Val mellan två brännare

ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!
Du har bra drag i skorstenen och bra luftintag( utifrån) till brännaren..
Den brännaren du dundrar( in )kommer funka" perfa"i din gjutjärnare tror jag...med alla tre brännarna ...men bäst förståss med.... :lol:
Lycka till...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Blåst

Inlägg av Ved Profilen »

Depper Dan skrev:Ok, det kanske inte är så mycket att hänga upp sig på då utan bara att se till få det rätt justerat.

Beträffande pannans lämplighet, jag har i alla fall hört två exempel där det fungerat bra med PX-21 i likadan panna. I det ena fallet i översta vedlucka och i det andra i den nedersta. Om dessa ovan nämnda brännare (Eurofire, PX21 och Ulma) är rätt likvärdiga som ni säger så är det väl troligt, eller åtminstone ganska goda förutsättningar, att det borde fungera bra med både Eurofire och Ulma också, eller?
Skorstenen är bortåt 8 m och med 110 mm insattsrör. Friskluftsintaget till pannrummet via ett rektangulärt eternitrör är grövre än så.

Inte landat ännu.
Depper Dan. Du får aldrig in dessa brännare i övre luckan (Tro mig) Jag har haft samma panna själv.
Tag ur rosterna längst ned i pannan och installera brännaren där.OBS.Nu är jag en opartisk rådgivare som skriver detta, jag bara vet att det jag skriver är nog den optimala lösningen i ditt fall.
Om jag vore dig skulle jag välja Ulmabrännaren samt den Norska vertilala skruven, den har nog den minsta fel marginal när det gäller doseringen av pellets till brännarna på marknaden i dag. Om man jämför med andra skruvar som säljs.Du kan naturligt vis välja andra brännare bara du håller dig till framåtriktad förbränningsprincip i den panna du har.

Detta blir i alla fall mitt råd.

Ved Profilen.
Depper Dan
Prima virke

Dragbegränsare-IOGT NTO?

Inlägg av Depper Dan »

Skratta inte nu men dragbegränsare, är det samma sak som motdragslucka?

Ska denna begränsare eller lucka sitta i anslutning till friskluftsintaget i pannrummet?

I så fall har jag tydligen redan ett slags alternativ till en sådan för jag hittade just en DN från januari 1979 som någon lagt in i eternitröret, visste ni förresten att Ola Ullsten var i Vita huset då? Själv hade jag glömt det.
Röret har dimensionen 15 x 25 cm och har ca 180 cm väg ut till det fria, är det ett tecken på att jag då antagligen har bra drag och inte behöver oroa mig för den saken?

Ska Ullsten bort (igen)? Jag lät han ligga kvar.
elvis
Pannrumstomte!

Re: Dragbegränsare-IOGT NTO?

Inlägg av elvis »

Depper Dan skrev:Skratta inte nu men dragbegränsare, är det samma sak som motdragslucka?

Ska denna begränsare eller lucka sitta i anslutning till friskluftsintaget i pannrummet?
Dragbegränsare, dragavbrott, motdragslucka är samma sak.
Dessa sitter på rökröret från panna till skorsten eller i inmurad skorstenen. Den ser ut som en liten vippande lucka.

Det som är i friskluftsintaget är ett tilluftsdon som kan öppnas eller stängas manuellt och är inte samma sak.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Karla1
Pannrumsnisse!

Re: Dragbegränsare-IOGT NTO?

Inlägg av Karla1 »

Depper Dan skrev:Skratta inte nu men dragbegränsare, är det samma sak som motdragslucka?

I så fall har jag tydligen redan ett slags alternativ till en sådan för jag hittade just en DN från januari 1979 som någon lagt in i eternitröret, visste ni förresten att Ola Ullsten var i Vita huset då? Själv hade jag glömt det.
Röret har dimensionen 15 x 25 cm och har ca 180 cm väg ut till det fria, är det ett tecken på att jag då antagligen har bra drag och inte behöver oroa mig för den saken?

Ska Ullsten bort (igen)? Jag lät han ligga kvar.
Nej, dragbegränsaren eller så kallad motdragslucka skall placeras i skorstenen eller på utgående rökrör från pannan som går in i skorstenen.
I ditt fall så har du väl rök-kanalen från pannan går ut efter golvet om jag minns rätt. Då skall du placera den längre upp i skorstensmuren. Vet tyvärr inte hur du har röret dragit i skorstenen, om det går ända ner eller bara till knät, om du har detta.

Brännare kräver oftast ett jämt drag på ca 0,10- 0,15hPa och denna lucka hjälper till att hålla detta drag i pannan. Injusteras med en motvikt på luckan. Samtidigt så hjälper den till att ventilera skorstenen så att det inte bildas kondens om rökgaserna skulle variera vid olika väderleksförhållanden. Är ett plus även vid blåsigt väder, då överskottet går rätt igenom luckan och inte ner i pannan. Vid installationen av brännaren gör man en mätning av draget och justerar motvikten efter denna information.
Depper Dan
Prima virke

Dragbegränsar´n

Inlägg av Depper Dan »

Ok, då är det som jag trodde från början istället.

Om den nu ska sitta på en nivå av minst en meter över golvet så kan det bli problem eftersom jag har ett rör inmurat i skorstenen, nedre stosen är ca 80 cm över golvet, i murstocken alltså. Rökröret från pannan till murstocken löper parallellt med golvet på den ynka höjden av 20 cm ög. Inte högt upp som det visst gör på modernare pannor.
Var sätter jag då begränsaren? I rökröret trots att det är så lågt ner?
Eller måste jag ta hit en murare och öppna murstocken och sedan såga upp ett hål i det rostfria röret och montera in det där, eller hur brukar man enklast göra?
Depper Dan
Prima virke

Inlägg av Depper Dan »

Ok tack Karla1, jag skickade tyvärr min text innan jag såg ditt svar.

Men problemet med placeringen kvarstår och jag är osäker på "knät". Jag har en hel vägg som murstock och där inne någonstans finns stosen och röret som fortsätteruppåt. Jodå jag vet var stosen sitter, har själv målat över lagningen efter upptagningen i muren.
Depper Dan
Prima virke

Inlägg av Depper Dan »

Hej Vedprofilen!

Nädå, jag hade inte tänkt försöka mig på övre luckan själv för jag tycker den verkar hamna lite väl nära taket de där kanalerna löper (vad är det för rackare, vattenkanaler eller?)
Men faktum är att det faktiskt går att klämma in en PX 21:a i den luckan också, jag har fått bildbevis från en annan av våra vänner i forumet. Enligt hans installatör gav det visst en ovanligt lyckad verkningsgrad och den installatören hade många PX-21-installationer på sitt samvete.

Jag tycker nog ändå att det känns väldigt nära taket, fast vad vet jag.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Depper Dan skrev:Ok tack Karla1, jag skickade tyvärr min text innan jag såg ditt svar.

Men problemet med placeringen kvarstår och jag är osäker på "knät". Jag har en hel vägg som murstock och där inne någonstans finns stosen och röret som fortsätteruppåt. Jodå jag vet var stosen sitter, har själv målat över lagningen efter upptagningen i muren.
Om det rör sig om 80cm ovan golv så ska du nog klara dig utan beskymmer. Du har ju som sagt inte sådan hög skorsten. Ju högre den är finns risken för problem. Om du är osäker och vill veta mera så kontakta Hans Koolman AB.
http://www.koolman.se
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Depper Dan skrev:Hej Vedprofilen!

Nädå, jag hade inte tänkt försöka mig på övre luckan själv för jag tycker den verkar hamna lite väl nära taket de där kanalerna löper (vad är det för rackare, vattenkanaler eller?)
Men faktum är att det faktiskt går att klämma in en PX 21:a i den luckan också, jag har fått bildbevis från en annan av våra vänner i forumet. Enligt hans installatör gav det visst en ovanligt lyckad verkningsgrad och den installatören hade många PX-21-installationer på sitt samvete.

Jag tycker nog ändå att det känns väldigt nära taket, fast vad vet jag.
Jag skulle gärna vilja veta vad han har fått uppgifterna i från om verkningsgraden blir ovanligt lyckad om man placerar brännaren i översta luckan i en Skoglund & Olsson P-K 12 D???

Ved Profilen
Depper Dan
Prima virke

Verkningsgraden

Inlägg av Depper Dan »

Hej Vedprofilen!

Installatören hade sagt så till ägaren av PK-12:an efter installationen, jag antar att han grundade det på sina egna erfarenheter. Han jämförde nog inte med andra installationer i nedre luckan i likadana pannor. Han menade nog bara att det blev en väldigt bra verkningsgrad generallt sett, antar jag.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Verkningsgraden

Inlägg av Ved Profilen »

Depper Dan skrev:Hej Vedprofilen!

Installatören hade sagt så till ägaren av PK-12:an efter installationen, jag antar att han grundade det på sina egna erfarenheter. Han jämförde nog inte med andra installationer i nedre luckan i likadana pannor. Han menade nog bara att det blev en väldigt bra verkningsgrad generallt sett, antar jag.
Jag anade nästan det, Jag tror inte att har satt in pelletsbrännare i speciellt många ABSO-pannor. Absolut inte jämfört att testa att placera brännaren i översta luckan resp nedersta.
Det jag menar är att placeras brännaren i nedersta luckan får lågan brinna helt fritt utan att nudda kylda gjutjärns ytor (Lågan får alltså brinna färdigt innan den når pannans konvektions del) Alltså dessa två kanaler som du ser i pannans överdel.
Placeras brännaren i översta luckan kan lågan brinna och slå i taket i pannans eldstad, dessutom kan lågan tvingas tillbaka mot brännarröret samt förstöra det,om du förstår vad jag menar.

Verkningsgraderna som installatörerna talar om är bara förbränningsverkningsgraden som instrumentet visar. (Oftast över 90% efter lite skruvande.
Den verkningsgraden blir den samma oavsett vilken lucka brännaren är placerad i.
Jag vill se helheten på en installation i stället Dvs.Rätt placering på brännarna så att även grejerna håller.
Dessutom får du ner rökgastemperaturen något med att placera brännaren längs ned.

Ved Profilen.

Ved Profilen..
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!depper Dan
Gör nu som vedprofilen säger...och placera ... :wink: :wink: i nedre luckan.....

Mvh ronald :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Depper Dan
Prima virke

Nedersta luckan

Inlägg av Depper Dan »

Hej Ved Profilen!

Jo det låter väldigt lågiskt (fyndigt egentligen) det du skriver.
Även en novis som jag reagerade med skepsis när jag läste om övre luckan redan för ett halvår sedan. Anledningen till den placeringen var att man befarade för litet askutrymme vid placering i nedre.
Hur länge kan man tänka sig att det räcker till på vintern vid nedre placering, en vecka? Det skulle jag kunna leva med tror jag.

//Depper Dan man
Depper Dan
Prima virke

Nedre

Inlägg av Depper Dan »

Ja ja ja, man vågar väl inte annat nu;)

Förresten glömde du påminna mig om vad jag ska stoppa i nedre luckan;)

//Depper Dan man
Skriv svar