Hur tömma storsäck i bulkförrådet?
-
- Stor entusiast!
Hur tömma storsäck i bulkförrådet?
I en annan tråd pratas det om Holländsk pellets i storsäck. Den lär vara billig, så man blir ju sugen.
Mittproblem är att jag har ett nybyggt bulkförrås på drygt 8 kubik. Och jag har inte plats för flera ton pellets i storsäck.
Finns något bra sätt att tömma storsäcken i bulkförrådet? Ejektordammsugare?
Jag har ingen möjlighet att hällaner pelletsen via någon rutschkana eller motsvarande.
mvh
Stefan
Mittproblem är att jag har ett nybyggt bulkförrås på drygt 8 kubik. Och jag har inte plats för flera ton pellets i storsäck.
Finns något bra sätt att tömma storsäcken i bulkförrådet? Ejektordammsugare?
Jag har ingen möjlighet att hällaner pelletsen via någon rutschkana eller motsvarande.
mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Du kan inte ta nån bild på ditt förråd,så går det kanske lättare att få fram nåt tips.Eller rita en bild.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Stor entusiast!
Skämt åsido!
Låna mormors sylttratt och sätt in bulks anslutning och släppa från underpå säcken om man har kranbil
Låna mormors sylttratt och sätt in bulks anslutning och släppa från underpå säcken om man har kranbil

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Jag köpte en storsäck för ett tag sedan eftersom jag hoppas på lägre priser framåt sommaren och fyller förrådet då.
Jag tömde säcken redan när jag hämtade den rakt ner på släpkärran och öste in det med en hink i förrådet genom manluckan.
Att tänka på när det gäller storsäck:
Öppningarna består av två "snablar", en uppe och en nere. Det går inte att få ner en hink och ösa direkt ur säcken!
Rätta sättet att tömma är att hissa upp den och sedan öppna nedre snabeln.
Alternativt så får du skära sönder säcken och gå miste om panten.
Jag tömde säcken redan när jag hämtade den rakt ner på släpkärran och öste in det med en hink i förrådet genom manluckan.
Att tänka på när det gäller storsäck:
Öppningarna består av två "snablar", en uppe och en nere. Det går inte att få ner en hink och ösa direkt ur säcken!
Rätta sättet att tömma är att hissa upp den och sedan öppna nedre snabeln.
Alternativt så får du skära sönder säcken och gå miste om panten.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Där ser man...
Man lär sig något nytt varje dag.
Jag googlade lite och hittade en tillverkare där olika sorter visas:
http://www.accon.se/products.asp?p=1831&d=1918
De storsäckar jag har sett har haft smala snablar både uppe och nere som säcken i mitten i nedre raden. Jag antar att det är mest praktiskt att fylla den typen med tanke på spill och damm.
Det vi har lärt oss i dag är att fråga leverantören vilken typ av säck de använder om du har tänkt att ösa ur den.

Jag googlade lite och hittade en tillverkare där olika sorter visas:
http://www.accon.se/products.asp?p=1831&d=1918
De storsäckar jag har sett har haft smala snablar både uppe och nere som säcken i mitten i nedre raden. Jag antar att det är mest praktiskt att fylla den typen med tanke på spill och damm.
Det vi har lärt oss i dag är att fråga leverantören vilken typ av säck de använder om du har tänkt att ösa ur den.

Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
-
- Fröträd
I mitt förråd har jag en lucka på taket - lastbil kommer - lyfter storsäckarna över taket - snabeln in genom luckan - öppna snabeln - KLARTSMOKIE skrev: vad nu det ska va bra för....
finns en öppning i botten också men DEn har jag aldrig öppnat,
kanske är DEn en nödutgång ifall man verkligen kliver in i säcken.
15 säckar på en halvtimme !!
http://www.isplanket.se/big_bag_ner.jpg
DET är vad den är till för

Senast redigerad av Bosse Isplank den tis 07 aug, 2007 21:48, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Tänker faktiskt prova att göra på det sättet, när jag fyller pellets nästa gång i höst/slutet på sommaren.Bosse Isplank skrev: I mitt förråd har jag en lucka på taket - lastbil kommer - lyfter storsäckarna över taket - snabeln in genom luckan - öppna snabeln - KLART
15 säckar på en halvtimme !!
DET är vad den är till för
Men det blir via en ränna utifrån, har förrådet inne i pannrummet, tänkter hänga säcken i en A-bens balk och tömma DEn via
en ränna ner i förrådet.

CTC 1100 FAMILY -99 Vikingbio -05 Tigex25 +Lågeffekt