Pellets i kombo
Pellets i kombo
Tjena,
Funderar på att köpa en luft/vatten pump och docka med min panna.
Nu vill jag höra vad ni har för styrsystem, pumpar osv.
Och hur ni tycker att det funkar?
Just växlingen mellan pump och övergång till pellets när temperaturen ute sjunker är intressant. Mitt hus behöver ca 50 gr. vatten vid -1.
Funderar på att köpa en luft/vatten pump och docka med min panna.
Nu vill jag höra vad ni har för styrsystem, pumpar osv.
Och hur ni tycker att det funkar?
Just växlingen mellan pump och övergång till pellets när temperaturen ute sjunker är intressant. Mitt hus behöver ca 50 gr. vatten vid -1.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Utanför Borås
-
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumstomte!
Jag kanske missförstår dig? Jag antar att du vill att värmepumpen ska "ladda" pannan och när vp:n inte orkar med längre så ska pelletsen kicka igång?
Problemet med en gammal oljepanna är att den läcker mycket. 4kg pellets drar min per dygn vid 80 graders panntemp även om både värme och varmvatten är helt avstängt. Förlusterna blir naturligtvis betydligt lägre vid 50 grader men om jag sätter min panna på 50 grader så blir varmvattnet ljumet. Varmvattenslingan i pannan är kort och dimensionerad efter högre temp.
"Standardkopplingen" blir att skaffa ett ackumulatorkärl på kanske 500 liter och ladda detta med antingen pellets eller vp och sedan plocka både varmvatten och radatorvatten ur detta. Så här ungefär fast man matar in värmepumpen högre upp och utan kamflänsslinga:
http://www.koping.net/nila/webb/tillbeh ... pellet.htm
Problemet då är att pannan har stor volym, tar lång tid att elda upp i temperatur och efter en laddning så kommer det att stå en stor mängd vatten kvar i pannan vilket ger förluster.
Styrsystemet vill jag helt inte gå in på men du skule kanske kunna kolla lite på vp:ns cop-kurva och jämföra pris per kWh vid olika temperaturer och låta en termostat växla mellan billigaste alternativet, förutsatt att pumpen orkar me. Vp är säkert billigast vår/sommar/höst/.
mvh
Problemet med en gammal oljepanna är att den läcker mycket. 4kg pellets drar min per dygn vid 80 graders panntemp även om både värme och varmvatten är helt avstängt. Förlusterna blir naturligtvis betydligt lägre vid 50 grader men om jag sätter min panna på 50 grader så blir varmvattnet ljumet. Varmvattenslingan i pannan är kort och dimensionerad efter högre temp.
"Standardkopplingen" blir att skaffa ett ackumulatorkärl på kanske 500 liter och ladda detta med antingen pellets eller vp och sedan plocka både varmvatten och radatorvatten ur detta. Så här ungefär fast man matar in värmepumpen högre upp och utan kamflänsslinga:
http://www.koping.net/nila/webb/tillbeh ... pellet.htm
Problemet då är att pannan har stor volym, tar lång tid att elda upp i temperatur och efter en laddning så kommer det att stå en stor mängd vatten kvar i pannan vilket ger förluster.
Styrsystemet vill jag helt inte gå in på men du skule kanske kunna kolla lite på vp:ns cop-kurva och jämföra pris per kWh vid olika temperaturer och låta en termostat växla mellan billigaste alternativet, förutsatt att pumpen orkar me. Vp är säkert billigast vår/sommar/höst/.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Min tanke var väl kanske att man skulle kunna koppla in det på ett sånt sätt att när VP klarar att ge tillräcklig värme, kanske ner till -3 till -5 gr. i ute temperatur så skulle den värma både element och varmvatten (min panna har en inbyggd tank på 140 liter), sjunker temperaturen skall VP stängas och brännaren starta.
Kan en VP ge mer än 55 gr.? (annars måste man väl spetsa den för att få tillräckligt varmt varmvatten)
Kan en VP ge mer än 55 gr.? (annars måste man väl spetsa den för att få tillräckligt varmt varmvatten)
Viking Bio 120211 -
Utanför Borås
Utanför Borås
-
- Pannrumstomte!
Knappt 55. Jag tror de brukar slå ifrån när returen är ca 48 grader (och då är väl framledningen knappt 55). Sedan ska man helst vänta så länge som möjligt innan man startar igen för att starterna sliter extra mycket.Lunboy skrev: Kan en VP ge mer än 55 gr.? (annars måste man väl spetsa den för att få tillräckligt varmt varmvatten)
Så'na här frågor skulle du ställa i www.warmepumpsforum.com istället.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Om man provar med http://www.varmepumpsforum.com/ så fungerar det bättre....Shakespeare skrev:Så'na här frågor skulle du ställa i www.warmepumpsforum.com istället.
mvh

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumstomte!
Jag håller på med en liknande anläggning...
Min sista tanke hittills
är att låta tillslag för pellets brännaren styras av en enkel ute-termostat, då kan jag även passa på att variera systemtempen,
alltså cirka 45grader VP och 75-80 för pellets.
Då pellets brännaren höjer systemtempen så hamnar man ju automatiskt över VPns tillslags temperatur
och då sköts ju växlingen automatiskt.
Förövrigt är det väl aldrig fel att ha en systemtank.....
Mvh Putte
Min sista tanke hittills

alltså cirka 45grader VP och 75-80 för pellets.
Då pellets brännaren höjer systemtempen så hamnar man ju automatiskt över VPns tillslags temperatur
och då sköts ju växlingen automatiskt.

Förövrigt är det väl aldrig fel att ha en systemtank.....
Mvh Putte
Den som söker han letar.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
-
- Pannrumstomte!
Har du tänkt på frysrisken? Kan cirkulationspumpen i vp gå när tanken är på över 70 grader utan att nåt övertempskydd löser?puttee skrev: Då pellets brännaren höjer systemtempen så hamnar man ju automatiskt över VPns tillslags temperatur
och då sköts ju växlingen automatiskt.![]()
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ingen blir ingen cirkulation i VP efter avslag, sen får man ha isolering och en värmekabel för att förhindra frysning i mitt fall, men det finns ju pumpar med kondensationen inomhus, då är ju frysrisken i princip noll. 
Dock borde ju en sådan här kombo vara väldigt interessant då pelletsen får möjlighet till väldigt hög årsverkningsgrad och man kan använda en luft / vattenpump då den kan ge riktigt hög verkningsgrad.
Dock blir det dyrt.........

Dock borde ju en sådan här kombo vara väldigt interessant då pelletsen får möjlighet till väldigt hög årsverkningsgrad och man kan använda en luft / vattenpump då den kan ge riktigt hög verkningsgrad.

Dock blir det dyrt.........
Den som söker han letar.