Jag skulle vilja ha klädda gullfiber- eller stenulls-rörskålar. Svarta eller målningsbara. Givetvis ska de tåla att vara utomhus. Hittar inget bra i web-butikerna

Tack på förhand!
mvh
Dyr men bra alltå? Antar att den inte går att trä över klämringsmuttrarna om man vill isolera bef rör heller? Hur är det med vatten? Suger den åt sig eller är den tät?Mekaniker skrev:Igår berättade försäljaren för Armaflex att de har en så ny produkt att han inte en sett den själv förrän på installationsdagen...
Armaflex HT är en isolerings-"slang" och den har 30 mm sidtjocklek, dyr...
Den som vi monterade var även fågelsäker, gick knappt att skära med kniv
Varför?Mekaniker skrev: Undvik ull utomhus!
Någon som vet vad den heter i Sverige och var man kan köpa? Hittar inget på nätet.Mekaniker skrev: Vi anväder en plast som kallas Kenopak (knappast samma namn i Sverigen), med den klär man in ullisolering på rör, brandsäker och garanterat fågelsäker. Finns även krökar av samma material i alla storlekar
Plastplåt Triatherm - men den är inte avsedd för utomhusbrukShakespeare skrev: Någon som vet vad den heter i Sverige och var man kan köpa? Hittar inget på nätet.
Jo, jag har tänkt på den lösningen, det skulle funka på 1/3 av min rördragning.aryan skrev:Jag har satt upp två 90 mm stuprör (de borde vara vattentäta) mot fasaden som jag vill dra 15 mm rören med denna http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=isolering 19 mm isolering igenom. Mellan isolering och stuprören vill jag använda lösull eller PUR skum.
Där det redan finns skarvar kan man ju trä på i efterhand och på andra ställe kan man sätta dit en klämrinsskarv men jag tycker inte det blir snyggt om man inte samtidigt klär in böjarna?aryan skrev: Men det är väll lite svårt att göra i efterhand...
Jag klammade utanpå isoleringen. Det såg bra ut först men nu har stålbanden sjunkit in. Jag tror inte att det blir jättestora förluster om man klammar direkt mot röret bara man ser till att isolera runt klammningen också.aryan skrev: Hur fäster man förresten rören utan att det blir en massa värmeförluster
Jag har nästan hela rördragningen utomhus så det är extra viktigt med bra isoleringen. Svart stuprör var ganska billigt hos Byggmax och det ser snyggt och rakt ut mot fasaden. En del uppe på taket kommer jag inte kunna göra med stuprör, jag vill dessutom ha en bit flexibel slang för de i höjd ställbara paneler, sä där har jag ingen bra vattentät lösning ännu.Shakespeare skrev:Jo, jag har tänkt på den lösningen, det skulle funka på 1/3 av min rördragning.aryan skrev:Jag har satt upp två 90 mm stuprör (de borde vara vattentäta) mot fasaden som jag vill dra 15 mm rören med denna http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=isolering 19 mm isolering igenom. Mellan isolering och stuprören vill jag använda lösull eller PUR skum.
Javisst, då blir centreringen i stupröret dock lite viktigare.Shakespeare skrev:[Om du ändå ska isolera utanpå armaflexen kan du väl ta 13mm istället?
Ja upptill (vid taket) måste jag göra det vattentät, har inte löst detta ännu, funderar på en slang rund armaflexenShakespeare skrev:Ska du täta dem uppåt på något sätt?
Det är väll en massa dräneringshåll i dem?Shakespeare skrev: Har du funderat på svarta dräneringsrör istället? De flexar lite men jag tror inte man kan få dem runt mina böjar.
Det finns 70 graders rörvinklar, grenrör och utkastare som har 90 ? graders böj men annars är utbudet begränsat.Shakespeare skrev:Där det redan finns skarvar kan man ju trä på i efterhand och på andra ställe kan man sätta dit en klämrinsskarv men jag tycker inte det blir snyggt om man inte samtidigt klär in böjarna?aryan skrev: Men det är väll lite svårt att göra i efterhand...
Är inne på samma sak, klamma före och efter, perfekt centrering vore idealiskt men praktiskt svårt att få till tror jag. Viktigast är väll att största delen är extra isolerat och torrt.Shakespeare skrev:Jag klammade utanpå isoleringen. Det såg bra ut först men nu har stålbanden sjunkit in. Jag tror inte att det blir jättestora förluster om man klammar direkt mot röret bara man ser till att isolera runt klammningen också.aryan skrev: Hur fäster man förresten rören utan att det blir en massa värmeförluster
Man får väl klamma det före och efter stupröret? Skummet fäster mot armaflexen inne i stupröret men innan man skummar så borde man centrera det på något sätt? Eller det anske inte gör så mycket om det ligger emot på vissa ställe?
mvh
Tänkte inte på det ....aryan skrev: Det är väll en massa dräneringshåll i dem?
Tror du man kan få kopparrören igenom dem?aryan skrev: Det finns 70 graders rörvinklar, grenrör och utkastare som har 90 ? graders böj men annars är utbudet begränsat.
Just det! Och finns det inte 110mm stuprör också?Roli skrev: Denna "flexdel" skulle kanske kunna vara "sväng övergång" mellan två stycken raka stuprörsdelar. Muffarna har ca. 110 mm invändigdiameter.
Ja de 70 graders böjar borde gå.Shakespeare skrev:Tror du man kan få kopparrören igenom dem?aryan skrev: Det finns 70 graders rörvinklar, grenrör och utkastare som har 90 ? graders böj men annars är utbudet begränsat.
Ja det tror jag, mina (fr Bygg max) är dock 90 mm annars en bra lösning skulle jag tro.Shakespeare skrev:Just det! Och finns det inte 110mm stuprör också?Roli skrev: Denna "flexdel" skulle kanske kunna vara "sväng övergång" mellan två stycken raka stuprörsdelar. Muffarna har ca. 110 mm invändigdiameter.
Intressant! Tack för tipset men jag ser inte hur detta skulle hjälpa mig?apersson850 skrev:Mina rör går nästan bara inomhus. När det behövs värme till huset avger de sina förluster där det passar mig bra. När det inte behövs har jag värme i överflöd, så då spelar det ingen roll. Jag har ingen luftkonditionering, så jag lägger ingen elenergi på att pumpa bort överskottsvärmen. Det blir korsdrag.