Thermia bequem - Övervakninssystem
-
- Lärjunge!
Thermia bequem - Övervakninssystem
Enligt Mr Pellets skulle man kunna ansluta Bequem 15D till thermias system för övervakning på distans exempel via internet eller mobiltelefoni. Onödigt tycker säkert många. Döfränt tycker jag. Någon som vet mer om detta? Eller gällde det bara den kompletta pannan Thermia Biomatic+?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Thermia bequem - Övervakninssystem
Du kan ha detta utan biomaticen..johansjostrand skrev:Enligt Mr Pellets skulle man kunna ansluta Bequem 15D till thermias system för övervakning på distans exempel via internet eller mobiltelefoni. Onödigt tycker säkert många. Döfränt tycker jag. Någon som vet mer om detta? Kanske gällde det bara Thermia Biomatic?
Dessa finneser sitter i brännaren inte i pannan alltså de räker med bequem 15 D för att kunna ha dessa finneser..

Brännaren är även förbered med/för shuntstyrning..

Mycke döfräna grejer på bequemen..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag ska fråga när han ska hit o göra finjusteringen vad dessa finneser kostar... online sytem o sms funktionen...
hmmm är väl förmodligen svin dyrt..
Roliga grejer brukar va dyra..
hmmm är väl förmodligen svin dyrt..

Roliga grejer brukar va dyra..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Då är ju frågan om man kan utveckla något eget istället.
Det hade ju helt klart varit det bästa, då man har kontroll över processen.
Man vill ju inte sitta i klorna på någon annan, om man kan undvika det.
Kan väl tänka mig att det blir knepigt att få ut nån info från Thermia, vad
gäller protokoll osv dock...
// Fredrik
// Fredrik
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Förmodligen är de inte så lätt att få fram info där..zOOge skrev:Då är ju frågan om man kan utveckla något eget istället.
// Fredrik

Lär nog va rätt tjuriga om man skulle ringa o fråga..
Eftersom jag är intresserad av energimätning och övervakning så kollade jag faktiskt upp det där för ett tag sedan. Online kostade då 2500:- första året, sedan 600 per år.
Abonnemanget innebär avläsning av momentanvärden varannan timme via GSM-nätet. Dessa värden blir sedan direkt tillgängliga på internet där det går att se alla upptänkliga värden och kurvor 365 dagar bakåt. Det är också möjligt att ställa vilka fel som ska ge larm via SMS eller epost.
Precis samma system används för Thermias värmepumpar så där har de onekligen stordriftsfördelar.
För den som vill pyssla själv skall det gå att läsa ut alla data från brännaren via den RS-232 port som sitter på det extra kretskort man får om man köper Online. Ett problem här är att du måste rycka ut kontakten till GSM-modulen för att kunna läsa ut data. Alternativet är att bygga något slags växel, men kan tänka mig att det blir ganska komplicerat.
Negativt med Online är att avläsning varannan timme är lite glest samt att lagring 365 dagar bakåt är på tok för lite.
Men det sistnämnda arbetar de tydligen på att öka upp.
Sen är man fast till att logga endast de värden som Thermia bestämt, visserligen loggas ute- och innetemperatur (åtminstone om du har Biomatics shuntstyrning, osäker på Bequem), men vill man exempelvis också mäta vindstyrka och varmvattenförbrukning så går det inte att plugga in givare för det. Ett sätt är förstås att ha ett eget system för dessa parametrar som man sedan synkar med Thermias data, men det är inte så smidigt.
Sammanfattningsvis; som mätsystem för en pannentusiast kanske inte Online är optimalt, men däremot verkar det faktiskt närapå optimalt för den som vill ha hyfsad koll på pannan.
Abonnemanget innebär avläsning av momentanvärden varannan timme via GSM-nätet. Dessa värden blir sedan direkt tillgängliga på internet där det går att se alla upptänkliga värden och kurvor 365 dagar bakåt. Det är också möjligt att ställa vilka fel som ska ge larm via SMS eller epost.
Precis samma system används för Thermias värmepumpar så där har de onekligen stordriftsfördelar.
För den som vill pyssla själv skall det gå att läsa ut alla data från brännaren via den RS-232 port som sitter på det extra kretskort man får om man köper Online. Ett problem här är att du måste rycka ut kontakten till GSM-modulen för att kunna läsa ut data. Alternativet är att bygga något slags växel, men kan tänka mig att det blir ganska komplicerat.
Negativt med Online är att avläsning varannan timme är lite glest samt att lagring 365 dagar bakåt är på tok för lite.

Sen är man fast till att logga endast de värden som Thermia bestämt, visserligen loggas ute- och innetemperatur (åtminstone om du har Biomatics shuntstyrning, osäker på Bequem), men vill man exempelvis också mäta vindstyrka och varmvattenförbrukning så går det inte att plugga in givare för det. Ett sätt är förstås att ha ett eget system för dessa parametrar som man sedan synkar med Thermias data, men det är inte så smidigt.
Sammanfattningsvis; som mätsystem för en pannentusiast kanske inte Online är optimalt, men däremot verkar det faktiskt närapå optimalt för den som vill ha hyfsad koll på pannan.

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
ABSO 2500:- va inte dyrt...
Man kanske skulle gjort en simplare dragning av skruven så man klarat sej 1800:- billigare undan då hade man haft online systemet för nästan samma pris..
(hade ändå blivit 700:- billigare än bionan)
Men de ä klart man blev lite sugen
då hamnar ja totalt allt som allt 23600:-..
Ingen biona ägare som behöver en rökgasfläkt för att de ska funka så kan ja skaffa online systemet...
Men de hade ju varit helt kanon om den haft avläsning oftare o längre lagrings tid.. De borde dom ju kunna fixa tycker man
Sen om man kunat mäta vind o varmvatten hade ju detta varit nästan för bra..
Men vem vet tekniken går ju ständigt framåt..

Man kanske skulle gjort en simplare dragning av skruven så man klarat sej 1800:- billigare undan då hade man haft online systemet för nästan samma pris..

Men de ä klart man blev lite sugen

Ingen biona ägare som behöver en rökgasfläkt för att de ska funka så kan ja skaffa online systemet...

Men de hade ju varit helt kanon om den haft avläsning oftare o längre lagrings tid.. De borde dom ju kunna fixa tycker man

Sen om man kunat mäta vind o varmvatten hade ju detta varit nästan för bra..

Men vem vet tekniken går ju ständigt framåt..

-
- Lärjunge!
Hmm... Har snokat runt lite och det verkar finnas 2 olika typer av övervakning för Bequem brännarna. Det ena är ovannämda Thermia OnLine. Sen finns det även något som heter Thermia Supervision. Det möjliggör anslutning till en Pc och med medföljande program kan man då logga driftstatus, bränsleåtgång mm i sin dator för att kunna skapa diagram mm. Det var nog egentligen det jag for efter från början...
Synd att det inte finns mer att läsa om detta. Man måste nästan in bland en massa otäcka värmepumpar och leta för att hitta minsta lilla stavelse om dessa övervakningssystem. Fast Thermia kanske inte tror att teknikdårar som jag är intresserade av att elda pellets...
På sista sidan i detta PDF dokument finns lite info om SuperVision
http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id181.pdf
Synd att det inte finns mer att läsa om detta. Man måste nästan in bland en massa otäcka värmepumpar och leta för att hitta minsta lilla stavelse om dessa övervakningssystem. Fast Thermia kanske inte tror att teknikdårar som jag är intresserade av att elda pellets...

På sista sidan i detta PDF dokument finns lite info om SuperVision
http://www.thermia.se/docroot/svenska/s ... _id181.pdf
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
johansjostrand!!
Helt rätt de finns 2 st..
Thermia Supervision kan du övervaka o fjärrstyra din anlägning via direktkabel el telefonmodem... Tydligen ett billigare alternativ..
Thermia OnLine det mest avanserade program..
Med detta program kan du kommunisera med systemet från vilken internetuppkopplad dator som helst.. Med detta program kan du få larm via sms...
Läste om detta här... http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktabl ... eboken.pdf
Helt rätt de finns 2 st..
Thermia Supervision kan du övervaka o fjärrstyra din anlägning via direktkabel el telefonmodem... Tydligen ett billigare alternativ..
Thermia OnLine det mest avanserade program..
Med detta program kan du kommunisera med systemet från vilken internetuppkopplad dator som helst.. Med detta program kan du få larm via sms...
Läste om detta här... http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktabl ... eboken.pdf
Ahh, nu börjar det ju likna något, Supervision är ju det man är ute efter.
Då får man ju alla värden på sin egen maskin och kan lätt komma åt "från
vilken dator som helst, kopplad till Internet"
Den får man ju kolla upp lite noggrannare faktiskt.
Hur lagras data osv, kan man köra egenutvecklad mjukvara osv, är säkert
inte alldeles för komplicerat, så man kan väl säkerligen lätt ta reda på det
man behöver, om man köper det.
Ingen som hört nåt om pris på det ?
// Fredrik

// Fredrik
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Supervision Är kabel el modem verson= de billigarezOOge skrev:Ahh, nu börjar det ju likna något, Supervision är ju det man är ute efter.
// Fredrik
Online då kan du koppla upp dej med vilken dator som helst o få larm via sms.. ABSO skrev tidigare..
Online kostade då 2500:- första året, sedan 600 per år
Hej ngn med lite info om shuntstyrning och elpatr.styr. Lite dumt att köpa shuntstyr separat om jag kan få det integrerat, men vridningsvinkeln är 180 grader och det är inte ESBE troligen Honywell shunt.
Mina pantermostater (olja) börjar bli gamla och saknar ö-het.skydd. Integreradstyrning vore fint. Men helst med en bypass brytare på elp. ifall brännaren säckar ihop.
Mina pantermostater (olja) börjar bli gamla och saknar ö-het.skydd. Integreradstyrning vore fint. Men helst med en bypass brytare på elp. ifall brännaren säckar ihop.