Cirk-pumpen på framledningen: Varför?

micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har min på returen och har inte upplevt något som helst problem med det (ja det är sen 70 talet), mina radiatorer är dessutom i stort sett knäpptysta så jag ser inget större problem med det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Min är på returen och det är inget problem här heller, jag har å andra sidan sett till att mitt trycksatta expansionskärl har luft i sig och detta tror jag har avsevärd större effekt med luft i systemet än var pumpen sitter, min pump kan helt enkelt inte skapa så stora tryckskillnader att det överstiger grundtrycket i systemet.

När jag luftar i översta elementen (med pumpen igång) kommer det vatten ut och inget luft så jag tror inte ett sekund på att det sugs in luft pga. pumptrycket.

Jag kan dock tänka mig att det finns hus/fastigheter som har pumper i en helt annan storlek och där kan jag mycket väl hålla med om att de bör sitta på utloppet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

micke_932 skrev:Jag har min på returen och har inte upplevt något som helst problem med det (ja det är sen 70 talet), mina radiatorer är dessutom i stort sett knäpptysta så jag ser inget större problem med det.
På CtC -265 sitter returen samt framledningen i samma nivå till pannan.Dessutom sitter Expansionsledningen på toppen på pannan till Exp-kärlet.
Förmodligen åker luften upp i Exp-kället direkt från pannans topp. Konstruktionen av pannan gör att man inte får dessa problem.

Ved Profilen.
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

När jag luftade på övervåning med pumpen så kom det inget vatten alls??.
Undrar om inte för min del berodde på klen pump om den satt på
returen..för det funkar ju om den sitter på framledning.
Fick förresten rådet av en rörkrökare att sätta pumpen på
framledning för han hade råkat ut för exakt lika strul som jag
hade med luft i systemet.

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

christer skrev:När jag luftade på övervåning med pumpen så kom det inget vatten alls??.
Undrar om inte för min del berodde på klen pump om den satt på
returen..för det funkar ju om den sitter på framledning.
Fick förresten rådet av en rörkrökare att sätta pumpen på
framledning för han hade råkat ut för exakt lika strul som jag
hade med luft i systemet.

mvh christer
Pumpen ger lika flöde oavsett vilket rör den sitter på.
Fram eller Retur spelar ingen roll.

Ved Profilen..
Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

Anledningen till att cirk-pumpar monteras på returen tror jag beror på, som flera varit inne på, den lägre temperaturen på returen och slentrian.

Jag har jobbat 15 år som rörmontör och har hört flera arbetsledare och erfarna montörer tvärsäkert säga att pumpen skall monteras på returen med motiveringen att så har det alltid varit.

Det är dock inte helt oväsentligt vart pumpen monteras, speciellt om man har ett öppet exp-kärl.

Anledningen är att det totala trycket i systemet består av det statiska trycket + pumptrycket, det statiska är om man har öppet kärl lika med höjden till kärlets "skvallerrör".
Om pumpen sitter på tilloppet blir det totala trycket lika med det statiska trycket plus pumptrycket, om pumpen däremot sitter på returen kan det totala trycket aldrig bli högre än det statiska, dvs höjden till skvallerröret.

Exp-kärlet är kopplat till pannan, med pumpen monterad på returen är trycksidan på pumpen mot pannan, om däremot pumpen sitter på tilloppet är sugsidan mot pannan (och expkärlet).

För att få full cirkulation skall det totala trycket vara högre än höjden till den översta radiatorn.

Om exp-kärlet är korrekt dimensionerat spelar det ingen roll vart pumpen sitter, om kärlet däremot är för litet kan det bli luft i systemet eller dålig cirkulation i de översta radiatorerna.

Har man slutet system jag aldrig upplevt några problem, även om samma samband gäller, det beror på att det inte kommer in luft i systemet samt att det är enkelt att åstadkomma ett högre statiskt tryck (bestäms ju av säkerhetsventilen).

Då är det ett större problem med att gummiblåsorna/ventilerna i många slutna system inte håller tätt. Men det är ett annat problem.
CTC EcoFlex.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

På en modern vedanläggning med acktankar kan dessutom skiktningen bli förstörd om radiatorpumpen är monterad på returledningen.Pumpen kan då röra om vattnet i acktankarna.

Ved Profilen..
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Nu är det så också att om vattnet är "dött och syrefattigt" som det skall vara så kan det suga in syre genom avluftningsventiler, gängtätningar, klämrings, presskopplingar mm. utan att det för den skull läcker ut vatten på golvet. Det kan tom. vara 60Bars tryck och suga in syre utan att för den skull läcka ut vatten...Så stora är kapillärkrafterna eller vad det nu heter. Sedan så skall alltid en pumps flöde regleras på trycksidan, inte på sugsidan som jag anser att det gör när pumpen sitter på returen på radiatorkretsen. Ser ju tex. vid vissa solfångarstyrningar att flödesmätaren som i sig är en liten strypning till pumpen sitter på sugsidan, och flödesreglerventilen sitter på trycksidan, vilket är riktigt för att undvika kavitation i pumphuset. Det kan kavitera i pumphuset utan att det behöver höras. All reglering av pumpens flöde skall sitta på trycksidan för att undvika kavitation.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Nu tycker jag denna tråd börjar att spåra ur !!!!!!!
60 Bars tryck ???? Suga in luft i avluftningsventiler ????????

Normalt i ett vanligt pannsystem som har öppet expansionssystem har vi ett statiskt tryck som motsvarar höjden upp till kärlet Dvs. Om vi har ett exp-kärl som sitter 4 meter högt blir det statiska trycket 0.4 kilo/kvadratcentimeter.
Trycket blir då om man tänker sig att man skall bygga om ex. gamla oljetanken till acktank 0,4kg/kvadratcentimeter alltså 4 ton/kvadratmeter tanksida.(ELEFANTEN VILL FLY).

60kg/kvadratcentimeter eller 60 Bar. Vad blir det?? 1,5 Bar eller 1,5 kilo/kvadratcentimeter räcker till, som det är i slutna system.

Ved Profilen.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Det är ingen som har påstått att det i bostäders värmesystem skulle vara så höga tryck. Det var bara ett exempel på hur stora krafterna kan vara som råder. Om vi tar det i mindre skala då? Man kan ha inläckage utav syre vid ett systemtryck vid 1.5bar utan att det för den skull läcker ut vatten på golvet.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Ok!

Ved Profilen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och fortfarande ser jag inte anledning till att pumpen ska sitta på ena eller andra sidan, om kapillärkraften är så pass stor är pumpens tryckskillnad ju en droppe i havet och kan definitivt inte bidra mer eller mindre.

Att det kan paja skicktningen i en ack-tank har jag mycket svårt att föreställa mig helt enkelt för att element + pump är en enhet sett från tankens synspunkt, om flödet skapas innan eller efter elementen KAN inte mätas eller kollas (om vi utgår från "vanligt" 2-rörs system, villa och "vanlig" pump). Om skicktningen då förstörs hade den även förstörts av att pumpen trycker in flödet i elementen.

Precis som i matte: Hur avgör man vilken faktor som kommer först av:
A * B = C eller B * A = C, det enda man känner till är C. Just det, omöjligt helt enkelt för att det är identisk resultat.

Om tryckskillnaden överst i systemet är "betydande" i meningen att det sugs luft in är grundtrycket för lågt, mer är det väl inte med det.

Det känns ung. som att det görs skillnad på bilens hastighet med samma antal kW på hjulen men antingen framhjuls eller bakhjulsdrift: de kör lika fort och när den kör förbi på full patte kan ingen se skillnaden.

Och snälla, börja prata om att pumpen kavierar....???
Det kräver andra hastigheter och att det skapas ett vaccum betyder inte att det fälls ut luft/gaser, det betyder bara att impellern förstörs snabbt, dessa "bubblar" skadar vid att de kollapser och skickar ut en tryckvåg som skadar i närområdet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag har hjälpt många som har problem med för dålig skiktning av acktankar pga. att pumpen har setat på returledningen.Man har, kan man säga 2st returledningar, en från radiatorerna som går in i shunten,den andra returledningen går in i botten på acktanken/tankarna.
Det är bättre att pumpen trycker ut vattnet på framledningen till radiatorerna.Sitter pumpen på returen då trycker pumpen in vattnet kanske mot halvstängd shunt då rör pumpen om mera i acktankarna för att den trycker mera vatten till returen som går ner i botten till tankarna.

Obs! Detta gäller bara när värmebehov finns och shunten är öppen,är shunten helt stängd har det ingen betydelse.

Ved Profilen
proforma
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 00:41
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Jag har den djupaste respekt för den yrkeserfarenhet som vissa delar med sig av i den här tråden, och det ser onekligen ut som om en del talar för att pumpen bör placeras på framledningen. Jag har dock ännu inte förstått riktigt varför, eftersom - som Icecap uttrycker det - pumptrycket måste betraktas som marginellt i sammanhanget.

Kan inte förklaringen delvis ligga någon annan stans?

För att utveckla Vedprofilens observation angående skiktningen t.ex., har jag lekt med tanken att det kan spela roll vilken dimension rören har innan och efter pumpen. För att ta min egen installation som exempel, så sitter pumpen f.n. monterad på framledningen som är 28 mm. (Vad pumpen som sådan motsvarar för "dimension" vet jag inte, men om den skulle vara mindre än röret så borde en eventuell flödesökning i pumpen vara helt övergående.) Om pumpen skulle sitta monterad på returen däremot, skulle den stundtals "trycka" mot ett 28 mm rör (returen till tanken), stundtals mot ett 22 mm rör (returen till shunten) --- och givetvis ibland mot båda.

Eftersom min (bivalenta) shunt är 22 mm även på de varma anslutningarna, så borde det i teorin inte spela någon roll om den hämtar här eller där, men om vattnet tar den korta vägen direkt till shuntens retur istället för omvägen via en 750 liter ack-tank kan kanske temporära flödesökningar uppstå (och motståndet öka). Om det därtill - som Flurken beskriver det - är så att trycket efter pumpen är lite större än innan, så kanske fenomenet accentueras ytterligare och Vedprofilens observation få sin förklaring?

Samtidigt så kan det sistnämnda endast gälla då shunten ensam vill ha returen, för om den bara vill ha en del så borde motståndet (=flödet) vara som lägst (28 mm plus vad shunten har öppnat)... :?

Att pumpens placering skulle påverka radiatorernas benägenhet att suga luft två våningar upp är dock fortfarande en gåta för mig... Här tycker jag att förklaringen borde finnas någon annan stans, men jag är den förste som konverterar när någon bidrar med en trovärdig förklaring. :wink:
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
soltomten
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 09 dec, 2006 09:55
Ort: Kungälv

Inlägg av soltomten »

Om man gör som jag och hoppar över att lufta systemet så är det bätte att ha pumpen på framledningen så att den alltid har riktigt vatten att pumpa. Luften i systemet åker med vattnet och trycks med tiden ut ur ledningarna.

Om pumpen istället satt på returen och den får luft så stannar flödet av. Och man blir tvungen att lufta.


--
18 m2 platta
Skriv svar