Hej alla skulle vilja ha lite hjälp om ved eldninig.

Här diskuteras allt kring vedeldning
slagis
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 18:59
Kontakt:

Hej alla skulle vilja ha lite hjälp om ved eldninig.

Inlägg av slagis »

jag har en ctc 252 och skulle behöva svar på några frågor.

Vilket drag ska man ha (pa )?

vilken rökgastemp är ok

ska man elda i kanalen med dragbegränsaren eller i den utan (se min hemsida)

Den är bara nu och några dagar jag behöver elda med ved.
CTC typ252 år 1957 ,Biona med extra rör ,cykeldator pc,och pelconfig + draglucka
P.R
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 13:20
Ort: Västmanland

Inlägg av P.R »

Jag ber om ursäkt då jag inte ger dig några svar på dina frågor MEN: Är det inte dags att säga adjö till din panna från 1957??? Vilken verkningsgrad får du ut på den???
Baxi Bonus 30, Eurofire sommartid, ved vintertid 2m3 ack 300 l slutet exp. 60 sfinx-rör.
slagis
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 18:59
Kontakt:

panna 1957

Inlägg av slagis »

P.R skrev:Jag ber om ursäkt då jag inte ger dig några svar på dina frågor MEN: Är det inte dags att säga adjö till din panna från 1957??? Vilken verkningsgrad får du ut på den???
ja visst kan jag säga adjö till min panna från 1957!!
köper du en ny till mig då !! :evil:
CTC typ252 år 1957 ,Biona med extra rör ,cykeldator pc,och pelconfig + draglucka
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

En tegelskorsten brukar inte tåla mer än 450 grader.Sen kan det bli farligt om man har brännbart liggande mot den.
Skaffa en rökgastermometer så du kan ha koll
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
P.R
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 13:20
Ort: Västmanland

Inlägg av P.R »

Klart jag köper en ny åt dig ;-)

Nä men det kanske tom kan vara lönsamt att investera i en ny panna för att få ur lite mer ur den, i mitt tycke, dyra pelletsen.

Annars; följ Andreas råd om rökgasen så du inte ställer till med ngt tok i skorstenen.
Baxi Bonus 30, Eurofire sommartid, ved vintertid 2m3 ack 300 l slutet exp. 60 sfinx-rör.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Hej alla skulle vilja ha lite hjälp om ved eldninig.

Inlägg av Olle45 »

slagis skrev:jag har en ctc 252 och skulle behöva svar på några frågor.

Vilket drag ska man ha (pa )?

vilken rökgastemp är ok

ska man elda i kanalen med dragbegränsaren eller i den utan (se min hemsida)

Den är bara nu och några dagar jag behöver elda med ved.
Hej
Vet inte om jag fattat frågan rätt ?

Om jag förstår dej rätt så är muren kall o du vill ha bättre drag?
Om du har dragbegränsare vid upp värmningen av muren så gör det inget
om den sitter i den ger bara extra drag och ökar förbränningsförloppet och muren blir sabbare varm!

En lönsam titt på pannans alla sot/askluckor så de sluter tätt så ingen tjuvluft läcker in här!!
Förbränningen styrs med primerdraget, lågtopparna skall ha rikligt med sekundärluft, en liten regel är att se till att sekundär ventilen alltid är öppen vid ved eldning!

OBS vid vedeldning behöver större dragbegränsare användas än vid pellets och oljeldning, Ok att ved är billigt bränsle men du sparar och får fler timmar skön värme ur varje ved inlägg + att rökaserna till muren blir lägre temperatur, Rökgaser över 350°C är inte tillåtet !
Draget 1 till 2,5 kan var bra vid vedeldning.

Förslag på dragbegränsare som passar din värmanläggning.

En mindre dragbegränsare 2010 kan vara i minsta laget till ved eldning i en så gammal panna ! men räcker till eldning med pellets och olja.
2010 KW Sid 012 klarar effekt 45 KW med skorstens area 169 cm² halvsten * halvsten höjd 9 m

2010 KW Sid 012 klarar effekt 45 KW med skorstens area 338 cm² helsten * halvsten höjd 7 m

Förslag på två bra dragbegränsare som kan passa för vedeldning

3010 KW 05 klarar effekt 100 KW med skorstens area 338 cm² helsten * halvsten höjd 14 m

5010 KW Z 150 klarar effekt 100 KW med skorstens area 338 cm² helsten * halvsten höjd 12 m

Titta gärna in på http://transtemper.se hemsida

OBS !! har din mur mått hel*halvsten då är en dragbegränsare Tigex25 alltid förliten även till pellets o olja !

