Cirkulationspumpen
Cirkulationspumpen
Vilket är bäst returen eller tillopet?
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Det har du rätt i, att den inte blir lika varm. Sedan tycker jag att den utav andra logiska skäl skall sitta på framledningen, för så stor tempdiff har man väl ändå inte på fram och retur att det skulle påverka pumpens livslängd negativt? Om så vore fallet så har man grundläöggande fel i värmesystemet för övrigt..... och då kan det vara motiverat tillfälligtvis... men de tål en hel del temp oxå.apersson850 skrev:Placera den på returledningen, så blir den inte lika varm. Bra för livslängden.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Näää det behöver jag inte .... har fungerat utmärkt att lufta elementen ändå, där pumpen suttit på framledningen.... I huset , lägenheten och i farsgubbens hus....Ved Profilen skrev:Det får du väl göra ändå även om den är placerad på framledningen.BG skrev:En nackdel till med att placera pumpen på returen är att man brukar bli tvungen att stänga av den när man skall lufta elementen...
Ved Profilen.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Om du har pumpen på returen och elementventilerna är stängda så kommer du att suga in luft när du öppnar luftskruven, pumpa från stängda ventiler = undertryck = inpys istf utpys
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Helt rätt!joeri91942 skrev:Om du har pumpen på returen och elementventilerna är stängda så kommer du att suga in luft när du öppnar luftskruven, pumpa från stängda ventiler = undertryck = inpys istf utpys
/Jörgen
Detta skriver jag bara en gång till,att placerar man radiatorpumpen på framledningen efter shunt gruppen får man dessutom bättre skiktning av tankarna.
Det är bättre att pumpen trycker fram vatten till elementen än att den suger vatten som i dem flesta fall till och med kommer tillbaka som lite självcirkulation.Självcirkulationsflödet +pumpensflöde ökar också att systemet kan bli fullt av små luftbubblor som bildas efter pumpen.Det är returflödena som kan skapa problem vintertid om pumpen sitter på returen.Det är även detta returflöde som kan äventyra skiktningen.
Radiatorpumpen kan även störa laddningspumpen om den sitter på fel rör.
Ved Profilen.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Ja just det ja, med lite felaktig rördragning så kan det faktiskt bli så att radpumpen trycker in kallt vatten i pannan istf att det hamnar i tanken.
Om den suger från tanktoppen så finns ju inte den risken men om den trycker ner vatten mot nedre sliingan så är det inte helt omöjligt att självcirkulation i laddpaketet/pannan drar med mer vatten genom pannan än vad som ska in...
Sen har vi ju det här med kavitation... sist frågan var uppe var det ingen som hade en mätare för 0-1 bars absolut tryck som kunde se vad en radpump klarar av att få ner trycket till... nån som har en nu? Iofs så skulle jag kunna rigga upp en U-slang med vattenpelare och mäta på men jag har, vad jag vet, ingen genomskinlig slang så att man enkelt kan se nivån pumpen klarar att lyfta. Vid nog lågt tryck så kokar ju vatten även vid låga temperaturer.. och på baksidan av bladen i pumpen kan det mycket väl bli rätt så rejäla undertryck om den inte får in vatten. Hmm... stetoskop och lyssna borde man höra om den kaviterar! Ska försöka rigga nåt i veckan.
/Jörgen
Om den suger från tanktoppen så finns ju inte den risken men om den trycker ner vatten mot nedre sliingan så är det inte helt omöjligt att självcirkulation i laddpaketet/pannan drar med mer vatten genom pannan än vad som ska in...
Sen har vi ju det här med kavitation... sist frågan var uppe var det ingen som hade en mätare för 0-1 bars absolut tryck som kunde se vad en radpump klarar av att få ner trycket till... nån som har en nu? Iofs så skulle jag kunna rigga upp en U-slang med vattenpelare och mäta på men jag har, vad jag vet, ingen genomskinlig slang så att man enkelt kan se nivån pumpen klarar att lyfta. Vid nog lågt tryck så kokar ju vatten även vid låga temperaturer.. och på baksidan av bladen i pumpen kan det mycket väl bli rätt så rejäla undertryck om den inte får in vatten. Hmm... stetoskop och lyssna borde man höra om den kaviterar! Ska försöka rigga nåt i veckan.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil