Kommer mitt blivande förråd inte att duga?

Skriv svar
filipsebek
Ungskog

Kommer mitt blivande förråd inte att duga?

Inlägg av filipsebek »

Hejhej alla - mitt första inlägg i detta forum...

Har haft en Pelda21 i en Diom VedUnik som jag fyllt på med småsäck sedan 1997. Nu börjar brännaren efter trogen tjänst att dö och jag kommer förmodligen byta till en Biona Active och dessutom gå över till bulk.

Ska till att bygga mitt eget pelletsförråd och har ett litet rum på 1,9 x 1,8 x 2,0 (lxdxh) väggivägg med pannan. Efter att ha läst era inlägg så lutar det åt en enkel lösning; platt golv (inga lutande väggar) och en enkel skruv rakt in (snett uppifrån genom väggen i 30 graders vinkel. Har jag räknat rätt så kommer jag att kunna beställa ganska exakt 3 ton efter att ha skottat lite. Placerar jag skruven mitt i förrådet så borde kratern bli ca en meter djup (med tanke på rummet storlek), vilket gör rummet tillgängligt för just skottning när det börjar bli halvtomt. Har jag tänkt rätt - kommentarer uppskattas.

Rummet har ingen yttervägg utan skiljs av från ytterväggen med en smal korridor. Vill slippa håltagning i den tjocka stenmuren. Hade tänkt att göra anslutningen direkt in i förrådet och sedan ansluter en (eller två) utblåsslangar tillfälligt i samband med påfyllningen. Alla tre slangarna (en in och två ut) drar jag genom ett öppet fönster. Rätt/fel?

När jag sedan tittar på
http://www.neova.se/index.php?id=200
så känner jag inte igen mig. Läser jag deras råd så kommer mitt förråd inte att duga eller är de för försiktiga... Det där med 10 meter slang och högst 1,5m upp får mig att höja på ögonbrynen. Man kan ju blåsa upp pellets i silon som är 40 meter höga...
Det andra är avståndet från utblås till vägg... Jag får väl skjuta diagonalt över det lilla rummet.

--filip
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet..

Vad har du för material i väggarna i det rum du tänkta använda som bulkförråd? Det blir ett jäkla tryck nämligen.

Hur har du tänkt lösa inspektionsmöjlighet? Skyddsvägg innanför dörren?

När det gäller slangavståndet, så är ju så kort som möjligt alltid att eftersträva. Vi har drygt 20 meter, och det ger tyvärr problem med ganska mycket spån och finfraktioner. Neovas rekommendation är väl skrivet för att de skall kunna hänvisa till den om vi med längre slanglängder skulle börja reklamera.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
filipsebek
Ungskog

Inlägg av filipsebek »

GoForIt Pellets skrev:Hej, och välkommen till forumet..

Vad har du för material i väggarna i det rum du tänkta använda som bulkförråd? Det blir ett jäkla tryck nämligen.

Hur har du tänkt lösa inspektionsmöjlighet? Skyddsvägg innanför dörren?

När det gäller slangavståndet, så är ju så kort som möjligt alltid att eftersträva. Vi har drygt 20 meter, och det ger tyvärr problem med ganska mycket spån och finfraktioner. Neovas rekommendation är väl skrivet för att de skall kunna hänvisa till den om vi med längre slanglängder skulle börja reklamera.

Tack för respons.

Väggarna är 20 cm tegel/lecablock (huset är 100 år gammalt) så det håller nog. Rummet är ett gammalt badrum, så det enda jag gör är ett golv på 45-reglar. Förmodligen behövs det inte för det är alltid helt torrt, men för säkerhets skull. Den innåtgående dörren lyfter jag ur. Spikar igen den nedre metern i dörröppningen och den övre delen öppnas i sektioner. In får man kliva (om det behövs) med hjälp av en pall.

Spån och finfraktion borde inte vara så stort problem för själva förbränningen med tanke på att jag ska ha en Biona Active (som maler sönder pelletsen). Matarskruven däremot vet jag inte om finfraktion utgör ett problem för den (har ingen erfarenhet av matarskruv - behövs inte på Pelda 21 som har en inbyggd tratt)

--filip
Skriv svar