din kund en helt ny komfort och funktion på pelletsvärme."
Bilden sen är ju fin på förråd i hörn i en källare... dom kunde ju ha ritat in några reglar i alla fall! Hur många tror på skissen och tänker att det där fixar jag själv... hur svårt kan det vara. Med pellets sen direkt kloss i källarvägg blir det kul

För att avsluta.... måste hålla med elvis, hoppas ingen går på den. Även om iden är fin (returluften tillbaks i förrådet) så 80' för en 25kW panna med sug... PLUS förråd!?!?! Då köper jag hellre en bv-pump

OPPS!! 80´:- var PLUS mullvad och PLUS mons!
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Re: Nytt vakuumsystem
Man måste också köpa en skruv från vakuumsystemen fram till brännaren, ca. 5.000. Kanske också en skruvdoserare till 4-5.000 om man kör med lutande skruv och brännare utan dosering.
Jag tror vakuumsystem passer bra till mycket långa avstånder. Man måste akseptera lite buller vid uppfyllning av minilagret.
Jag tror vakuumsystem passer bra till mycket långa avstånder. Man måste akseptera lite buller vid uppfyllning av minilagret.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Håller med, men det är väl antagligen upp till installatören att fixa......joeri91942 skrev:Bilden sen är ju fin på förråd i hörn i en källare... dom kunde ju ha ritat in några reglar i alla fall! Hur många tror på skissen och tänker att det där fixar jag själv... hur svårt kan det vara.
Vad händer då ??? Har själv kört med pelletsen direkt mot min yttervägg i över 9 årjoeri91942 skrev:Med pellets sen direkt kloss i källarvägg blir det kul![]()

Moderator
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Bra isolerat (både för fukt & värme) är det ju inga problem men smyger det in fukt så lär det ju bli finfint... finns en anledning till att man inte får/ska sätta exempelvis träreglar direkt mot källarvägg utan att man ska använda stålregel istället.
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Det framgår ju inte av "prospektet" om man skall "stoppa in" mullvaden efter inblåsningen av pellets eller om den måste "hängas upp" före inblåsningen. Båda lösningarna kan ge lite problem med att man måste ha en lucka som går att öppna efter blåsning eller en upphängning som man kan "släppa" efter blåsning.Karla1 skrev:Man ska väl också ha med i beräkningen att mullvaden kräver fritt rum ovanför pelletsen i förrådet, så det ger väl inte så där mycket mer rum för pelletsen som om man jämför konisk botten med skruv.
Jag tycker produkten ser bra ut men den kostar i mitt tycke lite väl mycket dessutom saknar jag en del förklarningar (se t.ex. ovan).
Moderator
Om man ska kolla på priset så har dom saftat på rejält på mullvaden. Men har man patent så har man.
Jag tror för min del att dom kommer att få sänka priset för den är för dyr.
Vet inte vad som sker på denna marknad, den är lite avslagen men ändå så försöker alla ta ut överpriser på både produkter och installationer.
Dom motarbetar sig själva lite enligt min uppfattning.
Jag tror för min del att dom kommer att få sänka priset för den är för dyr.
Vet inte vad som sker på denna marknad, den är lite avslagen men ändå så försöker alla ta ut överpriser på både produkter och installationer.
Håller fullständigt med dig i detta.Karla1 skrev:Vet inte vad som sker på denna marknad, den är lite avslagen men ändå så försöker alla ta ut överpriser på både produkter och installationer.
Moderator
Re: Nytt vakuumsystem
Fick ett likadant erbjudande för ett tag sedan...först trodde jag det var ett skämtRoli skrev:Fick idag erbjudande från Neova att köpa "Mullvaden" ett nytt pelletsvakuumsystem från Effecta.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Var på energidag kristianstad, där fanns utställning Mullvad men inte demo, hade va kul att se på demo. Ja det var inte dum och bekväm är nog tro. Men helt onödig för en så vansinner pengar att lägga.
Pengar kan man använda till annan bättre än mullvad!!
Pengar kan man använda till annan bättre än mullvad!!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Hej,
Är en ny pelletseldare med ett system med "Mullvaden" kul att det disskuteras om systemet. I mitt fall fanns ingen annan lösning än ett sugsystem 23 meter. Installationen kostade 87000:- inkl moms (panna, brännare, mullvad med slang och sugenhet) pelletsförrådet byggde jag själv ca 4000:- plus en del snickrande i källaren. Har kört systemet i 5 veckor hittills utan problem. Men det blir spännande när det börjar ta slut i förrådet eftersom det är större än vad Mullvaden är rekomenderad till.
Är en ny pelletseldare med ett system med "Mullvaden" kul att det disskuteras om systemet. I mitt fall fanns ingen annan lösning än ett sugsystem 23 meter. Installationen kostade 87000:- inkl moms (panna, brännare, mullvad med slang och sugenhet) pelletsförrådet byggde jag själv ca 4000:- plus en del snickrande i källaren. Har kört systemet i 5 veckor hittills utan problem. Men det blir spännande när det börjar ta slut i förrådet eftersom det är större än vad Mullvaden är rekomenderad till.
Effecta Pellets 220 C, Px21, Mullvad med sugenhet.
Du får gärna fixa lite bilder på Mullvaden.
Hur gör man med Mullvaden när man skall fylla förrådet ? Plockar ut den, hänger upp den i förrådet eller något annat ?
Hur gör man med Mullvaden när man skall fylla förrådet ? Plockar ut den, hänger upp den i förrådet eller något annat ?
Moderator
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Var 87.000 inklusiva installation av allt? Då tycker jag det är en rätt bra pris.Karlstad skrev: Installationen kostade 87000:- inkl moms...
..pelletsförrådet byggde jag själv...
Hur stort är förrådet och vilken höjd måste man ha över förrådet för en mullvad?
Vet du om Effecta producerar mullvaden på licens?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html