Bulkslang
Bulkslang
Hej.
Kör med bulkleverans av pellets. Problemet är bara att vi har 28 meter mellan påfyllningen till vägen där lastbilen kan stå (dock är det raka spåret). Vid senaste leveransen hade de problem att nå fram med sina bulkslangar (max 25m), varvid de tyckte jag borde köpa en skarvbit så de klarar av att leverera enligt sina föreskrifter.
Vet någon var man kan köpa bulkslang, bulkkopplingar, samt vad kostar det?
/Mats
Kör med bulkleverans av pellets. Problemet är bara att vi har 28 meter mellan påfyllningen till vägen där lastbilen kan stå (dock är det raka spåret). Vid senaste leveransen hade de problem att nå fram med sina bulkslangar (max 25m), varvid de tyckte jag borde köpa en skarvbit så de klarar av att leverera enligt sina föreskrifter.
Vet någon var man kan köpa bulkslang, bulkkopplingar, samt vad kostar det?
/Mats
Janfire NH med Combifire panna, bulkförråd ~5 ton (driftsatt aug -06), luft/luft värmepump (-04)som värmer totalt 122+122kvm.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Överväg att skaffa ett långt rör om möjligt. Det sliter mindre på pelletsen än slang.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Hej,
Rör ger mindre tryckförluster än slang. På detta sätt kan man nå längre avstånder.
I Danmark finns Kongskilde.dk (kongskilde.com)
I Sverige finns Mafa men dom kör med grova godstjockleker som man inte behöver till bränslepellets.
Bättre är Scandab.se. Lindab har också produkter som kan användas.
Dessa system har snabbkopplingar så att man kan montera/demontera en sträcka snabbt.
Rör ger mindre tryckförluster än slang. På detta sätt kan man nå längre avstånder.
I Danmark finns Kongskilde.dk (kongskilde.com)
I Sverige finns Mafa men dom kör med grova godstjockleker som man inte behöver till bränslepellets.
Bättre är Scandab.se. Lindab har också produkter som kan användas.
Dessa system har snabbkopplingar så att man kan montera/demontera en sträcka snabbt.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
-
- Fröträd
Skulle med satsa att få rör så lång sträcka som möjligt, långa slangar ger värdelös pellets i jämförelse. något som nöter enormt mycket att skarvarna mellan slangarna därav mycket skador. Sen innebär som rol-bi säger många slangar tryckförluster vilket innebär att man måste kör kompressorn hårdare för att få en acceptabel ström på pelletsen och högre hastighet innebär som bekant mer spån.
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
-
- Fröträd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Instämmer, Skaffa ca 20 meter 4" rör som har skarvanslutningar som bulkslangarna.. En kompis som kör bulkbil har även såna rör på 6 meter med sej för blåsning längre sträckor (tar så lång tid att blåsa med slang längre sträckor sa han)GoForIt Pellets skrev:Överväg att skaffa ett långt rör om möjligt. Det sliter mindre på pelletsen än slang.
Nu vet jag inte vad laverantören har för längder på sina slangar men oftast brukar dom va max 6 meter o då skulle det bli bra med totalt 20 meter rör...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Vet att någon länkat till blocket här tidigare om dessa rör i 6 meters längder o då gick dom på nån hundring tycks jag minnas, Annars har MAFA dom nog oxå...mno skrev:Finns det någon som vet var man ska vända sig för att få tag på 4" rör med bulkkoppling? Är det MAFA som gäller, eller finns det något billigare ställe?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej André,André skrev:Vet att någon länkat till blocket här tidigare om dessa rör i 6 meters längder o då gick dom på nån hundring tycks jag minnas, Annars har MAFA dom nog oxå...mno skrev:Finns det någon som vet var man ska vända sig för att få tag på 4" rör med bulkkoppling? Är det MAFA som gäller, eller finns det något billigare ställe?
Nu var det ett tag sen jag kollade med MAFA men deras rör var ju ganska dyra. Känndes som om de var lite överdimensionerade för pelletsblåsning. Själv kör jag ju med spirorör vilket funkar fast skarvarna är ju inte så lyckade så spirorören ska bytas till något annat. Kollade in Scandab som också hade en del rör. Ska försöka få fram lite priser på dessa.
Ha de,
Fredrik
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
Svårigheten är väl att hitta tunna 4" till vettigt pris (inkl frakt). I och med att ma använder dessa rör under 30min en gång per år vill man ju komma billigt undan snål som man är. Vore man grisbonde och skulle ha leverans av foder varje vecka så skulle jag självklart också satsa på kvalité och tjockt gods.André skrev:Hej Fredrik!
Det borde ju gå köpa några tunna 4" rör o svetsa dit kopplingarna annars, Kan ju va värt att kolla upp iaf om det blir billigare..
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
-
- Fröträd
Hade då inget problem med chafören då jag hade sprirör där vinklarna var tejpade med silvertejp. Problemen med sprirorören är ju att vinklarna man köper skapar en kant inne i röret. Hade det varit utanpåliggande infästningar för vinkelskarvarna hade jag nog fortsatt med spirorör.HattSmugglarn skrev:Inte glömma att röret måste tåla tryck även vid stopp pga fullt förråd eller liknande, annars har chauffören rätt att neka leverans.
Och om du svetsar ihop så se till att få slätt på insidan.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
-
- Fröträd