Systemskiss

Här diskuteras allt kring vedeldning
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Måste nog ställa med på vedprofilens sida här, att göra en "lösning" när man inte vet alla förutsättningar (dimensioner, längder, antal krökar etc etc etc) är ju ogörligt!

Dessutom var det inte det jag frågade efter utan jag frågade efter synpunkter och påpekande på sånt som jag hade bommat, för det hade jag ju :-)

Korrigerat men ej ändrat på den uppladdade ritningen är:

- lilla expansionskärlet bredvid elkassetten sitter naturligtvis "innanför" elkassettens avstängare, det var felritat. Det kärlet är till för att jag ska kunna köra på bara el om jag, viket Gud förbjude, skulle behöva tömma panna och acktankar pga pannläckade eller liknande mitt i vintern... för det är ju då pannan går sönder om den överhuvudtaget går sönder :-(

- elberedaren kommer nog att ta kallvatten in genom TVAn, spar lite när jag slipper värma hela vägen från 4 grader. Behöver bara fundera ut hur jag ska sätta kranar så att jag vid behov kan få vatten till den även om TVAn är bortkopplad av nån anledning.

- stigare till stora expansionskärlet (som sitter på vinden) tas från kalla ledningen och inte från varma.

- Stora ändringen.... pannan kommer, med stor sannolikhet, att mata tankarna på framsidan högst upp, varmvatten till TVA och radiatorer tas sen ut från toppen av tankarna. Blir iofs två varma rör men då slipper jag risken att pumpa kallt vatten från pannan in till TVA & radiatorer. Gäller att ha lite framförhållning om man ska fylla badkaret bara så att man börjar elda lite tidigare än just före :-)

- iden med att låta elkassetten starta/stoppa via mikrobrytare är inte så dum alls. Kommer dock att kräva lite räkning på det så att man inte får ett hysteriskt system som slår på, vrider shunt, fortfarande kallt, vrider mer, kassetten ger hetvatten, ajajaj för varmt vrid ner shunt, fortfarande för varmt vrid ner mer, mikrobrytare slår av, kallt, vrid upp, mikrobrytare slår på, fortfarande inte varmt, vrid upp mer, kassetten ger hetvatten, ajajaj för varmt vrid ner shunt, fortfarande för varmt vrid ner mer, mikrobrytare slår av, kallt osv osv osv.
Är i grunden utbildad tryck&pys (styr och regler mot processindustri) så självsvängande system har jag sett nog av både i lab och verklighet, inte kul när det händer!

Alternativet är nog att låta elkassetten styras av tempen på vattnet från acktankarna, när det sjunker under 42-45 grader drar den igång, då har jag 2-3 grader till att utnyttja innan jag "behöver" elspetsen och så fort jag får in varmvatten igen i acktankarna slår elkassetten av. Med det elvärmda vattnet in på ingång 2 på shunten så kommer automatiken då oxå att blanda det korrekt utan risk att shuntvridningarna slår till eller från elen.

/Jörgen
Senast redigerad av joeri91942 den mån 02 jul, 2007 08:27, redigerad totalt 1 gånger.
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

BG, punkt 3 - att ta radiatorretur från boyta för att värma källare funkar bra.... så länge som jag har värme på till boytan och får tillbaks hyfsat varmt vatten.

Problemet kommer vår och höst när jag inte har värme på till boyta, då kommer radiatorreturen därifrån att vara runt 18-20 grader vilket nog inte räcker till källaren :-(

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

joeri91942 skrev:BG, punkt 3 - att ta radiatorretur från boyta för att värma källare funkar bra.... så länge som jag har värme på till boytan och får tillbaks hyfsat varmt vatten.

Problemet kommer vår och höst när jag inte har värme på till boyta, då kommer radiatorreturen därifrån att vara runt 18-20 grader vilket nog inte räcker till källaren :-(

/Jörgen
Det är därför som även trevägsshunten skall vara kvar.,,,, synd att jag inte kan rita å skicka på den här sidan .... men jag kanske kan försöka få ihop hur jag tänkt i paint å skicka till dig...



"""Är i grunden utbildad tryck&pys (styr och regler mot processindustri)""""
Det är jag oxå i grunden ,,,, för ett antal år sedan ..... Jäkla fin linje det där.. :lol:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Roli skrev:
Ved Profilen skrev:Jag kommer aldrig att komma med någon konstruktiv lösning på detta, när jag inte vet förutsättningarna.......

Professor (Ved Profilen)
Näe, du "backar" istället....... Se andra inlägg här under VED-rubriken.
Där kan man säga att du verkligen prickade huvet på spiken "Roli" :D
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

____Het________________
..............I.............................I
..............I.............................I
Hs---M---C.............................I
..............I.............................C---M------Ks-----------------------
..............I...........Hv..............I
Hr--------I------------------------I
............................................I
............................................I
............................................I-------------Kr-----------------------
............................................I
............................................I
________ret till tank______I

Ja då var min lilla ritning klar .... var in å kollade och såg att det inte gick att bifoga bilder i meddelanden om man inte redan hade dessa ute på nätet...
Men här lite förklaring på tecknen jag plitat ut..
C = 3-vägs shunt
M = cirkulations pump
Hs = husets stigarledning
Hr = husets retur
Ks = källarens stigarledning
Kr = källarens retur
. = ingenting

Funktionen som sådan, menar jag blir ... att den värme som kommer via husslingans retur genom Hv går in på källarslingan och fångas upp av dess c-pump går genom shunten och ut i kopplet, samtidigt flödar motsvarande mängd av från Kr och ut i retur till tank....
OM man inte förbrukar någon värme i husslingan, shunt på noll, så kommer det mycket riktigt inget vatten genom HV.
MEN då kan shunten på källarslingan öppna och släppa fram den värme som du vill ha där nere....

Som du ser så är Hv ledningen inkopplad mellan Kr och shunten för dess slinga

Och skulle det vara så att du absolut inte vill ha någon värme alls ned till källaren vid något tillfälle så är det bara att stänga av den cirkulationspumpen.

E du med på hur jag resonerar nu ???
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Hmm..... finurlig! Måste fundera lite på den, tackar

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

joeri91942 skrev:Hmm..... finurlig! Måste fundera lite på den, tackar

/Jörgen
Varsågod....

Det är ju det som den här sidan är till för .... väcka nya ideer ....

Bara att fundera på om det skulle passa just dig.... å använda efter eget tycke 8) :lol:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Enda "problemet" jag har med den kopplingen är att jag har försökt bygga mitt system så oavsett vad som går sönder ska jag kunna repa det med resten av systemet i drift... gäller att få till det rör & kranmässigt så att jag kan stänga boyta eller källare utan att påverka den andra

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Jägarn
Entusiast!
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 29 apr, 2007 20:46
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

jag är imponerad om du får till detta
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

joeri91942 skrev:Enda "problemet" jag har med den kopplingen är att jag har försökt bygga mitt system så oavsett vad som går sönder ska jag kunna repa det med resten av systemet i drift... gäller att få till det rör & kranmässigt så att jag kan stänga boyta eller källare utan att påverka den andra

/Jörgen
Ja det kan ju bli klurigt att få ihop det så.... menar att det kan ju gå sönder någonstans där man inte räknar med att det kan gå sönder...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Jägarn
Entusiast!
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 29 apr, 2007 20:46
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Förutom att det är häftigt o roligt mycket rör...så varför ekonomiskt neee...
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Det blir nog bra.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det mesta på plats, provade att fylla med vatten igår, otätt på två ställen :-(

#1, Säkerhetsventiler går INTE att få tätt i gängen om man använder Loctites VVS-snöre i lilla röda burken, vette f**n vad det är fön underdimension på gängen.

#2, Lita inte på unionventiler... en ventil på laddpaketet strilade rakt ut förbi nippeln man ska vrida på för att stänga den :evil:

Nummer 1 gick ju fort att fixa med lin och gegg till det (blev mycket tätare!) men #2.... väntar på ett företagspaket i morgon men tre nya unioner, så idag blev det till att stapla ved!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Gillar din stil joeri91942, lite sent av mig, men jag skulle ha kompletterat med 2st. ventiler runt laddkopplet så man kan fixa med detta utan att behöva tömma pannan och exp.kärl. Jag har ventiler överallt och kan koppla bort och mickla med varje enskild komponent utan att tömma onödigt mycket vatten. Man vet aldrig...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Tänk bara på att man aldrig får ha avstängningsventiler på säkerhetsledningen (EXP LEDNINGEN ) från elkasetter/ panna/värmare etc...skall vara oavbrutet stigande till det fria!!!
Har man som leifa.k att man har avstängningsventil så att man stänga av Exp ledningen är man farligt ute.Dessutom får man inte ha en sådan installation..

Ved Profilen.
Senast redigerad av Ved Profilen den fre 13 jul, 2007 00:21, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar