Pellets från Stockhorvan i smålan

Skriv svar
Thomas_P
Stor entusiast!

Pellets från Stockhorvan i smålan

Inlägg av Thomas_P »

Någon som har testat deras produkt eller vet om de lever upp till vad de lovar? Så här presenterar de sig i en blocketannons just nu:

Svensk pellets av högsta kvalitet!

Äntligen har vi hittat en pelletstillverkare att lita på!

Du som har tröttnat på att kvaliteten på din pellets varierar från leverans
till leverans, ibland från påse till påse...., samt har förstått att hög kvalitet på pellets lönar sig. Det här är något för dig!

Denna pellets från Stockhorvan i Småland tillverkas av enbart trä, av såg och kutterspån från fur och gran.

Den är "vit", hård och befriad från besvärande
småfraktion (smulor/spån) genom en ojämförbar kontroll av hela
produktionsprocessen från spånleveransen till färdig paketering
.

Det är dags att fylla på och jag är inte så säker på att jag vill köpa Agrol igen igen... Man hämtar en pall (832kg) Stockhorva hos Pelletscenter i Kävlinge för 2135:- och det är väl ett relativt bra pris.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
miksan
Gallringsobjekt

Inlägg av miksan »

Stockhorvan brann ned för ett och ett halvt år sedan men läste nyligen att en ny fabrik nu är färdig. Ska ha gjort ordentliga investeringar så förhoppningsvis visar det sig väl i hög kvalitet. Tar spånet från pappans såg och snickeri som ligger granne så leveranserna borde vara tryggade...
http://www.vimmerbytidning.com/article/ ... 3684/1/69/
EcoForest Vigo 9,5kW
NICJON
Prima virke

Inlägg av NICJON »

Hej på er !

Jag har skrivit lite tidigare här på forumet om min småskaliga pelletsanläggning.

Stockhorva har en likadan anläggning, fast det är en 2-tonspress istället för en 1-tonspress som jag har.

Med det här tillverkningskonceptet, med total kontroll av råvaruflödet genom hela processen, så blir pelletsen riktigt bra. Hård och fin, samt väldigt lite finfraktion. Jag har tillverkat 2000 ton nu och inte fått en enda reklammation.

Så jag kan bara lovorda stockhorva pellets.
Skåne
Fröträd

Inlägg av Skåne »

Har inte provat stockhorva, men priset är väl inte jättebra. Jag köper Laxå som ju är ett välkänt märke för 2050:-/pallen hos Skånska foder strax utanför Lund (mot Staffanstorp). (Dock köpte jag PSAB-pellets senast. Fick den levererad hem för ungefär samma som Laxås hämtpris, men PSAB var betydligt sämre än Laxå. Alldeles för mycket spån.)
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Jag var ute och hämtade tre säckar Laxå på Svenska foder för att bilda mig en snabb uppfattning. Jag jobbar ett stenkast därifrån och kan hämta med egen släp så det är ingen omöjlighet att jag ersätter Agrol med Laxå. Ett par dagar till så är förrådet nästan tomt och då häller jag i de nya säckarna så får vi se :D

Jag noterade att Laxå har en högre densitet än Agrol som min brännare ärjusterad efter Är detta något som jag måste ta med i beräkningarna om jag ska elda med Laxå?

Jag antar att om man måste göra något så är det väl sänka matningen om jag vill slippa oförbränd pellets i askan, är det rätt?

Jag har två mil till Pelletscenter som säljer Stockhorva, kanske får det bli ett test där också... :D
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
sunliner
Fröträd

Inlägg av sunliner »

fick hem stockhorvans igår, ser djävligt bra ut, hård å fin ock inte tillstymmelse till fraktion :lol:
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
PSAB
Fröträd

Inlägg av PSAB »

Stockhorvan borgar för hög och jämn kvalite med den nogranheten. Både på råvaran injustering av pellets press mm Har varit där och både tittat lysnat och handlat. Funkar kanon hård fin pellet i perfekt längd ingen spån i dessa säckar. Här kan de stödigga tillverkarna få en farlig konkurent
Skriv svar