Jag vill påpeka att det finns lite risker med öppen eld i murstocken, det jag tänker på är att om det finns luddig tjärbeläggning den kan lätt ta eld och man har en börjande soteld!
Nu vet jag inte om mitt råd är rätt men min egen erfarenhet säger
om man nu får en soteld, så går det att styra med att ge sotelden mindre syre eller drag tillförsel genom att täppa till syretillföseln med
*ull isolering* minsta möjliga drag igenom pannan.
Det är välkommet med fler synpunkter här !!!
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den mån 17 sep, 2007 12:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4203
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hej alla skulle vilja ha lite hjälp om ved eldninig.

Inlägg av Roli »

Olle45 skrev:En mindre dragbegränsare 2010 kan vara i minsta laget till ved eldning i en så gammal panna ! men räcker till eldning med pellets och olja.
2010 KW Sid 012 klarar effekt 45 KW med skorstens area 169 mm² halvsten * halvsten höjd 9 m

2010 KW Sid 012 klarar effekt 45 KW med skorstens area 338 mm² helsten * halvsten höjd 7 m

Förslag på två bra dragbegränsare som kan passa för vedeldning

3010 KW 05 klarar effekt 100 KW med skorstens area 338 mm² helsten * halvsten höjd 14 m

5010 KW Z 150 klarar effekt 100 KW med skorstens area 338 mm² helsten * halvsten höjd 12 m

Titta gärna in på http://transtemper.se hemsida
Ursäkta, men är det inte lite fel på areorna ovan..... :roll:

En halvsten*halvsten är väl ca. 12,5 cm * 12,5 cm vilket ger ca. 156 cm² eller med en storlek på 13*13 cm som då ger 169 cm².

Skall inte areaenheten enligt ovan vara cm².

En area på 169 mm² är ju bara ett hål som är 13*13 mm och det finns väl knappast någon med en sådan skorsten.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Hej alla skulle vilja ha lite hjälp om ved eldninig.

Inlägg av Olle45 »

Roli skrev:
Olle45 skrev:En mindre dragbegränsare 2010 kan vara i minsta laget till ved eldning i en så gammal panna ! men räcker till eldning med pellets och olja.
2010 KW Sid 012 klarar effekt 45 KW med skorstens area 169 cm² halvsten * halvsten höjd 9 m

2010 KW Sid 012 klarar effekt 45 KW med skorstens area 338 cm² helsten * halvsten höjd 7 m

Förslag på två bra dragbegränsare som kan passa för vedeldning

3010 KW 05 klarar effekt 100 KW med skorstens area 338 cm² helsten * halvsten höjd 14 m

5010 KW Z 150 klarar effekt 100 KW med skorstens area 338 cm² helsten * halvsten höjd 12 m

Titta gärna in på http://transtemper.se hemsida
Ursäkta, men är det inte lite fel på areorna ovan..... :roll:

En halvsten*halvsten är väl ca. 12,5 cm * 12,5 cm vilket ger ca. 156 cm² eller med en storlek på 13*13 cm som då ger 169 cm².

Skall inte areaenheten enligt ovan vara cm².

En area på 169 mm² är ju bara ett hål som är 13*13 mm och det finns väl knappast någon med en sådan skorsten.........
Hej
Tack för ditt påpekande !!

MVH
Ruben
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Hej alla skulle vilja ha lite hjälp om ved eldninig.

Inlägg av Ved Profilen »

slagis skrev:jag har en ctc 252 och skulle behöva svar på några frågor.

Vilket drag ska man ha (pa )?

vilken rökgastemp är ok

ska man elda i kanalen med dragbegränsaren eller i den utan (se min hemsida)

Den är bara nu och några dagar jag behöver elda med ved.
Ganska intressant tråd.
Om jag överdriver lite så är denna panna nästan föregångaren till Bio Sol pannan som finns idag, om man bortser från solvärme slingan.På Ctc 252 vänder rökkaserna över en kant samt ned till stosen i botten på pannan.På nya Biosol pannan vänder rökgaserna i tubrör i pannans överdel, alltså samma princip egentligen trots ålderskillnaden.
Isoleringen på CTC- 252=0 Värmen går rakt igenom pannan. Men hållbarheten verkar oslagbar, jag vet en panna från början av 50 talet som är i bruk ännu??
Frågan var ju inte denna egentligen det gällde drag förhållanden vid vedeldning..
Vem kan svara på den frågan? inte jag, för att varje anläggning har olika förutsättningar samt drag förhållanden med oika skorstens höjder etc.. speciellt när det gäller vedeldning då vindförhållande samt temperatur differans har en mycket avgörande betydelse ,därför tycker jag att du använder vägen via dragbegränsaren. Ex rekomenderas 15 Pascal till pellets då tycker jag att man kan / bör ligga på något högre vid vedeldning 20 till 30 Pa är nog lagom..
Men som sakt varje anläggning bör mätas pga ,,skorstensareor, höjder pannval mm.....
Sedan kan man diskutera rökgastemperaturen,jag tycker att den inte bör överstiga 250 grader vid vedeldning.Kommer man över denna temperatur bör man nog se över sin anläggning.

Med din vedeldning i denna panna som bara skall ske några dagar ser iaf jag inte någon katastrof när det gäller rökgastempen.Det är ju en kokspanna från början.
MEN ETT PANNBYTE KOMMER NOG JAG ATT FÖRESPRÅKA TYVÄRR!!!!

Ved Profilen...
slagis
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 18:59
Kontakt:

Re: Hej alla skulle vilja ha lite hjälp om ved eldninig.

Inlägg av slagis »

Ved Profilen skrev:
slagis skrev:jag har en ctc 252 och skulle behöva svar på några frågor.

Vilket drag ska man ha (pa )?

vilken rökgastemp är ok

ska man elda i kanalen med dragbegränsaren eller i den utan (se min hemsida)

Den är bara nu och några dagar jag behöver elda med ved.
Ganska intressant tråd.
Om jag överdriver lite så är denna panna nästan föregångaren till Bio Sol pannan som finns idag, om man bortser från solvärme slingan.På Ctc 252 vänder rökkaserna över en kant samt ned till stosen i botten på pannan.På nya Biosol pannan vänder rökgaserna i tubrör i pannans överdel, alltså samma princip egentligen trots ålderskillnaden.
Isoleringen på CTC- 252=0 Värmen går rakt igenom pannan. Men hållbarheten verkar oslagbar, jag vet en panna från början av 50 talet som är i bruk ännu??
Frågan var ju inte denna egentligen det gällde drag förhållanden vid vedeldning..
Vem kan svara på den frågan? inte jag, för att varje anläggning har olika förutsättningar samt drag förhållanden med oika skorstens höjder etc.. speciellt när det gäller vedeldning då vindförhållande samt temperatur differans har en mycket avgörande betydelse ,därför tycker jag att du använder vägen via dragbegränsaren. Ex rekomenderas 15 Pascal till pellets då tycker jag att man kan / bör ligga på något högre vid vedeldning 20 till 30 Pa är nog lagom..
Men som sakt varje anläggning bör mätas pga ,,skorstensareor, höjder pannval mm.....
Sedan kan man diskutera rökgastemperaturen,jag tycker att den inte bör överstiga 250 grader vid vedeldning.Kommer man över denna temperatur bör man nog se över sin anläggning.

Med din vedeldning i denna panna som bara skall ske några dagar ser iaf jag inte någon katastrof när det gäller rökgastempen.Det är ju en kokspanna från början.
MEN ETT PANNBYTE KOMMER NOG JAG ATT FÖRESPRÅKA TYVÄRR!!!!

Ved Profilen...
Tack för den info.... det visste jag inte om min panna.
Det draget som du skriver 20-30 pa går bra att köra på, när jag kör pellets är draget runt 10-15 pa Tack igen!!! :wink:
CTC typ252 år 1957 ,Biona med extra rör ,cykeldator pc,och pelconfig + draglucka
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

I min relativt nya panna (tjeckisk plåt med självdrag & keramik, inte världens mest avancerade) har jag märkt att 25 pa blir lite väl mycket drag när jag har fått igång den riktigt.

Med dragluckan på 25 så får jag 200-250 graders rökgas, 20 ger mer rimliga 160-210 grader... 15 räcker däremot inte riktigt till för att hålla fyren igång. Så.. sätt i en termometer och gör det till en vana att kolla den ibland, dessutom får man en en bra indikation på när det är dags att sota när rökgastempen börjar dra iväg

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Vi kan ta slagis exempel på en gammal panna som det inte är något fel på i dag,men kanske i morgon (Vem Vet)..

Många på forumet jagar någon slags verkningsgrads hysteri på pannorna. Vad är det egentligen för fel på gamla pannor?? JO! Verkningsgraden... säger alla!!!! Vilken verkningsgrad talar man om????Den enda skillnaden för att få upp den totala verkningsgraden om man jämför en gammal panna med en ny är isoleringen runt pannan...
Man kan inte bygga pannorna på något annat sätt i dag om man jämför med hur man byggde pannorna förr.... JO VISST.Rökgasvägarna har provats,stående eller liggande Konvektions delar? Vatten volymer har testats,framför allt på vedeldning. Jag påstår bestämd som jag är.,att stående värme upptagande ytor i en modern panna är att förespråka på alla pannor när det gäller Bioenergi, Då kan man fråga sig varför dom gjorde pannorna så förr men inte nu?Nu är det liggande tuber i många moderna pannor. Jag tycker själv att det är en ren och skär
katastrof.Sot och aska lägger sig i botten på tuberna, istället för att välja stående tuber som nästan är självsotande med rätt inställningar.Eller vi vedeldning att rätt kunskap finns.

Verknings grad ja!
Verkningsgraden är ju oftast uppdelad på flera enheter.

1.Förbränningen Pellets (Rätt injusterad) Vedeldning(Rätt kunskap)
2.Tät panna.(Ej dåligt isolerad)
3.Dragförhållanden i skorstenen(Rätt dragbegränsare)
4.Rätt bänsle Pellets (Ej mycket spån) Ved (Skall vara torr)
5.Rätt panna till vald skorsten eller (Tvärt om)
6.Tilluft till pannrum.(Luft in ej stängd ventil)
7.Rent pannrum.(damm kan sätta igen fläktar mm.)

Ja Ja.Listan kan göras lång, men!!!!!!!!
Om slagis isolerar sin panna med 100mm polerytanskums isolering samt uppfyller punkterna ovan kommer verkningsgraden att bli nästan den samma som en ny panna, men det är fortfarand förbränningsverkningsgraden många skriver om på forumet.(OBS DET ÄR INTE ATT REKOMENDERA PÅ EN GAMMAL PANNA).Men dålig är den inte! Det är bara frågan om hållbarhet . Det vet ingen.Möjligen slagis...

Ett tipps på nya pannor.Desto flera sotluckor kan ge mera otätheter.Gamla pannor kan vara bättre!!
Verkningsgraden många talar om är oftast förbränningsverkningsgraden,jag försöker att beskriva helheten.
Verkningsgrad= Tät panna/Rätt förbränning/Rätt isolering på pannan/Rätt dragförhållanden/mm.Oavsett hur gamal pannan är.......
Handhavandet och kunskap gör att anläggningar blir bra,oavsett hur gammal pannan är.....
Någon som tycker något annat ?????
Ved Profilen......
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Ved Profilen skrev:Vi kan ta slagis exempel på en gammal panna som det inte är något fel på i dag,men kanske i morgon (Vem Vet)..

Många på forumet jagar någon slags verkningsgrads hysteri på pannorna. Vad är det egentligen för fel på gamla pannor?? JO! Verkningsgraden... säger alla!!!! Vilken verkningsgrad talar man om????Den enda skillnaden för att få upp den totala verkningsgraden om man jämför en gammal panna med en ny är isoleringen runt pannan...
Man kan inte bygga pannorna på något annat sätt i dag om man jämför med hur man byggde pannorna förr.... JO VISST.Rökgasvägarna har provats,stående eller liggande Konvektions delar? Vatten volymer har testats,framför allt på vedeldning. Jag påstår bestämd som jag är.,att stående värme upptagande ytor i en modern panna är att förespråka på alla pannor när det gäller Bioenergi, Då kan man fråga sig varför dom gjorde pannorna så förr men inte nu?Nu är det liggande tuber i många moderna pannor. Jag tycker själv att det är en ren och skär
katastrof.Sot och aska lägger sig i botten på tuberna, istället för att välja stående tuber som nästan är självsotande med rätt inställningar.Eller vi vedeldning att rätt kunskap finns.

