Framtid panna med inbygg elverk.

Skriv svar
manin
Pannrumstomte!

Framtid panna med inbygg elverk.

Inlägg av manin »

Mött en kille som jobbar på www.Compower.se Samt tittade på sådan drift panna. Häftig!!!

Att en panna med brännare (kör med Gas, olje eller biobränsle) inbyggde tre delar, en sådan växling varmluft och vattenflöder, därefter varmluft går in turbogenerator som ge ström åt eget hushåll därefter slutet med varmvattenbereddare som ska cirkulation till acktank för varmvatten- uppvärmning hus även varmvattentapp.

Det betyder minskar din elräkningar från din elbolag. Eller att inte kan bygga en egen vindkraft på 3-6 kWh kostar 100-200Tkr och som krav bygglov, masten måste vara fritt tomt ex 12 m höjd (för bästa garantera vindstyrka) så innebär måste vara 18 meter radie fri tomt, pga riskfalla/olyck. inte så lätt som flesta villor har så små tomten.

Dom kör med gas så länge när allting är 100% därefter ska testa med bland annat pellets. Få se framtid. Spännad.

Pris okänd!!!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det va väl den pannan det skrevs om i nyteknik i vintras??

Vet du vad pannan beräknas kosta??

Om den skulle klara att hålla priset som t.ex en ctc ecoflex installerad o klar kanske ändå pellets har en framtid, SÅg en firma som sålde ecoflex för 67000:- installerad o klar...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Lokal elproduktion från biomassa blir framtidens lösning för mej (och många andra). Då skall min framtidiga El-bil laddas från denna pannan:

http://www.stirlingpowermodule.com/

Men man måste ha pelletsbrännare som inte sotar så at värmearean håller sej ren. Detta betyder att lite vatten måste tilsätts pellets i matningen eller direkt i förbränningen. Då får man nästan osynlig (blå) låga och en brännare som ger upp i mot 100% verkningsgrad.
Vertikal skruv klarer av tilsats av vatten så den kan användas för ett sådant andamål.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

[quote="André"]Det va väl den pannan det skrevs om i nyteknik i vintras??

Vet du vad pannan beräknas kosta??
quote]

Ops det har jag nog missat det här och där forumet.

Pris okänd, de kan inte säga, säg kan bli ungefär som värmepump.

Rol-bi, ja det är lite problem med pellets som de säger om sot, måste konstruera på något satt med vatten att rensa eller någon annan satt, så att inte bli igentät av sot i växlare.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Rol-bi...
Detta betyder att lite vatten måste tilsätts pellets i matningen eller direkt i förbränningen. Då får man nästan osynlig (blå) låga och en brännare som ger upp i mot 100% verkningsgrad.
Jag försökte ta upp detta i en annan tråd, men nu försöker jag här, du har inte lust att utveckla? :)
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

puttee skrev:Rol-bi...
Detta betyder att lite vatten måste tilsätts pellets i matningen eller direkt i förbränningen. Då får man nästan osynlig (blå) låga och en brännare som ger upp i mot 100% verkningsgrad.
Jag försökte ta upp detta i en annan tråd, men nu försöker jag här, du har inte lust att utveckla? :)
Som Ved Profilen skrev, så vill vatten ha en positiv inverkan i en förbränningsprocess. Om brännstoffet redan innehåller nog vatten, så behöver man ej tilsats av vatten. Om man tittar på röken från en oljebrännare, så ser man att det finns inga rök om den er justerat riktigt. Det är en "dimma" av genomsiktig vattenånga.

Dagens pelletsbrännare ligger på 1940-talet i utveckling om man jämförar med utveckling av bilar. (Efter min mening).
Den patent pending vertikale skruv jag har tagit fram genom 5 års forskning och utveckling, kan köra med insprutning av vatten.

Jag kan tyvärr inte gå i detalj på detta området. Jag förstår att du är interesserad. Jag med.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Tack för det om än nödtorftiga svaret. :)

Jag tror mig förstå att du väntar på nåt patent eller liknande innan du törs svara fullt ut, men jag hoppas att du kan återkomma i ämnet då du ej är förhindrad :) Tack så länge.

Ps. finns det nån annan som vet eller vill dela med sig utförligare så please kör på....

Mvh Puttee
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Skriv svar