Bioenergi

Skriv svar
Vedklabben
Späd planta

Bioenergi

Inlägg av Vedklabben »

Sitter och funderar på vad man kan använda nerlagd åkermark till i stället för att låta den växa igen. I södra sverige kan man odla raps och div andra grödor för att få energi. Min fundering är vad som går att odla i Västerbottens län som kan användas till uppvärming. Hur stor areal måste man ha för att vara självförsörjande?
bax
Fröträd

Inlägg av bax »

Funkar inte raps i Västerbotten?
Är det i fjällregionen?
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Förr fick man bidrag till att odla enegiskog. Hur det är nu vet jag inte. Möjligt är dock att Dinkelspiegel av ren humanitet förhandlade bort det bidraget till förmån för fattiga fransmän och spanjorer som var i behov av svenska pengar för att överleva.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Vedklabben
Späd planta

Inlägg av Vedklabben »

Har ingen aning om raps fungerar i västerbotten. Om man odlar åkermark nära hus så vill man troligen inte odla energiskog där. I det fallet så är nog raps bättre. Oavsett vad man satsar på så måste man investera en del. Havre kan kanske vara något men tyvärr så är den väderkänslig. Regnig höst så behöver man troligen torka den mer är en torr höst.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är nog havre du ska odla, Brukar ge ca 3 ton/ha här uppe men det beror ju lite på vilken sommar vi haft oxå så det kan bli mellan 2 o 4 ton/ha..

Ca 7,5 ton havre behöver du för att ersätta 3 m3 olja, Det går även använda överbliven havre till att så nästkommande år med men man får vräka på ca 400 kg/ha..
Det går iof kolla grobarheten så vet man hur mycket man måste så...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Havre (all spannmål egentligen) har bara två små problem, askar som attan & blir rätt så mycket syror i rökgaserna!

Plåttak kan väldigt snabbt bli småhåliga silar :D

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

joeri91942 skrev:Havre (all spannmål egentligen) har bara två små problem, askar som attan & blir rätt så mycket syror i rökgaserna!

Plåttak kan väldigt snabbt bli småhåliga silar :D

/Jörgen
Om man kör med rökgasbrunn så slipper man det problemet... :wink:
Då lägger man cement/keramik rör i marken som är 15 meter som ansluts med brunn/skorsten som är ca 1,5-2 meter hög, Då har syrorna redan utfälts genom att rökgasen kondenserat i röret (går även ha slang som tål kondenserande drift från spannmål)
Man måste förstås ha rökgasfläkt..

Funkar även om man har en hög rökgastemp då hinner röken iväg från taket innan den kondenserar, Men då får man ju sämre verkningsgrad på ca 70% trots en bra panna...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Jo jag känner till den lösningen... tyvärr LITE svår att få till på en normal tomt! Det är vatten in, avlopp ut, el här, garage-el där, hälleberg i dagen (iaf hos mig)... inte helt lätt att hitta en bra plats men onekligen en bra lösning!

Om man absolut vill göra en överkurs.. vilket jag ofta hamnar på, så kan man bygga ett kylbatteri i syrafast (med dropplåda) och låta en värmepump ta ner rökgaserna till 10-15 grader och sen ut med dom i ett 20mm rör! Skulle vilja se sotarn ge sig på det!!

Gör ett par procent till på verkningsgraden och enda problemet då är var i h-e man tömmer en låda myrsyra med kusiner! :D

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar