PYSSEL JOCKE´S FÖRRÅD PROJEKT

Skriv svar
PYSSEL JOCKE
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 21:00
Ort: West Coast

PYSSEL JOCKE´S FÖRRÅD PROJEKT

Inlägg av PYSSEL JOCKE »

Hej

TACK till forumet för tips & ide` jag fått innan jag påbörjade mitt pannrums projekt. Hoppas någon annan får nytta & lärdom av mitt projekt.


Tider.
Kidnappade av installatören !!! Start av jobb Juni-2006. 100% avslutad Maj-2007. Läxa efter detta !!Fråga alltid efter start datum & avslutningsdatum på ett hantverkare jobb.Hoppas tiden inte har sumpat bort bidragspengarna, vi har fått prelbesked OK och skickat in sista handlingarna nu.
Angående startdatum av garanti. Borde inte garanti börja gälla vid avslutad jobb, inte som vårat fall när pelletsbrännaren kördes igång under 2006.

Reparationer.När stormen "Per var här" blinkade El-systemet till & från hela natten och det tålde inte kretskortet. Åtgärd, byte av kretskort.
Efter ca 2.7 ton pellets blockerades flexskruven av Pellets, stålskruven vriden runt sig själv. Åtgärd, byte av stålskruv & provar med spänning av skruv 1cm per/m. Stängt till flöde av pellets till minimalt med servicespjäll I skruvlåda.
Kampanj askskrapa ombyggnation och ny mjukvara åtgärdad, jag har inte haft problem med dessa. Displayen är väldigt mörk efter detta, (belysningen) är det någon mer som märkt detta på NH-Janfire ?

Kostnad Förråd.
Snabbt räknat tjaa.. Ca 8000 riksdaler, det var dyrt med IN/UT-blås Mafa-satsen och Minorit skivorna. Tackar grannen som varit instruktör av bygget, snickaren.

Summa kardemumma,
Är väldigt nöjd med att kostnaden är låg för uppvärmning av huset (fastän pelletspriser höjdes). Olja & El var väldigt dyr att köpa. Vid byggnation av förrådet var jag lite orolig att lutningen inte skulle fungera med golvets 30 graders lutning ! Har fungerat perfekt med "tratt" formade golv konstruktionen (snickarens ide´).
Provar nu med barkpellets från Kalmar och skruven är tystare med denna pellets. Med Agrol pellets small & slog i skruven. Har kört ca 600 kg bark av 2 ton nu. Mycket aska av denna bark, ok för min del som har en stor behållare I pannan.

När vi startade pellets anläggningen blev jag förvånad av den höga ljudnivån I pannrummet av flexskruv/El-motor/pellets ramlar ner. Lite grann som enarmad bandit (Jackpott). Tvungen att göra ljudåtgärd med upphängningen av skruv när den började smälla. Nu är ljudet knappt hörbart till övriga rum i huset.

Framtid
Kanske skall Pellets kompletteras med sol-vacumpaneler på taket och ackumulatortank 700L ?
Barkpellets storsäck, hur löser jag flytta pellets från säcken till förrådet, ohållbart med skyffla in denna via luftningsröret. Undrar om denna maskin fungerar till Pellets inblåsning? Se länk http://www.walinga.com/pdfs/Sellsheets/3510.pdf

Länk till bilder av projektet.
https://lagring.storegate.se/user/Pictu ... 2ccbedad33
Start -06 Aug / Panna Janfire / Brännare NH / Flexskruv / Autospak sotning / Förbruk, ca 4-ton år / Förråd ca 5 kubik
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: PYSSEL JOCKE´S FÖRRÅD PROJEKT

Inlägg av MP »

PYSSEL JOCKE skrev:Hej

Undrar om denna maskin fungerar till Pellets inblåsning? Se länk http://www.walinga.com/pdfs/Sellsheets/3510.pdf
Vad kostar en sådan maskin?
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Stor risk är väl att det blir endel spån vid hanteringen med en sådan!
Ozcar
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:45
Ort: Valbo

Inlägg av Ozcar »

Kan skruvhaveriet bero på att det är för högt tryck av pellets i skruvlådan så den får jobba tungt? Skulle det ha hjälpt med ett lock 2dm ovanför skruvlådan som pelletsen får rinna på sidan av? (hoppas att det går att förstå hur jag menar...) Detta lock får ta lasten av allt pellets direkt ovanför skruven så att den slipper jobba tungt.
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Bra gjort Pyssel jocks nytt förråd.
Det verkar som Ozsar skrev, det är nog lite av det som min bror har vi gjort hemmabygga 450 L så det var som tratt och hans skruvmatning orkad inte, så min farsan berättade att där slutet spets botten gör mycket tryck uppifrån.
Då han fick lägga skiva fyrkant ovan skruven och såga hål mitt så att dämpa tynge uppifrån pellets, ja så det funger mkt bättre.

Värt att prova, skruven är dyrt.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Snyggt bygge :D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
PYSSEL JOCKE
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 21:00
Ort: West Coast

Inlägg av PYSSEL JOCKE »

Japp. Det var nog för mycket tryck på skruven. Som åtgärd har jag tryckt in max servicespjället i bottenlådan. Nu är det precis så att pellets rammlar ner till skruven. På bild nr3 kan ni se metall spjället som skjuts in på långsidan. Skruven har blivit mycket tystare, inget smäll ljud längre.
Start -06 Aug / Panna Janfire / Brännare NH / Flexskruv / Autospak sotning / Förbruk, ca 4-ton år / Förråd ca 5 kubik
Skriv svar