Skulle göra vad som helst för lite statistik

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vi testar för fullt..... och på lämplig tidpunkt kommer ni få veta vad som kommer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Klappa inte till för hårt bara, jag vill se vad det blir av det hela. :wink:
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
joel0920
Späd planta
Kontakt:

Statestik och uträkningar mm

Inlägg av joel0920 »

kolla på http://www.elvelin.se
där finns kanske lösningen för dej?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Hmmmm.... av de fyra inlägg joel0920 har lagt är det en påpekan att hans länk kan vara lösningen.... Känns lite smygreklam....

Nåväl, jag sitter ju lite dumt till och kan inte säga speciellt mycket men jag anser att denna manick som joel0920 hänvisar till är helt överflödig om man har en Janfire NH brännare.

Och det är tyvärr allt jag kan säga idag :?

EDIT: Nä, såg att joel0920 till och med reklamerar för systemet under erbjudande, alltså är han ett företag. Känns lite som uppfinnarens metod....
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Kolla sidan ????

Citat:

"Med hjälp av beräkningar och statistik kan man justera sitt system för att på mycket kort tid tjäna stora pengar. "

Hur tjänar man stora pengar på kort tid genom att justera efter statistik och beräkningar ?

Låter som ett mirakelsystem för stryktipset.....

Frågan är hur lång tid det tar att spara in 2395kr som prylen kostar.....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
joel0920
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av joel0920 »

måste bara kommentera helt kort,
Smygreklam, tja det kanske det är? flåt.. men jag har bara pekat åt det håll som en möjlig lösning finns.. Om man vill läsa mer om den så får man kolla hemsidan. Om man inte tycker det är nåt bra så är det okej för mej.
jag är fullt medveten om att många av er har både bra och billiga lösningar, all heder för det..
ska försöka att inte smyga mer.. men jag tror och vet att man kan tjäna en ganska stor slant om man kan justera systemet optimalt, hur man får fram informationen för att göra det är upp till var och en. jag stod själv i pannrummet många många nätter första tiden, till slut ledsnade jag och gjorde ett system, det sparar slantar hos mig och andra (blev visst inte så kort kommentar :-)
mvh Joel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vi är överens om att det kan sparas en del om brännarna är optimerat kontinuerligt. Bränslet håller ju inte samma densitet, även inom samma tillverkare, variationen är inte stor men den är där och det ger upphov till lite sämre ekonomi.

Men jag har svårt att se vad man kan justera vid att mäta temperaturer?

Visst kan man mäta rökgastemperaturen och på det vis se gångtid och när det är dags att sota, det är sant och man kan sannolikt samköra detta med panntemperaturen och se om brännaren är bäst trimmat inom vissa, ganska vida, gränser men sen? Går den fett? Magert? Är det bara att konstatera ATT det är så eller kan den utföra en aktiv trimning? (definitivt inte)

Det som behövs för att komma rätt med ekonomin är en lambdasond (inte magersonden LSM 11 men en RIKTIG lambdasond), gärna med en rökgastemperaturmätare, då har man "allt". Om sedan lambdasonden reglerar doseringen "på plats" löpande (känns ju ganska logisk) kan man räkna pellets i kg och plötsligt kan man räkna ganska noga även med bulk.

Men inget av detta kan åstadkommas vid att mäta temperaturer oavsett hur bra statistik man har på det.

Har man sedan ett PC-interface (serieport t.ex.) på brännaren/pannan som kan sampla de mätta värden och rapportera status vore det riktigt trevligt.

Jag är övertygad om att detta att kunna logga temperaturer kan vara mycket bra till mycket men för att trimma pelletsbrännare? Skulle inte tro det!
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Icecap skrev:Nåväl, jag sitter ju lite dumt till och kan inte säga speciellt mycket men jag anser att denna manick som joel0920 hänvisar till är helt överflödig om man har en Janfire NH brännare.

