Startdos..?

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Precis som Keru tidigare varit inne på, så tror jag också att fallröret kan vara orsaken. Vinkeln på fallröret kan också påverka.

Värmebaronen har modifierat fallrörets utformning genom gaveln, och dessutom flyttat fram fästet för skyddsluckan upp mot fallröret.

Jag har tidigare i stort sett aldrig haft oförbränd pellets. Men det nya brännarröret (med nya gaveln) har inneburit driftsproblem med bl.a. en del oförbränd pellets.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Re: startdos

Inlägg av Rol-bi »

Karla1 skrev:
Om du då matar på en för stor startdos i brännaren så hinner brännaren aldrig få en balans i förbränningen, utan går med en för hög effekt igenom hela eldningscykeln.
Om jag räknar lite på vad Karla skriver, så tror jag han har rätt i hans påstånd. Specielt gäller detta på denna årstid när man tar ut lite energi.

Om et pannvattenvolymet på 140 liter skal värmas genom hysteres från 60 till 80 grader, behövs 3,27 kWh. En startdos på tex 3 dl ger nästan 1kWh, altså ca. 1/3 del av vad som behövs för uppvärmningen om man inte tar ut effekt av pannan. Om startdosen är 1 dl för stor, vil troligen förbränningen inte hinna med att komma i rätt balans före förbränningscykeln är färdig. Om skruven doserar portionsvis, kan detta förvärra ytterligare, specielt om en stor portion sammenfaller precis efter startdos.
Man ser ju av detta att en jämn matning är en förutsättning för att en brännare skall fungere bra, specielt när man tappar ut lite energi.
Matningen fungerar som en förgasare i en bil. Den skall ge rätt mängd bränsle. Annars fungerar motorn dårligt. Man vet ju vad som händer när man dränker motorn med bensin.

Et sätt at göra nåt med detta är att låta brännaren gå en längre tid (hysteres) eller mot en acktank. Men man löser bara ett symptom med denna åtgärd. Det bästa är att ha en "förgasare" och motor som fungerar i hop, altså en jämn matning och en brännare som styr matningen riktigt, specielt under startfasen. Det hjälper inte att ha Lambdastyrning om man inte har kontroll på matningen...

Karla, du har väl en jämn matning skulde jag tro.... Hur är dina rökgasvärden?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Orsaken till att pelletsen kan hoppa in i pannan har största sannorlikheten med fallröret att göra, om man har kollat upp alla andra faktorer. Det vanligaste felet är placeringen av utloppet på skruven som placeras oftast nästan vertikalt ovanför fallröret. Särar man på skruven och får bort den en bit från brännarens fallrör så kan man sänka hastigheten på bränslet.
Om man då får en mer 45 graders lutning på slang och fallrör.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!
Startdos 3 dl fungerar perfekt...men jag skall även testa att flytta bak
skruven för att få ner hastigheten ytterligare det har nog varit boven för mig..sen installationen....Det vart bättre med 3 dl men inte klockrent..
Har tyvärr nyss dunkat i 160 kilo i veckoförrådet blir tungt att flytta får vänta några veckor..

Tack för goda tips..ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
pannlover
Entusiast!

Inlägg av pannlover »

Karla1 skrev:
pannlover skrev:Pellets som hoppar förbi kan bero på att dom har för hög fart ner i slangen, för stor startdos, onödigt hög effekt. Startdosen tror inte jag har att göra med effekten efter upptändningen. Efter som brännaren matar på samma mängd pellets och luft så når den en balans som varar tills den slå av.Jag tror det är vanligt med för hög effekt.
Om du då matar på en för stor startdos i brännaren så hinner brännaren aldrig få en balans i förbränningen, utan går med en för hög effekt igenom hela eldningscykeln.

Om det visar sig att brännaren i uppeldningsfasen inte hinner med att förbränna överflödet av bränslet som skruven matade till startdosen så får du automatiskt en ond cirkel där det relaterar till en för hög effekt. När uppeldningsfasen är slut och brännaren går över i normal eldningscykel så doserar den bränslet helt normalt, är det då mer bränsle än normalt kvar så ligger den ju på en högre effekt igenom hela hysteresen på brännarens gång. Notera då också att dom flesta brännare även doseras mellan startdos och normalcykeln för att hålla jämn nivå på bränslet.
Hej! På min Bio Nordic B16 ställer man startdosen ca 15 mm i höjdnivå i rostret oavsett effekt 10-16 kw. Det enligt tillverkaren.Så på min brännare ska det vara så tydligen.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

pannlover skrev:Hej! På min Bio Nordic B16 ställer man startdosen ca 15 mm i höjdnivå i rostret oavsett effekt 10-16 kw. Det enligt tillverkaren.Så på min brännare ska det vara så tydligen.
Den är beräknad på att den måste ha den mängd startdos för att tända ordentligt, samt att uppeldningsfasen är så pass att när den går över i eldningscykeln så har den jämnat ut bränslemängden. Men går du över den mängden med en halv till 1dl så får du det fenomen som jag försöker förklara.

Det är därför jag är så förvånad över att dom inte har rekommenderat en viss mängd till startdosen, för att få fram min vad som krävs för att brännaren skall tända optimalt. Att bara ställa in som ett exempel en viss tid som 60 sekunder för skruven att mata fram en startdos går ju inte att gå efter då varje installation är unik på sitt sätt. En skruv ger som oftast olika även fast stigningen och varven är lika. Det beror helt på hur skruvens inlopp samt lutning är placerat i förrådet.

En för liten startdos ger en längre tändtid (om den tänder) samt kan även orsaka att gengas bildas i förbränningsutrymmet och kan orsaka poffar när den tänder. Vanligast är då också att brännaren brinner i uppfasen med ett högt luftöverskott.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!
Bättre och bättre dag för dag ....bättre bättre dag.....
Det var inte så tungt att gneka förrådet att få skruven ifrån brännaren
få ett flackare fall ...Var alltså ner imorse och kollade 2 pelletsar högst
Dom kan ju haft vingar dom uslingarna så dom bryr jag mig inte om.. :lol:
Så nog var det fallhöjden vinkeln som var felet för mig..
Lycka till ni andra också!
Nu är man nöjdare än nöjd :D Tack än en gång för goda tips!

Mvh ronald ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar