Kan okluven halvmetersved ligga i skogen över vintern?
Kan okluven halvmetersved ligga i skogen över vintern?
Har lite (6-10 st) falltimmer av gran att ta hand om. Har inte för avsikt att klyva det i år pga av att det är lite sent och det inte finns tid till det. Funderar på att kapa upp det i halvmeterbitar i skogen och stapla det där till i vår när det skall klyvas.
Det är ganska tät skog så det blir inte mycket snö där inne.
Är det bättre att inte kapa alls (tycker det verkar murkna så fort då) eller att kapa det?
//Jocke
Det är ganska tät skog så det blir inte mycket snö där inne.
Är det bättre att inte kapa alls (tycker det verkar murkna så fort då) eller att kapa det?
//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Alldeles bortsett skogsvårdstyrelsens åsikter (fallvirke SKALL UT UR skogen!... senast första augusti om jag minns rätt, dom vill inte ha platser för granbarkborren att lägga ägg) så torkar det ju ur bättre om du kapar ner det och gör minst en rand längs med med sågen.
/Jörgen
PS. Ändrat garnbarkborre till granbarkborre
/Jörgen
PS. Ändrat garnbarkborre till granbarkborre

Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Hejritz skrev:Det torkar i alla fall bättre än som du hade tänkt med att trava biitar.
Torka riktigt får de göra sedan du kluvit. En vinter, eller 2 är inga problem!
Möjligen försvårar du för granbarkborranra med spår i barken med motorsågen. Gran och tall torkar bra med barken kvar!
Vad jag vet är det bara björk som far illa oklyven en längre tid,
medan gran klara sig bra oklyven
sedan det med barkborren och nedtagen gran så trivs barkborren bra,
minns jag inte helt fel, lämnar inte skogs brukaren torr granar på rot ?
just för att rädda den växande skogen från barkborre ??
mvh
Ruben
Hejritz skrev:Det torkar i alla fall bättre än som du hade tänkt med att trava biitar.
Torka riktigt får de göra sedan du kluvit. En vinter, eller 2 är inga problem!
Möjligen försvårar du för granbarkborranra med spår i barken med motorsågen. Gran och tall torkar bra med barken kvar!
Det med barkborrar de trivs bäst i torr träd av gran, tror inte att man
får någon effekt av ränder i barken de trivs bra ändå.
men klart är att lagra mycket nedfallna granar är ju inte bra, men en kortare tid som det talas om här om jag förstår rätt så är det bara posetivt för skogen eftersom barkborren först söker sig till torr träd! inte till växande friska granar.
Samma gäller virke till hus !! DÄRFÖR VIKTIGT ATT BARKEN ÄR 100% BORTA FRÅN BYGG MATRIAL !
MVH
Ruben
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Öhm.... nu är jag inte med på vad ni talar om.
Barkborren bygger, så vitt jag kommer ihåg det är ett antal år sen jag gick skogskurs, främst bon i färska stormfällda eller levande träd.
I normala fall, alltså med levande träd på rot, så har trädet ett ganska bra försvar i form av kåda och terpener (terpenin? variant på terpentin) som tillsammans hejdar granbarkborren så att den inte klarar av att bygga bon i trädet om det inte sker ett stort antal angrepp inom kort tid.
Om man däremot har vindfällen, relativt färska sådana som granbarkborren är intresserad av, så har inte trädet ett försvar som klarar av anfallet. Detta innebär att stormfället snabbt blir ynglingsplats för ett stort antal granbarkborrar vilka NÄSTA år kan vara nog många för att kunna ta kål på och få nya kullar i stånde träd.
Därför är det viktigt att få ut stormfällda träd ur skogen innan de har blivit infekterade alternativt rundbarka och torka på plats. Under inga förhållande ska man lämna nyfälld gran i skogen under svärmningsperioden vilken sker på våren (när dagstemp når runt 18 grader) samt även vid en andra svärming vilken sker senare under sommaren samt ett varmt år även en tredje svärmning i augusti!
Nån som kommer ihåg / vet samma sak? Jag har tyvärr inte böckerna tillgängliga nu
/Jörgen
Barkborren bygger, så vitt jag kommer ihåg det är ett antal år sen jag gick skogskurs, främst bon i färska stormfällda eller levande träd.
I normala fall, alltså med levande träd på rot, så har trädet ett ganska bra försvar i form av kåda och terpener (terpenin? variant på terpentin) som tillsammans hejdar granbarkborren så att den inte klarar av att bygga bon i trädet om det inte sker ett stort antal angrepp inom kort tid.
Om man däremot har vindfällen, relativt färska sådana som granbarkborren är intresserad av, så har inte trädet ett försvar som klarar av anfallet. Detta innebär att stormfället snabbt blir ynglingsplats för ett stort antal granbarkborrar vilka NÄSTA år kan vara nog många för att kunna ta kål på och få nya kullar i stånde träd.
Därför är det viktigt att få ut stormfällda träd ur skogen innan de har blivit infekterade alternativt rundbarka och torka på plats. Under inga förhållande ska man lämna nyfälld gran i skogen under svärmningsperioden vilken sker på våren (när dagstemp når runt 18 grader) samt även vid en andra svärming vilken sker senare under sommaren samt ett varmt år även en tredje svärmning i augusti!

Nån som kommer ihåg / vet samma sak? Jag har tyvärr inte böckerna tillgängliga nu
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Hejjoeri91942 skrev:Öhm.... nu är jag inte med på vad ni talar om.
Därför är det viktigt att få ut stormfällda träd ur skogen innan de har blivit infekterade alternativt rundbarka och torka på plats. Under inga förhållande ska man lämna nyfälld gran i skogen under svärmningsperioden vilken sker på våren (när dagstemp når runt 18 grader) samt även vid en andra svärming vilken sker senare under sommaren samt ett varmt år även en tredje svärmning i augusti!![]()
/Jörgen
Vet inte om jag har 100% rätt, men det jag sett med egna ögon är att barkborren trivs bra i torrträd, men vet inte hur stor risk att de angriper friska granar, en iaktagelse till jag har gjort är att de trivs även i sågad klyven ved som har lite bark kvar.
Jag skiver bara om det jag sett, har inte läst något i ämnet.
Bara för jag har sett det med egna ögon betyder det inte att jag har rätt!!
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den sön 07 okt, 2007 09:20, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Läste på lite, i princip så stämmer det jag skrev med vad SLU säger. Dock så säger dom "större mängder" när dom talar om hur mycket liggande virke i skogen som skapar risk.
När det sett att dom trivs i torrt virke, har du då sett larverna under bark eller gångarna som blir resultatet?
/Jörgen
När det sett att dom trivs i torrt virke, har du då sett larverna under bark eller gångarna som blir resultatet?
/Jörgen
Hejjoeri91942 skrev:Läste på lite, i princip så stämmer det jag skrev med vad SLU säger. Dock så säger dom "större mängder" när dom talar om hur mycket liggande virke i skogen som skapar risk.
/Jörgen
Jo levande larver i massor så nog trivs dom alltid i tortvirke med bark på.
Även hemma i vedboden i granved med barken på.
Även så har jag sett massor med levande barkborrar i kantvirke / bakar med bark på upplag vid sågverk, alltså inte bara barkborrar i skogen.
Men jag har aldrig sett barkborrar i färdig sågat virke utan bark.
Om det varit angripet tidigare finns det bara spåren kvar av små hål kvar.
Eller är skadedjuren jag sett av annan sort???
Om jag är rätt ute ser barkborren ut som en liten mask runt under 1 cm
och styvt mm grov. vit/grå.gul, eller hur man nu beskriver färgen.
MVH
Ruben
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Så där ser den ut http://www.entom.slu.se/misc/granbarkborre.htm och en sida med fler bilder http://www.myra.nu/granbarkborre.html
/Jörgen
/Jörgen
Hejjoeri91942 skrev:Så där ser den ut http://www.entom.slu.se/misc/granbarkborre.htm och en sida med fler bilder http://www.myra.nu/granbarkborre.html
/Jörgen
Oki där hade jag fel om barkborren,
inte samma djur vi pratat om..
då har jag lärt mej nått nytt om skadedjur.
Tack
Mvh
Ruben
Hejjoeri91942 skrev:Så där ser den ut http://www.entom.slu.se/misc/granbarkborre.htm och en sida med fler bilder http://www.myra.nu/granbarkborre.html
/Jörgen
Oki där hade jag fel om barkborren,
inte samma djur vi pratat om..
då har jag lärt mej nått nytt om skadedjur.
Tack
Mvh
Ruben