Och det är tyvärr allt jag kan säga idag :?
Nä, Icecap. Nu får du nog klämma fram lite mer info om vad du håller på med egentligen. Låter lite som att du lovar guld och gröna skogar, men du har inte berättat någonting om vad som är på gång.
Vilka funktioner är det ni håller på att testa?

Vid en snabb titt på joel0920:s manick, så finns där ju många av de funktioner som efterfrågas.

Upp till bevis nu Icecap
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Tyvärr, "my lips are sealed"
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Det var en rejäl munkavle du har fått av Janfire :wink:

Det borde väl ändå inte vara förbjudet för dig att meddela oss en uppskattad tidpunkt för när vi kan förvänta oss mer info av dig?
Det är inte bra för våra magar att gå omkring och undra så mycket som vi gör :wink:
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nå ja... munkavel och munkavel....

Det är så att det finns andra tillverkare av pelletsbrännare än Janfire (jag vet inte varför men så verkar det vara) och de är nyfikna på mycket.

Att släppa ut saker vi jobbar på innan de är "på hyllan" vore ju ganska korkat även om jag skulle gilla skarpt att skriva precis allt som vi håller på med.

Vad jag vet är det planerat en mindre uppdatering av mjukvaran ganska snart (har mest med att ha text på olika språk) och jag "bearbetar" Janfire för att låta kunderna koppla upp deras PC till brännaren men vi (Janfire och jag) är ganska överens om att extra trådar från kundens inkoppling kan äventyra driftsäkerheten (åska och skit) så vi funderar lite på en lämplig lösning. Har vissa idéer rörande detta.

Vid årsskiftet är det planerat lite tillbehör... som jag inte heller kan berätta om än.

Bara för att tydliggöra ett par saker: En Janfire NH brännare har ett antal ingångar till lite olika saker och har haft det från början, alltså kommer alla uppdateringar av mjukvaran inte att behöva ny hårdvara, dock har det visat sig att det kan bli nödvändigt att byta styrbox pga. en trimning som bäst utförs i produktionen.

Hur detta lösas från Janfires sida kan jag inte svara på, det kan även vara att det byggs ett "trimdon" som medger manuell trimning på plats med speciell mjukvara (gissa om jag har det i min brännare :wink:). Om man alltså köpar en Janfire NH-brännare nu (eller tidigare) förlorar man alltså inga möjligheter alls och det lär knappast komma några hårdvararevisioner som utesluter vissa funktioner på "gamla" brännare, det kan komma vissa ändringar men det är "rent kosmetisk", ingångar osv. är det samma.

Så det finns ingen anledning att hålla tillbaka köp eller vara sur över att man har en gammal, köp bara, köp, köp... :D
Är inte PK!
Earbay
Prima virke

Snart nyår

Inlägg av Earbay »

Det börjar närma sig 2008 och jag kan snart inte hålla mig för vad som komma skall. Har följt dina (Icecap's) rekommendationer och legat lågt och jag hoppas att det är värt all väntan :-)
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
AmiDog
Prima virke

Inlägg av AmiDog »

Inte statistikrelaterat, men borde inte brännaren kunna slå av/på underhåll automagiskt? T.ex. om det för de 5 senaste starterna gick mindre än 40 min mellan stopp och start så slås det på, och om brännaren hunnit stänga av sig helt (underhåll avbryts väl efter 60 min?) mellan de 5 senaste eldningarna så slås underhåll av. Vore smidigt.
Earbay
Prima virke

Ingen dum idé

Inlägg av Earbay »

Bra tanke. Det borde ju gå lägga in i programvaran. Läste dock någonstans i forumet igår att det var någon som skrev att man aldrig skulle köra på UH. Men jag kan ju helt klart se en idé med att göra det och då vore ju en sådan lösning bra, då slipper man ju själv slå av och på UH.
CTC171 -66
Janfire NH
Earbay
Prima virke

Ingen dum idé

Inlägg av Earbay »

Råkade lägga in samma inlägg 2ggr, sorry
CTC171 -66
Janfire NH
Skriv svar