Har ett lån som går ut nu i sommar.Ska man lösa ut det nu och binda på några år?
Riksbanken flagar ju för höjningar i sommar och då åker väl bo räntorna upp. Fler sänkningar av inkomstskatt framåt åren ska ju oxå vara på gång. Och fastighetsskatten..
Vad tycker ni. Jag får dåliga vibbar
Ska man binda nu?
Räntan-Binda eller inte?
-
- Pannrumshärskare!
Räntan-Binda eller inte?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Historiskt brukar det heta att de som alltid haft rörlig ränta har vunnit på det. Resonemanget förutsätter dock att man har ekonomiskt svängrum att "ta smällarna" när de kommer. Privatpersoner brukar inte ha ett sådant svängrum, och har därför inte samma förhållningssätt till risk. (Inom ekonomin talar man om riskneutralitet och riskaversion, där privatpersoner normalt betraktas som riskaversiva.)
Sover du gott på natten med bunden ränta tycker jag att du ska binda. Vill du sprida riskerna lite grann och samtidigt kunna dra fördel av framtida räntesvängningar, kan du välja att binda ditt lån i flera portioner. T.ex. kan du istället för att binda 900 Tkr rakt av binda 300 Tkr på ett år, 300 Tkr på fem år och låta 300 Tkr ligga kvar rörligt.
Eller teckna ett räntefritt lån hos http://www.jak.se.
Sover du gott på natten med bunden ränta tycker jag att du ska binda. Vill du sprida riskerna lite grann och samtidigt kunna dra fördel av framtida räntesvängningar, kan du välja att binda ditt lån i flera portioner. T.ex. kan du istället för att binda 900 Tkr rakt av binda 300 Tkr på ett år, 300 Tkr på fem år och låta 300 Tkr ligga kvar rörligt.
Eller teckna ett räntefritt lån hos http://www.jak.se.

Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
-
- Pannrumshärskare!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Känner el vet du att ni klarar en högre ränta så kör rörligt för i längden är det ändå billigast..Andreas Hansson skrev:Jag har lånet uppdelat redan. 3 poster.
Ett på 10 år ett på 5 år.
Man kanske ska ha det tredje lånet rörligt?
Vi körde halva lånet rörligt o halva bundet på 2 år då vi köpte -03 men nu kör vi allt rörligt vilket man skulle haft hela tiden med facit i hand...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag kör hela rasket rörligt och ännu så länge har det alltid lönat sig i längden, men som sas ovan, har man ett stort lån så bör man nog överväga att binda en del av det i alla fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.