Bra bris & kvalité i Småland
-
- Fröträd
Bra bris & kvalité i Småland
Idag fick jag hem en rejäl laddning i storsäck som ska räcka i 2 år
13 storsäck - 9 ton. Priset 1625:-/ton inkl. moms, hämtpris hos ÖTAB i Ölmstad som är en ganska ny tillverkare. ÖTAB är ett hyvleri som alltså får mycket spån som biprodukt i sin andra produktion.
Transport med kranbil kostade 160:-/ton till.
Det borde bli cirka 37 öre per KWh.
Jag har testeldat en småsäckspall av denna pellets som är toppenfin, hård 8mm med mycket lite spån
13 storsäck - 9 ton. Priset 1625:-/ton inkl. moms, hämtpris hos ÖTAB i Ölmstad som är en ganska ny tillverkare. ÖTAB är ett hyvleri som alltså får mycket spån som biprodukt i sin andra produktion.
Transport med kranbil kostade 160:-/ton till.
Det borde bli cirka 37 öre per KWh.
Jag har testeldat en småsäckspall av denna pellets som är toppenfin, hård 8mm med mycket lite spån
Senast redigerad av Bosse Isplank den ons 08 aug, 2007 13:14, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det lät ju lite intressant..
Har du någon mer info om leverantören?
Adress, telefonnummer?
Möjlighet till småsäck, bulk?
Har du någon mer info om leverantören?
Adress, telefonnummer?
Möjlighet till småsäck, bulk?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Fröträd
Det heter Ölmstads Träförädling AB
036-395780 - Börje har "hand öm et"
De har småsäck också - jag köpte en pall ( 50 säckar á 16kg ) och betalade 1800:- inkl moms - då hämtade jag själv = hämtpris
De har småsäck också - jag köpte en pall ( 50 säckar á 16kg ) och betalade 1800:- inkl moms - då hämtade jag själv = hämtpris
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det var ju en rejäl prisskillnad, 1625 kr för storsäck och 1953 kr i småsäck..Bosse Isplank skrev:Det heter Ölmstads Träförädling AB
De tjänar "grova pengar" på sitt överblivna hyvelspån..
Någon annan som har testat deras pellets?
EDIT;
Räknade fel i hastigheten. Priset per ton blir 2 250 kr i småsäck.
Senast redigerad av GoForIt Pellets den tor 09 aug, 2007 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Fröträd
Du räknar fel - skillnaden är ännu mycket större - i småsäck blir priset 2250:-/ton inkl moms - hämtpris - 800kg/pall. Jag reagerade också på det och trodde de felfakturerat pallen jag köpte men fick förklaringen att förpackningen i småsäck var mycket tidskrävande etc. - lite svårsmält förklaring - men jag köper storsäck och är nöjd.GoForIt Pellets skrev:Det var ju en rejäl prisskillnad, 1625 kr för storsäck och 1953 kr i småsäck..
De tjänar "grova pengar" på sitt överblivna hyvelspån..
De har kanonpellets till kanonpris ( jag har inga aktier i bolaget

Lite förhastad slutsats kanske att de tjänar grova pengar på överblivet spån. Jag vet inte vad de skulle gjort med den annars (den går att sälja) - och investering i en bra pelletspress lär kosta miljonbelopp (flera millar?)
Så att hoppa på den leverantör som tar ut minst vinst i Sverige just nu känns lite orättvist - vid jmf. på pelletspris.com
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solautomatik Steca 0603
_____
Ful men inte dum
-
- Stor entusiast!
Bosse;
Kul att du har hittat en bra leverantör! Men glöm inte att skriva in priserna du fått från ÖTAB på pelletspris.com. Det är ju precis din leverantör som behöver komma in. Så att andra leverantörer kan känna lite press åtminstone.
Men kän dig inte ensam. Det är ganska många som skriver här i forumet och berättar vilka priser de fått. Men ofta ser man inte att siffrorna dyker upp på pelletspris.com.
mvh
Stefan
Kul att du har hittat en bra leverantör! Men glöm inte att skriva in priserna du fått från ÖTAB på pelletspris.com. Det är ju precis din leverantör som behöver komma in. Så att andra leverantörer kan känna lite press åtminstone.
Men kän dig inte ensam. Det är ganska många som skriver här i forumet och berättar vilka priser de fått. Men ofta ser man inte att siffrorna dyker upp på pelletspris.com.
mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Ja, det blev lite galet i hastigheten..Bosse Isplank skrev:Du räknar fel - skillnaden är ännu mycket större - i småsäck blir priset 2250:-/ton inkl moms - hämtpris - 800kg/pall. Jag reagerade också på det och trodde de felfakturerat pallen jag köpte men fick förklaringen att förpackningen i småsäck var mycket tidskrävande etc. - lite svårsmält förklaring - men jag köper storsäck och är nöjd.
De har kanonpellets till kanonpris ( jag har inga aktier i bolaget)
Lite förhastad slutsats kanske att de tjänar grova pengar på överblivet spån. Jag vet inte vad de skulle gjort med den annars (den går att sälja) - och investering i en bra pelletspress lär kosta miljonbelopp (flera millar?)
Så att hoppa på den leverantör som tar ut minst vinst i Sverige just nu känns lite orättvist - vid jmf. på pelletspris.com
Kanske är det så att de tvingas frakta pelletsen i bulk till någon annan förpackare? Deras förklaring tyckte jag inte heller lät rimlig.
Med tanke på att de troligen fick betala för att bli av med sitt spån för några år sedan, så skulle jag vilja påstå att investeringen de gjort i en pelletsanläggning ändå ger bra förtjänster, med dessa prisnivåer.