Att räknar ut besparning ...

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ja det låter lite :roll: . men det tror jag inte på det bekräkning som andra expert har gjort kalkyl eller vad folk säger.

Ja hade varit brillant bara betala 4300 kr att elda pellets, nä tro inte det.

Jag menar att besparingen snarare är 4300 kr och inte 14 300 kr.

MVH
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Furetör skrev:
Funderade också på att köra en minigrävare själv, men jag skippade den tanken eftersom det skulle grävas ca 3 meter djupt, det klarar inte en minigrävare. Dessutom, minsta misstag med skopan och man dunkar hål i grunden. Låt en grävare schakta.
SANT

Jippo !!
Ja det var F* vad jag är glad idag.

Jag fick en av andra kollega och gav mig telnr, och han arbetar med grävare och det kostade samma för att hyr grävmaskin 1,7 ton under weekend.

Så brrr.... direkt kl 7 på morgonejn o hela på 6.5 timmar runt 36 meter och ca 1,7 m ner. förvånade hur han jobbat så skicklig. hade två kablar tvär över mellan kablar var avstånd 1,2 m han grävde utan problem eventuell grävde under trappor med grävmaskin. han gjorde ingenting med en spad alls.

Hade jag hyrd minigrävare då jag tänkte, nej det hade jag inte klarat över helg och jag skulle absolut använda spade mellan kablar och under trappor, sen var det rätt många stora stenar o besvärlig så tänkte jag med 1,7 ton hade inte klarat sa han. Han körde med 3,5 ton.

En rolig sak som jag beundrade över dom har jag hittat massor ölburkar överallt runt under mark dräne, ca 30 burkar. alltså det har liggat 30 år, knappt nästa inga har rostat ölburkar, en del deformerat och en del nästa hel. Må vara så att byggmän som byggde var så enormt törstig eller var det svartjobb hrm... :lol: :lol:

Så känns skönt och ska göra byggvidare ....
Ha det :D
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Hur mycket isolering lägger du ?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Andreas Hansson skrev:Hur mycket isolering lägger du ?
Jag? så har jag bestämt det blir 100mm tjock.

Var och koll olika material såsom isodrän, platon med isolera och mm.

Vill bara säga Se upp! med reklam platon Xtra kampanj 30% rabatt. Ni som inte vet eller sett så kolla på www.isola.se
Det står 19800 kr inkl frakt.

Då kollar jag lösdelar hos vem som helst såsom bahaus, K-raute, byggmax mm då kommer jag fram nota på 16726 kr i lösdelar för samma grejor med olika tillverkar då blir det nästa under halvpris mot (vad är? ) ordinarie pris på Platon-Xtre?

Vilken ord såg du först? Var det du såg röd text först innan du läste här kanske!
Så är folk alltid se först stor röda siffror och säger 30% rabatt så är det lockpris, då glömmer man tänker före köpa.

Obs här vill jag inte diskutera om isodrän vs platon. jag är trött på det nu. Har läst massor forum inlägg på många olika hemsida.
De såg lika varken + och -
Det är upp till vem tycker och har visuellt så köp den man tycker precis samma med er om pellets vad man tycker är bäst här och där.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

När det gäller bl.a. källare så tycker inte jag att det primära är att det skall betala sig inom ett visst antal år, det primära är att det blir bra och håller sig så, helst resten av livet eller längre. Ekonomiska kalkyler med återbetalning på utvändiga källarjobb är irrelevanta tycker jag.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jag har ingen ändrat temperatur styrning. utan samma som från förra året. Ställt på innegivare som 20Cº ganska stämmer bra. men mycket överraskade skillnad med källare.

Jo. som jag har lagt dräneringsskikt runt om huset sedan i somras. det funger väl bra. Känner skillnad före och efter det märkte jag som nu minus grader i 4 dagar. I gillestuga har vi 21Cº, pannrum 23Cº övriga andra rummet 19Cº. Förut brukar ligger runt 17-18Cº man kände inte "poff" känna av fuktluft eller ryser när man går ner i källare, Skönt!

Tyvärr jag kan inte se hur besparing pellets eftersom det är kallare detta året än förra året.

Bryr mig inte om pellets ekonomi fast vårt pelletsdrift är låga iaf och jag é glad och nöjd att jag la mina pengar och tid med dränering. Inga ångra :wink:
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

manin skrev:Jag har ingen ändrat temperatur styrning. utan samma som från förra året. Ställt på innegivare som 20Cº ganska stämmer bra. men mycket överraskade skillnad med källare.

Jo. som jag har lagt dräneringsskikt runt om huset sedan i somras. det funger väl bra. Känner skillnad före och efter det märkte jag som nu minus grader i 4 dagar. I gillestuga har vi 21Cº, pannrum 23Cº övriga andra rummet 19Cº. Förut brukar ligger runt 17-18Cº man kände inte "poff" känna av fuktluft eller ryser när man går ner i källare, Skönt!

Tyvärr jag kan inte se hur besparing pellets eftersom det är kallare detta året än förra året.

Bryr mig inte om pellets ekonomi fast vårt pelletsdrift är låga iaf och jag é glad och nöjd att jag la mina pengar och tid med dränering. Inga ångra :wink:
Då det blir varmare/torrare så blir nog förbrukningen oxå lägre men det kan man nog se som en bonus för huvudsaken är att det är torrt i källaren så man slipper problem med otrevligheter...
Såg igår att isodrän (tror jag) angav en besparing på 1500:-/kWh/år i norm.villan vilket då skulle betyda ca 400 kg pellet/år + en användbar källare... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar