Göra val pellets kontra fjärrvärme eller annat
Göra val pellets kontra fjärrvärme eller annat
Jag har eldat pellets i ca 1 år nu, det har frånsett starten fungerat bra. Jag har en parca 3000 kombipanna som suttit i sedan 1979. Jag satte in viking bio VB förra sommaren och efter fläktbyte och kretskortbyte fungerat jätte bra. Jag tycker heller inte att det är särskilt jobbit utan snarare lite roligt att hålla på (första åren antar jag).
De förgående husägarna har gjort av med ca 30-45 000kw per år i uppvärming och vv och jag landade på ca 18 000kr i pellets-el och lite ved som jag eldar i separat kamin( bott i huset 1 år). Kaminen står mitt i huset på nedrevåningen och värmer och fördelar ut värmen jätte bra. Eldade 2 kubik i fjol och har nu gjort iordning ca 6 kubik till vintern.
Jag bor i sundsvall område och de planerar att gräva fjärrvärme 2010 och första tanken var att jag skulle ta det erbjudande, kostar i dagsläget ca 35000kr i installation och just nu ligger kw på 68 öre.
Nu har som sagt första året fungerat bra och jag har låst priset på pellets 1 år till men hur skulle ni göra ?
1. Köra i befintlig panna till 2010 och ta fjärrvärme, kan då elda på lite ved i kaminen och i så fall hålla ned uppvärmingen lite.
2. Köra så länge pannan håller och sedan köpa en bättre pelletspanna.
Har byggt altan nu i sommar, började i maj och de hann höja priset 4 ggr på virket innan jag blev klar förra veckan, då börjar man ju undra vad som kommer hända med pelletspriset.
De förgående husägarna har gjort av med ca 30-45 000kw per år i uppvärming och vv och jag landade på ca 18 000kr i pellets-el och lite ved som jag eldar i separat kamin( bott i huset 1 år). Kaminen står mitt i huset på nedrevåningen och värmer och fördelar ut värmen jätte bra. Eldade 2 kubik i fjol och har nu gjort iordning ca 6 kubik till vintern.
Jag bor i sundsvall område och de planerar att gräva fjärrvärme 2010 och första tanken var att jag skulle ta det erbjudande, kostar i dagsläget ca 35000kr i installation och just nu ligger kw på 68 öre.
Nu har som sagt första året fungerat bra och jag har låst priset på pellets 1 år till men hur skulle ni göra ?
1. Köra i befintlig panna till 2010 och ta fjärrvärme, kan då elda på lite ved i kaminen och i så fall hålla ned uppvärmingen lite.
2. Köra så länge pannan håller och sedan köpa en bättre pelletspanna.
Har byggt altan nu i sommar, började i maj och de hann höja priset 4 ggr på virket innan jag blev klar förra veckan, då börjar man ju undra vad som kommer hända med pelletspriset.
-
- Lärjunge!
Re: Göra val pellets kontra fjärrvärme eller annat
1. Fjärrvärme är fantastiskt bra. Inget underhåll och miljövänligt. Tyvärr binder man sig till en leverantör och får rätta sig efter dess pris.soda skrev:men hur skulle ni göra
2. Pellets i modern panna är fantastiskt bra. Minimalt underhåll och miljövänligt. Tyvärr har pelletspriset snart nått den försvarbara toppen och när man i dagsläget jämför med Vp och fjärrvärme känns det nästan som man gjort en felsatsning.
Visste man att prisbilden skulle hålla i sig som idag skulle jag absolut satsa på fjärrvärmen. För att försvara pelletseldningen och totalt sett hålla låg driftkostnad tror jag personligen att man måste kombinera den med ex luft vp i framtiden. Pellets är billigt när det är riktigt kallt. Däremellan finns det billigare värme.
Vänta ut sista anmälningsdatum för fjärrvärmen och se vad som händer tills dess.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Tjena!Ja hur är det med att ha kvar pannan Soda?Fredde skrev:35000kr för fjärrvärme lät ju inte farligt. Personligen skulle jag utan att tveka välja allternativ 1. Kan man dessutom förhandla så att man får ha kvar pannan så är det ju inget att tveka på.
jag har nämnt tidigare att i Sundsvall får man inte ha kvar gamla pannan är det lika nu också ? 35000 men då skall gamla pannan bort eller?.....
Har fjärrvärme på jobbet sen inkoppling -92 har väl priserna mångdubblats se upp för lockpriser i början...Men jag säger det igen alltgår ju upp till och med snuspriset

mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Fjärrvärmepriset har inte något med kostnader att göra, de flesta fjärrvärmeverk har i stort sett inga kostnader alls förrutom dom fasta, dom sätter priset så att det blir lite under olja och el, genom att dom sen tvingar dig att använda fjärrvärme och inget annat så drar dom in enorma vinster.
Sen kan ju fjärrvärme givetvis var ett bra alternativ om man kan leva med nackdelarna.
Sen kan ju fjärrvärme givetvis var ett bra alternativ om man kan leva med nackdelarna.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skall kolla upp vad som gäller med att ha kvar panna och vad det finns för merkostnader. Väntar på svarronald skrev:Tjena!Ja hur är det med att ha kvar pannan Soda?Fredde skrev:35000kr för fjärrvärme lät ju inte farligt. Personligen skulle jag utan att tveka välja allternativ 1. Kan man dessutom förhandla så att man får ha kvar pannan så är det ju inget att tveka på.
jag har nämnt tidigare att i Sundsvall får man inte ha kvar gamla pannan är det lika nu också ? 35000 men då skall gamla pannan bort eller?.....
Har fjärrvärme på jobbet sen inkoppling -92 har väl priserna mångdubblats se upp för lockpriser i början...Men jag säger det igen alltgår ju upp till och med snusprisetMen får du behålla pannan och har råd att investera go for it f-värme...Vi lämnar ju bidrag till f-värmen här istan varannan vecka när sopbilen kommer,så man bidrar ju till att hålla ner troliga kostnadshöjningar...men det finns ju alltid andra orsaker för producenterna att höja....förståss .....Lycka till
mvh ronald
Parca norah 3000 kombi 1977, viking bio VB, veckoförråd contura 550 braskamin.
-
- Lärjunge!
Ja, inte fan skall du välja fjärrvärme!!
Det är väl att sälja tasken till räven om något!!
Ut med gamla pannan!! vansinne,förmodar att du har mekanisk ventilation genom murstocken??
Vad tror du då händer om du slutar elda??
Jo,kall murstock=ingen eller befintlig ventilation,på längre sikt fuktangripen kallvind.
Detta är det inte många som tänker på som borrar bergvärme,eller ansluter sig till fjärrvärmenätet.
Behåll du din panna samt elda ved ellr pellets.
lennart
Ut med gamla pannan!! vansinne,förmodar att du har mekanisk ventilation genom murstocken??
Jo,kall murstock=ingen eller befintlig ventilation,på längre sikt fuktangripen kallvind.
Detta är det inte många som tänker på som borrar bergvärme,eller ansluter sig till fjärrvärmenätet.
lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
-
- Pannrumstomte!
Bättre att sälja tasken till Såbi, Vida, Laxå och de andra Pris-synkroniserade....lennart wiklund skrev:Ja, inte fan skall du välja fjärrvärme!!

Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Bäst är nog att behålla "tasken".......
När det sedan gäller uppvärmningsvalet så tror jag att man skall ha ett så "mångsidigt" uppvärmningssystem som det är möjligt (olika uppvärmningssystem) då det är svårt att peka ut någon egentlig vinnare i det långa loppet. Ena åren är en typ bra för att sedan bli "sämre" pga ändrade priser/skatter mm, mm.
