Cirkulationspumpen

Här diskuteras allt kring vedeldning
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Ved Profilen skrev:
Roli skrev:
Ved Profilen skrev: Stanna inte där! Tror du att pumpen förbrukar mera för att man bygger om eller utökar systemet :?: Om hur mycket tror du ökningen blir :?:
Du har inte skrivit något om detta men jag vill höra din teori.
Tänkte mest på vad Roli skrev.

Ved profilen.

Saknar eller undrar du något över det jag skrev ???
Nej då. Jag bara undrade om det finns någon teori om en pump drar mera energi om man tex bygger till ett rum med 2st radiatorer .

Ved Profilen.
Hmmmmmmm TEORI ........

I princip skulle man kunna tänka sig så här .......

om man har tvårörs system och kopplar på flera radiatorer ,,, så kommer det totala motståndet i kretsen att minska....
och det skulle i sin tur leda till att cirkulationspumpen kan skotta igenom större mängd vatten .....
Och eftersom cirkpumpar är av typ centrifugalpump så innebär det att den drar mera ström ju mera den kan pumpa igenom ....
Skulle den därimot gå mot stängda ventiler bör den dra mindre ström... som andra centrifugalpumpar gör ....

Man kanske skulle ta å testa denna teori med energimätarren jag har som man stoppar i vägguttaget...

tyvärr så är tid en bristvara för mig just nu...

/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Precis denna test tänker jag göra när värmebehovet för mitt hus börjar.För att se om teori och praktik hör i hop i verklighet :?:
Jag har vinkelhus dvs 2st olika husdelar att värma upp. Då kan jag stänga av värmen till ena delen och testa pumpensförbrukning.Dels på huset sedan på tillbyggnaden.Jag kan även kontra flödesändringarna..Jag tror mig veta resultatet redan nu?
Vi har gjort någon liknande test på en skola jag tidigare gick på för 100 år sedan :lol: ..

Ved Profilen..
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Håller med om att motståndet i rad.krets minskar. Men att pumpen skulle dra mer ström.. Nja. några raddar till på slingan och flödet minskar totalt sett på hela kretsen. Pumpen drar 25W på läge 1. Jag kan inte begripa hur pumpen skulle dra mer ström på läge 1 med fler radiatorer, flödet borde minska på alla element. Pumpen kan inte pumpa mer helt enkelt. Om vi nu inte ökar till läge 2 på pumpen.
Eller är det något som jag inte tänkt på?
Blir intressant och se ett test. Ska göra ett jag med. Jag kommer att koppla på 2 element till i garaget.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

I och för sig. Jag gjorde en liten test alldeles nyss! utan att värmebehov finns.
Flödet på mitt hus radiatorsystem när både bostadshuset och till byggnaden var igång låg på 680 Liter/timme( läge 1 på pumpen).

Stänger jag av flödet på tillbyggnaden sjönk flödet till 620 Liter/timme.
Tillbyggnaden består av 4st radiatorer samt golvvärme i duschrum(fortfarande läge 1 på pumpen).
Pumpens energiförbrukning kan jag inte kolla just nu mätaren har jag inte tillgänglig för tillfället.
Kan även tillägga att jag har 2-rörssystem....

Ved Profilen..
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

matwil skrev:Håller med om att motståndet i rad.krets minskar. Men att pumpen skulle dra mer ström.. Nja. några raddar till på slingan och flödet minskar totalt sett på hela kretsen. Pumpen drar 25W på läge 1. Jag kan inte begripa hur pumpen skulle dra mer ström på läge 1 med fler radiatorer, flödet borde minska på alla element. Pumpen kan inte pumpa mer helt enkelt. Om vi nu inte ökar till läge 2 på pumpen.
Eller är det något som jag inte tänkt på?
Blir intressant och se ett test. Ska göra ett jag med. Jag kommer att koppla på 2 element till i garaget.
Det borde bil så för att cirkulationspunpen är en typ av centrifugalpump .... hade det varit en annan typ av pump,,, typ ringpump eller kugghjulspump ,,, då hade resultatet blivit annorlunda...

Har centrifugalpumpar på jobbet ( mod större) å ibland har röret efter dessa bli utslitet (hål) motståndet minskar, å pumpen skottar igenom större mängd, å då blir motorerna skållheta...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Vad blir det för skillnad mellan en axialpump och en radialpump(Ringpump, Kugghjulspump) om flödet är lika på pumparna. Samt att pumparna får samma vattentemperatur :?:
Dlir resultat anorlunda då också???

Ved Profilen..
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Om man stänger för flödet blir det skillnad på hur en deplacementpump och en av centrifugaltyp reagerar, förstås.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

apersson850 skrev:Om man stänger för flödet blir det skillnad på hur en deplacementpump och en av centrifugaltyp reagerar, förstås.
Om man stänger för flödet till en pump oavsett vilken pump det än är så kommer pumpen att pumpa runt samma vatten i sig själv :?: Den får ju då inget vatten flöde !!!
Hur menar du ?

Ved Profilen 8)
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Nu är inte jag någon expert på pumpar, ringpumpar, centrifugalpumpar mm. tar mera ström när de uträttar mera arbete, dvs. när man öppnar reglerventilen mera, stryper man flödet så uträttar pumpen mindre arbete och tar därigenom mindre ström. Fläktar likaså, fullt ös mera ström. Kugghjulspumpar, kompressorer är det tvärt om med. Kopplar man på flera radiatorer till befintlig radkrets och så bör flödet/motsåndet sjunka över radiatorena eftersom samma flöde skall räcka till fler raddar. Jag tror att pumpen pumpar mera vatten då och att strömförbrukningen går upp lite, marginellt kanske, något annat vore ologiskt tycker jag. För varje liter mera vatten den pumpar så ska förbrukningen öka och tryckfallet över cirkpumpen stiger.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

leifa.k skrev:Nu är inte jag någon expert på pumpar, ringpumpar, centrifugalpumpar mm. tar mera ström när de uträttar mera arbete, dvs. när man öppnar reglerventilen mera, stryper man flödet så uträttar pumpen mindre arbete och tar därigenom mindre ström. Fläktar likaså, fullt ös mera ström. Kugghjulspumpar, kompressorer är det tvärt om med. Kopplar man på flera radiatorer till befintlig radkrets och så bör flödet/motsåndet sjunka över radiatorena eftersom samma flöde skall räcka till fler raddar. Jag tror att pumpen pumpar mera vatten då och att strömförbrukningen går upp lite, marginellt kanske, något annat vore ologiskt tycker jag. För varje liter mera vatten den pumpar så ska förbrukningen öka och tryckfallet över cirkpumpen stiger.
Exakt...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar