Cirk-pumpen på framledningen: Varför?

proforma
Prima virke
Kontakt:

Cirk-pumpen på framledningen: Varför?

Inlägg av proforma »

Jag har - som många andra - cirkulationspumpen installerad på framledningen. Av olika skäl (som jag kanske redovisar någon gång) undrar jag om det går lika bra att sätta den på returen. Cirkulationen ska givetvis gå i samma riktning, och i teorin borde det väl inte spela någon roll var den sitter.

Eller?

Om du sitter inne med just det där argumentet som jag inte känner till är jag alltså tacksam om du vill dela med dig.
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Sök på forumet

Har det inte med svårigheter att lufta systemet att göra?
Om du trycker fram vattnet kontra suger det?
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Jag har sökt på forumet, utan framgång. (Kanske finns informationen långt ner i någon tråd som det inte framgår av rubriken att den finns där.)

Vad gäller din andra kommentar tycker jag att den haltar lite. I vart fall i förhållande till vattenpelaren. Framledningen och returen är ju bara två avsnitt på samma krets?! Vad är det som säger att pumpen suger respektive trycker? Vad missar jag?

Kag kan kanske köpa att det spelar roll huruvida pumpen sitter nära shunten och "suger" vattnet ur dess (enda) framledning, eller huruvida den sitter nära shunten, fast på andra sidan, och trycker vattnet in i returen (med flera alternativa "rutter"). Om bara någon ville förklara varför!
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Vad jag förstått skiljer det lite på vad du har för system, 1-rörs eller 2-rörs.
Om det är ett högtemperatur-system eller lågtemperatur-system.
Den gamla rekomendationen i ett högtemperatur-system var att cirkulationspumpen skulle sitta på returen för att värmen förkortade pumpens livslängd.
Idag med lågtemperatursystem spelar det mindre roll var pumpen sitter.
När man luftar skall cirk-pump vara avstängd så det skall inte vara några problem.

Det finns många duktiga på detta forum som säkert kommer med fler förklaringar.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om vi utgår ifrån ett 2-rörs system måste det ju vara totalt likgiltigt i vilken ända den sitter! Jag har sett att någon påstår att den ska trycka ut för att inte suga elementen högst upp platta men min pump är på 45W och gjort för flöde, den har helt enkelt inte möjlighet att skapa ett tryck som kan åstadkomma detta!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Ser att vi är fler som undrar... Upplys oss nu, ni som vet!

Hittills är det bara temperaturargumentet som har förklaringsvärde - och det talar för returen (i vissa fall)! :o :shock:
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Argumentet att den ska trycka istället för suga är märkligt.
Den suger och trycker hur den än sitter.
Det är exakt samma krets och exakt samma flöde.
Frågan är om den suger och trycker före eller efter pannan och det måste anses vara mer eller mindre likgiltigt.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

En sak som dock synes kunna spela viss roll för cirkpumpens placering mer allmänt är följande:

Tänk ig radiatorkretsen som bestående av en "yttre" och en "inre" krets. Den "yttre" kretsen servar bara radiatorerna (framledningen och returen). Den "inre" kretsen låter det flöde som pumpen genererar alternera mellan shuntens returanslutning och shuntens varma anslutning (via tillförd energi). Om man utan att tänka på det placerar pumpen på den "inre" kretsen - t.ex. genom att låta shunten hämta sin retur uppströms pumpen - så borde man kunna få "interna" flödesproblem. T.ex. kanske inte shunten "drar" på returen eftersom pumpen drar med full kraft nedströms.

Men så länge pumpen placeras på den yttre kretsen kan det inte spela någon som helst roll var. Väl?
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

proforma skrev:Jag har sökt på forumet, utan framgång. (Kanske finns informationen långt ner i någon tråd som det inte framgår av rubriken att den finns där.)

Vad gäller din andra kommentar tycker jag att den haltar lite. I vart fall i förhållande till vattenpelaren. Framledningen och returen är ju bara två avsnitt på samma krets?! Vad är det som säger att pumpen suger respektive trycker? Vad missar jag?

Kag kan kanske köpa att det spelar roll huruvida pumpen sitter nära shunten och "suger" vattnet ur dess (enda) framledning, eller huruvida den sitter nära shunten, fast på andra sidan, och trycker vattnet in i returen (med flera alternativa "rutter"). Om bara någon ville förklara varför!
Är själv inte kunnig i detta. Har bara läst på forumet. 8)
Läs tråden "Tomtar på loftet" Där finns en del kommentarer i ämnet
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
christer
Stor entusiast!

Inlägg av christer »

Jag fick problem med luft i systemet när min pump
satt på returen??

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

christer:

Vill du beskriva dina problem? Om jag förstått det hela rätt ska pumpen stå still vid luftning (= inget problem), och efter att systemet har fällt ut sitt syre ska man väl inte behöva lufta mer?
christer
Stor entusiast!

Inlägg av christer »

Antagligen sög pumpen åt sig luft genom avlufnings ventilerna
på elementena?? i alla fall så funkar det numera med pumpen
på utledning.
Innan jag bytte pumpens placering så luftade jag en gång i
veckan.jag började med att byta till större o nytt expkärl
Nästa steg ny pump, sen bytte jag till den nuvarande placeringen på
pumpen o luften är borta?

mvh christer
Baxi bonus 3st 500liters tankar.
Biona pelletsbrännare.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Hej Alla .

Efter som jag arbetar dagligen med problem lösningar i just värmesystem,kan jag förklara min teori. När jag får en förfrågan, varför brusar det i ett element på övervåningen i vårat hus? Då svarar jag var sitter pumpen? 90 fall av 100 sitter pumpen på returledningen från radiatorena.
Flyttar man pumpen till framledningen försvinner problemet till 99 %.
Nu har jag flödesmätare på radiatorsystemet jag gjorde en test,jag stängde av pumpen då har jag ett själv cirkulations flöde på ca 10 Liter / timme, oavsett rör dimmension tror jag att man har ett själv cirkulations flöde i dom flesta hus.

Min förklaring till detta bör då bli att, i och med att själv cirkulations flödet kommer in i pumpen på sug sidan då bildas det luftblåsor efter pumpen, inte så stora men tillräckliga för att systemet blir syre satt på sikt. Min teori måste stämma någorlunda iaf efter som problemet verkar lösa sig 99 fall av 100.

Christers förklaring räcker nog ganska bra!!

Ved Profilen.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja min sitter på framledningen..då verkar det bra alltså..Jag har alltid
undrat varför den var kopplad så...hmm
Tack för upplysningarna...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Att radiatorpumpen sitter på returledningen beror på kol och kokseldnings tiden.
Pannans temperatur var oftast 90 till 100 grader.Sen kom oljeeldningen.
Samt i vissa fall hadde man inte ens shuntgrupp som reglerade framlednings temperaturen.

Man placerade alltså pumpen på returledningen för att pumpen skulle få svalare vatten. Då får pumpen längre livs längd tänkte man då. Tanke sättet är bra men funktionen tänkte man inte på då.

Rörkrökare som placerar pumparna på returledningen i dagsläget måste nog tänka om..

Ved Profilen.
Skriv svar