Så klyvna klabbar med en Ø om ca 10cm är vad som är brukligt om jag förstår er rätt. Vilket även jag tror eller har trott är rätt vanligt.
Utan att ha någon speciell erfarenhet än så länge så tror jag att själva packningen av ved inlägget måste ha viss betydelse.
Dom flesta börjar nog med en finkluven bädd för att få upp tempen i avgasningkammaren för att sedan packa fullt med sina 10cm bitar som bevisligen gasar så bra att man kommer upp i 800-900°.
Kammaren har nu gått från 20° till ca 90°(fiktivt) på kort tid och dom klabbarna som ligger närmast den heta bädden gasar för fullt. Dock så har vi ett helt paket med klabbar som vid inlägget hade en fukthalt på 12-20% dessa ligger nu i den 90° värmen och torkar ännu mer under de antal timmar brasan pågår (typ 4-6h).
Det här borde göra så att vi får en högre rökgastemp mot slutet av brasan, kanske onödigt hög.
Jag kan tänka mig ett flertal sätt att tekniskt styra det problemet men borde inte själva ved inlägget kunna reglera stor del av dessa problem
Jag ser framför mig att rekomendationen borde vara att börja med en finbädd(temphöjaren) för att sedan gå över till 10cm och vidare upp helt till hela 20cm vedträn.
Är det nån som provat? Eller är jag ute och cyklar, det kanske inte har någon större betydelse? Jag är dock ganska säker på att ju högre rökgastemp du har ut genom skorsten desto sämre verkningsgrad har du på din anläggning.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.