Hur mycket är mycket ? de flesta övermatade brännare verkar lämna ifrån sig en del pellets så det får du nog leva med så länge det inte är stora mängder.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Med fabriks inställning på startdos borde du inte få oförbränd pellets, jag körde på den inställningen i ett par år och inga oförbrända pellets.
Men jag har fått oförbrända pellets när förbränningen inte har varit riktigt inställd så
Det kan variera på mängden pellets från skruv till skruv, så det går inte med säkerhet att säga att fabriksinställningen är helt korrekt på någon brännare. Det kan bero på hur du placerat skruven i förrådet som ett exempel. Du måste väl ha fått med en beskrivning till brännaren där rekommenderad startdos anges till brännaren. Det är väldigt viktigt att du ser till att du får rätt mängd startdos.
Har du för mycket så blir oftast brännaren att gå med onödigt hög effekt samt så blir rökgasvärdena även dåliga i uppeldningsfasen.
Blir startdosen för liten, så får du problem med tändningen och puffar kan uppstå vid dåligt drag som exempel, inte allt för trevligt.
Mitt råd är att du mäter upp denna startdos så att du vet att denna är korrekt som värmebaronen föreslår.
Jag har aldrig hört att Värmebaronen rekomenderar någon stardos men de säger att varje installation är unik och skall injusteras med rökgasanalysator.
För stor startdos medför fet förbränning vid uppstart och för liten att det tar lång tid för uppstarten om den överhuvudtaget lyckas. (Eftersom jag inte ÄNNU har haft puffar så kan jag inte säga något om dessa).
Men som sagt jag tror fortfarande inte att startdosen är upphovet till oförbrända pellets, visst jag kanske har fel men under mina år har jag inte fått det. Jag har däremot fått mer eller mindre oförbrända pellets när injusteringen i övrigt inte varit bra, när den varit för fet.
Jag tycker detta låter lite konstigt om man inte har en utprovad mängd pellets för en startdos till sin brännare. Då är dom nog ensamma om detta. Jag skulle nog föreslå att du kontaktar dom och får lite råd, samt ser till att en installatör justerar in din brännare korrekt med ett instrument.
En för stor startdos gör att det kan bli för stor mängd pellets från början i brännarröret, och sedan när brännaren börjar gå över till rätt cykel efter upptändningstiden så hinner brännaren inte att förbränna all den pellets som blivit för mycket från startdosen, då den börjar mata på mer.
Hej!
hur långt fallrör har du?
Är fallröret lång kan pelletsana få sån fart att dom stutsar ur brännaren.
Ett tips.
keru
Perifal solo plus 40 kw vedeldning nu mera pellets.
3000 liter acktank
Bulkföråd på 9 kubik.
Mafa skruv 90 på 4,5m inklusive föråd
Stara min panna med pellets 070109
350 kvm i tre plan
Startdosen är väl beroende av vilken effekt brännaren är justerad för.
Alla brännare är inte installerad för 20kW eller 15kW. Om brännaren är justerad för 12kW borde startdosen anpassas för 12kW. Är den justerad för 9kW borde den anpassas för 9kW så en rekomenderad stardos blir ju fel i de flesta fall, så borde inte startdosen anpassas till varje installation.
Annars är ju fabriks inställning av startdos anpassad för att fungera i de flesta pannor så man får igång brännaren men se gäller ju injustering med rökgasanalysator.
Tjena!
Skall testa lägre startdos=håller just på med det..
Har ställt ned effekten för några månader sen(mycket nöjd)förresten...
Men justerade aldrig startdos hade 4 dl skall testa 3 dl jag tror det
blir för stort kontrast annars emellan startfas -driftfas ,precis som karla sa.....Kenje är ju inne på samma linje ....
Annars har man alla bromsar som man kan ha till brännaren nu..
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Pellets som hoppar förbi kan bero på att dom har för hög fart ner i slangen, för stor startdos, onödigt hög effekt. Startdosen tror inte jag har att göra med effekten efter upptändningen. Efter som brännaren matar på samma mängd pellets och luft så når den en balans som varar tills den slå av.Jag tror det är vanligt med för hög effekt.
Combimax skrev:Jag har sett att jag har ganska många oförbrända pellets i min panna...
Beror det på att startdosen är för stor eller att matningen ska "skruvas ned"?
Man kan ju också kolla hur jämn matning är när veckoförråd er fullt och nästan tomt vid att mäta vilken dos den ger under et visst antal sekunder (tex 30 sekunder manuell matning). En köksvikt kan användas. En ojämn matning kan kanske resultere i oförbrända pellets, skulde jag tro.
pannlover skrev:Pellets som hoppar förbi kan bero på att dom har för hög fart ner i slangen, för stor startdos, onödigt hög effekt. Startdosen tror inte jag har att göra med effekten efter upptändningen. Efter som brännaren matar på samma mängd pellets och luft så når den en balans som varar tills den slå av.Jag tror det är vanligt med för hög effekt.
Om du då matar på en för stor startdos i brännaren så hinner brännaren aldrig få en balans i förbränningen, utan går med en för hög effekt igenom hela eldningscykeln.
Om det visar sig att brännaren i uppeldningsfasen inte hinner med att förbränna överflödet av bränslet som skruven matade till startdosen så får du automatiskt en ond cirkel där det relaterar till en för hög effekt. När uppeldningsfasen är slut och brännaren går över i normal eldningscykel så doserar den bränslet helt normalt, är det då mer bränsle än normalt kvar så ligger den ju på en högre effekt igenom hela hysteresen på brännarens gång. Notera då också att dom flesta brännare även doseras mellan startdos och normalcykeln för att hålla jämn nivå på bränslet.