När det sedan gäller uppvärmningsvalet så tror jag att man skall ha ett så "mångsidigt" uppvärmningssystem som det är möjligt (olika uppvärmningssystem) då det är svårt att peka ut någon egentlig vinnare i det långa loppet. Ena åren är en typ bra för att sedan bli "sämre" pga ändrade priser/skatter mm, mm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ingen murstock eller risk för ventilationen här inte. Har bra ventilation i hela huset, villavent 700 med värmeåtervinning.lennart wiklund skrev:Ja, inte fan skall du välja fjärrvärme!!
lennart
svar från leverantör
soda skrev:Skall kolla upp vad som gäller med att ha kvar panna och vad det finns för merkostnader. Väntar på svarronald skrev:Tjena!Ja hur är det med att ha kvar pannan Soda?Fredde skrev:35000kr för fjärrvärme lät ju inte farligt. Personligen skulle jag utan att tveka välja allternativ 1. Kan man dessutom förhandla så att man får ha kvar pannan så är det ju inget att tveka på.
Har fjärrvärme på jobbet sen inkoppling -92 har väl priserna mångdubblats se upp för lockpriser i början...Men jag säger det igen alltgår ju upp till och med snusprisetMen får du behålla pannan och har råd att investera go for it f-värme...Vi lämnar ju bidrag till f-värmen här istan varannan vecka när sopbilen kommer,så man bidrar ju till att hålla ner troliga kostnadshöjningar...men det finns ju alltid andra orsaker för producenterna att höja....förståss .....Lycka till
mvh ronald
Fått svar på dessa frågor:
1. Kan jag behålla min befintliga panna och med hjälp av en omkopplare välja att köra med den om jag så behagar.
2. Är det några avgifter förutom förbrukning tex nätavgift?
3. Om man inte får behålla pannan så kan den stå kvar utan att användas?
svaret:
Nej, vi kopplar bort befintlig panna och placerar fjärrvärmecentralen där pannan stått.
Nej, det är endast ett energipris som i år är 68 öre/kWh inklusive moms.
Ja, vi ställer pannan åt sidan och om det finns plats kan du välja om du vill ha den kvar eller själv ta ut den eller köpa ut- och bortforsling från vår entreprenör.
Såg dessutom att de höjt till 37 000kr nu för installationen. Mycket svårt val, tror att man får vänta ut in i det sista så länge gammelpannan håller.
Tack för alla svar och synpunkter, kan ju inte direkt resonera med frugan om dessa saker.
Hej,
själv har jag lämnat pelletseldarnas gemenskap och gått över till fjärrvärme, det fungerar utmärkt för mig. Om det blir dyrare eller ej vet jag inte än men det får framtiden utvisa. En stor vinst är att jag fyller 500-litersbadkaret på en kvart istället för på 45 minuter.
Men detta forumet är så trevligt att jag fortsätter att kolla till er ibland. Även om det var i en annan tråd så måste jag passa på att berömma "sotaren" i den utmärkta filmen om pelletssotning. Stor humor.
själv har jag lämnat pelletseldarnas gemenskap och gått över till fjärrvärme, det fungerar utmärkt för mig. Om det blir dyrare eller ej vet jag inte än men det får framtiden utvisa. En stor vinst är att jag fyller 500-litersbadkaret på en kvart istället för på 45 minuter.
Men detta forumet är så trevligt att jag fortsätter att kolla till er ibland. Även om det var i en annan tråd så måste jag passa på att berömma "sotaren" i den utmärkta filmen om pelletssotning. Stor humor.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Menar du på fullt allvar att du inte har någon fast avgift ? i så fall är det nog rätt unikt, alla fjärrvärmeleverantörer jag sett har en fast avgift som betalas varje år, oftast 2000-4000 spänn.Nej, det är endast ett energipris som i år är 68 öre/kWh inklusive moms.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Tjena!
På jobbet är den fasta avgiften 7000-8300 kr/mån den varierar från år till år,beroende på hur mycket värme man tar ut. Men det kanske gäller företag bara? Vi är storförbrukare 1450 m2 ungefär att värma....
Effektavgift kallas den nog....
Mvh ronald
På jobbet är den fasta avgiften 7000-8300 kr/mån den varierar från år till år,beroende på hur mycket värme man tar ut. Men det kanske gäller företag bara? Vi är storförbrukare 1450 m2 ungefär att värma....
Effektavgift kallas den nog....
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
-
- Lärjunge!