Val av panna ?

Pelletsheat
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 00:37

Val av panna ?

Inlägg av Pelletsheat »

Jaha då har man själv kommit till denna beslutsångest härjade punkt i livet. Vad ska man välja för pelletspanna ??? Har läst så mycket jag kunnat i andra trådar men inte riktigt hittat svar på mina frågor.

Dom här pannorna har jag fastnat för hittils.

Focus pe20

Billig och går att elda ved i vid behov. Inga direkt negativa reaktioner av användare.

Biosol

Ser bra ut i pannrummet. Möjligheten till att koppla till solpaneler.

Ett minus enligt mig är att det inte går att elda ved i den och att man måste ha högt till tak i pannrummet då brännaren är placerad så högt på pannan.

Är det nån som har en biosol installerad med en kmp20 som kan mäta hur hög den högsta punkten i systemet bygger så skulle jag vara grymt tacksam.

Det är väl dom två jag kollat mest på andra märken har jag kollat men inte fastnat så mycket för då dom för det mesta är dyrare och det man oftast betalar för är bekvämlighet så dom går bort.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Nibe Pellux är i samma prisklass som Focus PE 20.
dvs ca: 20 000 kr på rinakby rör.

Den hade jag föredragit framför PE 20 efter att ha ryckt i bägge numera.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Pelletsheat
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 00:37

Inlägg av Pelletsheat »

Vad är det med pelluxen som du föredrar ?
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Mer vatten i pannan, värmeväxlare, stående tuber.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Raketen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 18:34
Ort: Örebro

Inlägg av Raketen »

Tänkte bara svara på en av frågorna.
Jag har en biosol panna med en pellex 20 från 2002.
Höjden i pannrummet är 2,02m och höjden på panna
och skruvmotor är 2m
Pellex P20 -02 Biosolpanna+solfångare
Pelletsheat
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 00:37

Inlägg av Pelletsheat »

Tack Raketen !!
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

BioSolen finns även som en förkortad version (som jag har). Det är inte ens 1.9 i vårt pannrum och det är lite kvar till taket. Kan mäta när jag kommer hem för att få höjden i mm 8)

Håller med om att den ser bra ut i pannrummet och jag kan intyga att den är effektiv och håller vad den lovar. Visserligen trist att det inte går att köra ved i den fast om det gått hade den kanske inte varit lika effektiv med pellets (och i ärlighetens namn hade jag nog ändå inte släpat ner veden genom halva källaren och in i ett litet pannrum :lol: )
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Är biosolen lättsotad?
Hur är verkningsgraden med en px-21 ?dykarn

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Visst är den lättsotad. Det tar mig 10min i ståhöjd, och då är jag noggran. :P

Jag sotar efter varje veckförråd fast jag känner personer som sotar efter 500-600kg utan problem (fast med högre rökgaser då såklart).

Förbränningsverkningsgraden, effektiviteten, mättes till 92.5% och då jag kör sol på sommaren blir ju årsverkningsgraden rätt bra.

Min låga modell mäter 187,5cm i mankhöjd.
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Pelletsheat
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 00:37

Inlägg av Pelletsheat »

Funderar också på Calmarpannan V33. Är det nått att köra pellets i ? Har en Kmp Px21
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Pelletsheat skrev:Funderar också på Calmarpannan V33. Är det nått att köra pellets i ? Har en Kmp Px21
Ja den går fint att köra med pellets i, Joa här på forumet har en calmar v33 med en bequem 25 kW brännare i..

Har man inte brännare o köper en sådan panna är det nog liten mening att köpa en pelletsbrännare idag med tanke på pelletspriset, Är nog lika bra att köra på elpatron om man åker bort..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Med tanke på energiprisernas inbördes fluktuation de senaste årena så bör man inte tycker jag köpa en renodlad pelletspanna. Man bör nog köpa en panna, om man nu vill ha en (finns andra alternativ) köpa en panna som är flexibel vad det gäller olika energislag, men vad vet jag, vi är alla olika...Har en polare som hälsade på idag, han har köpt en pelletsbrännare och tank förra året och allt är förberett för sol med inkoppling och systemet skall välja in sol så fort det är möjligt. Håll i er nu... 65.000kr. skulle det kosta att få upp 2sektioner vacuumrör på taket och koppla in grejjorna , 3.2 kvadrat/styck, tysktillverkade..... Sanslösa priser....måste åka bort och kolla vad det är han har och vad de vill att han skall installera.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Ang Calmar V33 mfl (effecta woody osv)

Man skall noga tänka igenom noga om man vill ha en ren vedpanna eller möjlighet att komplettera med brännare då man köper en ny vedpanna.

Att köpa den med färdigt uttag i sidan är något jag alltid rekommenderar,
för då är allt klart om man längre fram vill elda pellets, flis eller annat
kul som eldas in genom sidouttaget.
Det går att eftermontera, men det är lite pyssligt att skära upp och få det hela tätt...
För all del går det att montera i frontluckan, men det är bra mycket enklare om brännare sitter i sidan, med tanke på skruv och sotning.

6m2 solfångare för 65000 låter lite i väl mycket.
Något att tänka på är om man själv kan göra montaget av solfångarna på taket.
Det är ofta där kostnaden sitter om det t.ex behövs skylift, och även timkostnad för montörer.
Jag förordar det i mina offerter, fast oftat får jag även montaget på ordern.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Pelletsheat
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 00:37

Inlägg av Pelletsheat »

Har fortfarande inte handlat, är fortfarande sugen på Focuspannan.
Varför ?
Det som är avgörande just nu är väl möjligheten till att elda ved.
Kommer att köra den mot en tank för solvärme i framtiden.

Vill egentligen ha Calmarpannan då den är bättre för vedeldning men har inte blivit övertygad om att den är nått att ha för pellets eldning.

Nån som har erfarenhet att dela med sig av pelletseldning i Calmarpannan ??

har en kmp brännare som jag vill behålla och installer i den nya pannan !
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Du kan nödelda ved i Focus men det är ingen höjdare och en vedsats kostar typ 4000 kr.
Pannan har en stor nackdel och det är liggande tuber/rökgasväg, det samlar aska.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar