Mycket frågor blev det, lite svar här:
#1 Elberedaren i serie... hm, kan var en bra ide, ska fundera på hur jag ska koppla då så att jag enkelt kan ta ur den och byta när den går sönder (det är en gammal Nibe 60 liters just nu). Nu har jag iofs redan 2 blandingsventiler (och en extra i reserv) så där får jag ingen besparing
#2 Cirkeln med en pil som sticker iväg i tangentens riktning ÄR en pump, skitprogrammet jag använder har bara amerikanska symboler för pumpar

I verkligheten så är den och trevägaren plus backventilen under ihopbyggda i ett laddkoppel.
#3 Källaren driver jag genom en trevägsventil som styrs av en "radiatortermostat" med dykrörsgivare, med den ställer jag en konstant temp på vattnet i framledningen till radiatorerna där nere.
#4 TVAns vattenintag, funderade oxå på att ta den på ett eget uttag men ev. kanske jag nån gång (om Gud vill och priserna sjunker) kanske elda pellets och det utan ack-tankar... svårt med TVAn på eget uttag då. Däremot så borde ju backventilen till pannnan bromsa lite....
#5 Förstår inte hur du menar där, jag vill att elkassetten ska gå in "automatiskt" om den behövs (exempelvis eldat upp ordentligt och sen åkt bort) men BARA när den behövs, om jag sätter den EFTER shunten så blir det väl helfel i det läget?
Dessutom, just min kassett har ingen automatik alls (med undantag för en termostat med dykgivare) tyvärr bommade jag att skriva in det, mitt fel, så om jag då sätter som du har sagt så kommer ju framvattnet att hålla som lägst elkassettens inställda temp.
Lite bättre blir att sätta den på framledningen från ackarna till shunten. Då kan jag ju ställa in elkassetten att hålla ex 40 grader och så länge det finns mer i ackarna så gör den inget, när dom sjunker under det så går elen in.... MEN om jag inte är hemma och kan justera så kan jag få outnyttjat i tankarna, säg att det är -25 när jag åker, vid den kylan behöver jag ca 45 grader på framledningen så jag slår på kassetten och ställer in den på 47 grader (lite marginal kan vara bra).
Innan jag åker så ser jag till att jag har fullt i tankarna, efter att jag har åkt så kommer ett väderomslag så att temperaturen stiger.. säg till -10, nu skulle jag egentligen klara mig med 34-37 grader på framledning men eftersom att kassetten är inställ på 47 så kommer den att spetsa med el innan det egentligen behövs.
I min ritning så kommer styrningen att vrida över så att den tar från kasstten först när det inte räcker till alls i acktankarna.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil