HJÄLP! Hög förbrukning..?

Combimax
Ungskog

HJÄLP! Hög förbrukning..?

Inlägg av Combimax »

Har eldat pellets i en vecka nu, men jag tycker att det går åt MYCKET! :?
Vad är "normalt"? Värmer ca. 110 m2 + vv & gör av med en säck om dagen... Det känns mycket, denna årstiden, i södra Sverige.

Jag har en Värmebaronen Combimax 30 ub + Viking Bio brännare.
Min vv beredare sitter i en ack. tank på 500 liter, så vattnet går genom en laddomat p.g.a tidigare vedeldning.
Jag måste ligga ganska högt i temp (över 80c) för att laddomaten ska öppna & ladda tanken.

Hjälp mig, hur ska jag ställa in pumpar, tider, temperaturer m.m?? :roll:

Tack på förhand! :wink:
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Några frågor!

Är brännaren injusterad ordentligt med instrument?
Vilken typ av laddomat?
Hur högt har du pumparna påställda?
Har du rökgastermostat?
Hur har du placerat eventuella givare till termostaten som styr brännaren, har du två eller en på tanken?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag ligger på ca 4-5 kg/dag nu. 100 m2 och vv för två personer. Kan det vara dax att isolera acktanken och ledningar bättre?

Om du inte får till det hade jag kopplat om till ny vv-beredare och kört med el på sommaren.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Combimax
Ungskog

Inlägg av Combimax »

Karla1 skrev:Några frågor!

Är brännaren injusterad ordentligt med instrument?
Vilken typ av laddomat?
Hur högt har du pumparna påställda?
Har du rökgastermostat?
Hur har du placerat eventuella givare till termostaten som styr brännaren, har du två eller en på tanken?
* Nej, den ska justeras idag. :wink:
* Laddomat 21, 78c öppning
* Pumparna går på lägsta hastighet
* Nej, ingen rökgastermostat, OM jag sätter i en, hur ska jag koppla den?
* Det sitter en Danfoss DT01 i pannan, den inkluderar både termostat & överhettningsskydd.

Brännaren står på 135 min fördröjning.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om brännaren bara är grovjusterad så tjänar du mer bränsle när den är finjusterad med instrument. Räcker med ett högt luftöverskott och du har verkningsgraden försämrad. Där får du nog en besparing.

Rökgastermostaten styr ju start och stopp av laddpumpen. Du får en tidig start av pumpen som till följd snabbare höjd temperatur i pannan när du eldar eller bränner på med en pelletsbrännare. Pumpen stannar efter brännaren har stannat, så gör det att eftervärmen i pannan tas tillvara genom att det heta vattnet i panntoppen självcirkulerar över från pannan till tanken.

Monteras med en givare i rökröret efter pannan, samt så skall laddpumpen kopplas in så att den slås till vid önskad temperatur du valt på termostaten. Ett dykrör är att rekommendera, så att den sitter skyddad.

Sedan kan det ju spela roll hur du fått din anläggning monterad från början, hur det är kopplat mellan pannan och acktanken.

Samt också hur brännaren blir justerad, alltså hur många kW man väljer att köra brännaren på. Om du skickar ett pm till mig kan du få en beräkningsmall på detta av mig.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag vet hur Vedoluxpannan fungerar den har nästan samma vattenvolym som min Baxi Ca;150 Liter som är kopplad till acktank. Jag skulle inte rekomendera rökgasstyrning till laddningspumpen i detta fall pga.. Att när laddningspumpen stannar när rökgasernas temperatur blir för låg får man 150 liter 90 gradigt vatten kvar i pannan som inte kommar till någon nytta,laddningsflödet stannar till acktanken när pumpen stannar.Det blir massa Kwh kvar i pannan som inte kommer till någon nytta..

Har du en avstängningskran ovanför laddomaten kan du prova och stänga den helt då skapar du rundpumpning i systemet mellan panna och acktank denna lösning blir förmodligen bättre.Då pumpas allt vatten runt mellan pannan och tanken då utnytjas allt vatten i systemet bättre.

Det blir så här när pannan har relativ stor vatten volym samt att shuntgrupp och varmvattenberedning är placerad i acktanken..

Sedan som tidigare skrivits skall naturligt vis brännaren justeras med riktiga instrument samt göras av en seriös pellets kunnig installatör..

Skam den som ger sig!!!

Ved Profilen.
Combimax
Ungskog

Inlägg av Combimax »

Ved Profilen skrev: Har du en avstängningskran ovanför laddomaten kan du prova och stänga den helt då skapar du rundpumpning i systemet mellan panna och acktank denna lösning blir förmodligen bättre.Då pumpas allt vatten runt mellan pannan och tanken då utnytjas allt vatten i systemet bättre.
Förklara närmare, låter intressant.
Vad menar du med "ovanför" laddomaten?
Brännaren är nu justerad.

Sot-tal 3
CO2 halt 10,5 %
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Combimax skrev:
Ved Profilen skrev: Har du en avstängningskran ovanför laddomaten kan du prova och stänga den helt då skapar du rundpumpning i systemet mellan panna och acktank denna lösning blir förmodligen bättre.Då pumpas allt vatten runt mellan pannan och tanken då utnytjas allt vatten i systemet bättre.
Förklara närmare, låter intressant.
Vad menar du med "ovanför" laddomaten?
Brännaren är nu justerad.

Sot-tal 3
CO2 halt 10,5 %
Det första jag reagerar på att man mäter aldrig sottal på pelletseldning??
Det andra är den låga Co2 halten? ( Bör vara 11 till 13 %.. Hällst ännu mera om brännaren/pannan klarar av det..
Vilket mätinstrument har andvänds vid injusteringen?

Det jag menar är det röret som går horisontellt från pannans översta del till acktanken (sk. Laddningsledningen till acktanken Topp ) Där i mellan gå värmehållningskretsens rör ned till laddomaten (vertilalt) till laddomaten ,på det rör bör/skall det sitta en by pass /strypningsventil..Ovan laddomaten..
Det är denna du skall strypa eller stänga helt.Denna kran är till för att kunna strypa flödet om pannan blir för varm vid vedeldning.
Finns den inte får du skruva igen avstängningen ovan ladd pumpen (spår skruv).Om sådan finnes?

Ved Profilen..
Combimax
Ungskog

Inlägg av Combimax »

Ok, då vet jag.
Sottalet mättes upp "på skoj", utrustningen var från Rexotherm. (tror jag)
CO2 halten ska vara 12,5% (+- 2,5%) enl. Värmebaronen

Blir lite osäker, någon säger att jag ska köra MED rökgastermostat, någon annan säger UTAN. :?

Hmmm... Vad göra? :scratch:
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Combimax skrev:Ok, då vet jag.
Sottalet mättes upp "på skoj", utrustningen var från Rexotherm. (tror jag)
CO2 halten ska vara 12,5% (+- 2,5%) enl. Värmebaronen

Blir lite osäker, någon säger att jag ska köra MED rökgastermostat, någon annan säger UTAN. :?

Hmmm... Vad göra? :scratch:
Om du skall prova att köra med rundpumpning mellan panna och tanken då kommer inte rökgastermostaten att göra någon nytta.Då stannar ju laddpumpen när brännaren stannat då får du inte runt vattnet överhuvudtaget.
Du kan prova dig fram!
Dom jag har rekomenderat att köra på detta sätt påstår att det går mindre pellets.

Man får nog labborera lite själv och prova sig fram.
Skriv gärna och berätta hur det går!!

Ved Profilen.
Combimax
Ungskog

Inlägg av Combimax »

Möjligt att jag är ute o cyklar nu....

Men om man plockar ur termostaten ur laddomaten, dvs att den inte kan stänga till pannan. Vad händer då?

Då blir väl tanken som "en del" av pannan? Man får ju en större vattenvolym com cirkulerar runt i pannan, då borde den inte kylas av så fort...
Det borde ju innebära ett "trögare" system, dvs färre starter.

Kanske en galen tanke, vem vet? :roll:
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Combimax skrev:Möjligt att jag är ute o cyklar nu....

Men om man plockar ur termostaten ur laddomaten, dvs att den inte kan stänga till pannan. Vad händer då?

Då blir väl tanken som "en del" av pannan? Man får ju en större vattenvolym com cirkulerar runt i pannan, då borde den inte kylas av så fort...
Det borde ju innebära ett "trögare" system, dvs färre starter.

Kanske en galen tanke, vem vet? :roll:
Att plocka bort termostaten i laddomaten tror inte jag på,men du kanske skall flytta termostaten till pelletsbrännaren till acktanken i stället om den inte redan sitter där då styr acktankstemperaturen antal start och stopp till brännaren i stället för pannans temperatur..

Ved Profilen..
Combimax
Ungskog

Inlägg av Combimax »

Ja, jag har tänkt på det...
Problemet är ju bara att jag även flyttar överhettningsskyddet till tanken. :? Vad händer om termostaten inte slår ifrån & brännaren "skenar"? Då kokar väl pannan innan tanken har blivit så varm att överhettningsskyddet slår ifrån..?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hör med Värmebaronen vilket förslag dom har eller har att erbjuda som kan passa din styrning av brännaren ihop med acktank.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

VB har en givare som du kan sätta på acktanken som styr till & från på brännaren. Du behåller då överhettningsskyddet samt en ev andra termostat på pannan...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Skriv svar