Verknings grad ja!
Verkningsgraden är ju oftast uppdelad på flera enheter.

1.Förbränningen Pellets (Rätt injusterad) Vedeldning(Rätt kunskap)
2.Tät panna.(Ej dåligt isolerad)
3.Dragförhållanden i skorstenen(Rätt dragbegränsare)
4.Rätt bänsle Pellets (Ej mycket spån) Ved (Skall vara torr)
5.Rätt panna till vald skorsten eller (Tvärt om)
6.Tilluft till pannrum.(Luft in ej stängd ventil)
7.Rent pannrum.(damm kan sätta igen fläktar mm.)

Ja Ja.Listan kan göras lång, men!!!!!!!!
Om slagis isolerar sin panna med 100mm polerytanskums isolering samt uppfyller punkterna ovan kommer verkningsgraden att bli nästan den samma som en ny panna, men det är fortfarand förbränningsverkningsgraden många skriver om på forumet.(OBS DET ÄR INTE ATT REKOMENDERA PÅ EN GAMMAL PANNA).Men dålig är den inte! Det är bara frågan om hållbarhet . Det vet ingen.Möjligen slagis...

Ett tipps på nya pannor.Desto flera sotluckor kan ge mera otätheter.Gamla pannor kan vara bättre!!
Verkningsgraden många talar om är oftast förbränningsverkningsgraden,jag försöker att beskriva helheten.
Verkningsgrad= Tät panna/Rätt förbränning/Rätt isolering på pannan/Rätt dragförhållanden/mm.Oavsett hur gamal pannan är.......
Handhavandet och kunskap gör att anläggningar blir bra,oavsett hur gammal pannan är.....
Någon som tycker något annat ?????
Ved Profilen......
Hej :D
Jag instämmer också i att gammal panna inte behöver ha låg verkningsgrad allt hänger samman med hur man eldar pannan
+ hur täta luckorna är så att bara rätt förbrännings luft till förbränningen
kommer in i pannan, hur bra förbränningen är ger pannans beläggningar + i muren svar på, att byta en panna bara för att jaga % i verkningsgrad
är som att kasta bort en del penngar det är ju inte gratis att byta en panna
precis, men att elda efter pannans konstruktion och optimera utnytjandet
av förbränningen i respektive panna kommer man långt med i bränslebesparing.
Angående drag i anläggningar så kan det vara stora variationer emellan olika anläggningar, allt hänger ihop hur anläggningen ser ut i sin helhet.
Men ett normal värde ligger mellan 1 - 1,5 mm vid pellets eldning
1,5 till 2,5 mm vid vedeldning, och så har ju draget en nära koppling till temeraturen på rökgaserna varför en anpassad dragbegränsare är bra.

Rätt Dragbegränsare kan spara mycket energi ! med att hålla rätt drag!
MVH
Ruben :D
Senast redigerad av Olle45 den tor 18 okt, 2007 09:03, redigerad totalt 2 gång.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Enklaste sättet är väl att kolla rökgastempraturen.Då ser man ju hur mycket energi man ger till kråkorna.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Andreas Hansson skrev:Enklaste sättet är väl att kolla rökgastempraturen.Då ser man ju hur mycket energi man ger till kråkorna.
Om man inte kan mäta luftflödet och fuktigheten så säger väl inte temperaturen så mycket. Energiinnehållet i luft är beroende på luftfuktighet och om pannan inte är ordentligt trimmad så vet man inte heller hur stort luftöverskott man har. Ovan skrivs det även om tjuvluft och då blir ju rökgaserna "utspädda"= lägre temp.

Temperaturen duger isf bara som ett grovt mått, hög temp=stora förluster & låg temp=små. Eller för jämförande mätningar, tex hur mycket minskar temperaturen då jag sätter i en retarder.

Har jag fel?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar