Hur många turbulatorer i en CTC 1100 vid pelletsdrift..?

NubbeGubben
Gallringsobjekt

Hur många turbulatorer i en CTC 1100 vid pelletsdrift..?

Inlägg av NubbeGubben »

Hej! på Er alla!

- Japp, så lyder frågan min! :D

ALLA Ni som kör en CTC 1100 välkomnas varmt med tankegångar, tips, beskrivningar av vad Ni gjorde (även om det ledde till en mindre bra lösning...), typ av pelletsbrännare etc., då mina föräldrar skall igång med sin snart (en - 99:a).

Mvh & tack på förhand
Tony
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Välkommen in i CTC1100+pellets klubben!!!

Du har säkert sett vad som srivits tidigare (tex http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=77 och http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=23)

Jag kör i varje fall med 4 turbulatorer just nu (installatören körde "raka rör" metoden och lät bara 2 vara kvar), men jag kommer att testa med 5 inom kort.

Energibiten kör med 5 och en halv... det är väl det mesta som jag hört.

Vi är väl förresten de mest aktiva här på forumet med CTC1100.

Sen påstår ju värmebaronen i sin reklam att man kan köra med alla turbulatorer i, med deras senaste paket. Men det hänger ju en del på skorsten också.

Sen om man ska vara petig kan det vara bra och veta vilken CTC1100 folk har när man jämför installationer. Jag har en CTC1100 25 (25 kW effekt - max 6 turbulatorer). Om jag inte minns fel finns det en med 40 kW effekt och den har plats för fler turbulatorer.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
NubbeGubben
Gallringsobjekt

Inlägg av NubbeGubben »

Tack Charlie!, för ditt gensvar!

Nog så rätt: mina föräldrars CTC 1100 är just en om 40 kW.
(Sorry - jag glömde den uppgiften då jag startade tråden...)

God Helg på Er alla! :D
Tony
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Värmebaronen säljer original CTC lucka komplett med utbyggnadsdel för deras Viking Bio. Kombinationen av Viking Bio och CTC 1100 är provad av SP med bra resultat. Med Viking Bio kan du dessutom använda alla turbulatorer!!! Hittade informationen på www.varmebaronen.se efter att sett annons i Aftonbladet.
NubbeGubben
Gallringsobjekt

Inlägg av NubbeGubben »

snubblaren!
Tack för Ditt inlägg!

Jag citerar vad Värmebaronens Joakim Ask svarade då jag tillskrev de tidigare nu i februari:

1) Passar den "lucksats" som Ni nämner på Er hemsida oavsett
effektstorlek på 1100:an och oavsett årsmodell?
Ja, CTC luckan ser likadan ut på 1100/1200 - modellerna
2) Vad är priset för "lucksatsen"?
1800:- + mvs => 2250:-

Mvh Tony
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Det är 250 kr dyrare för en lucka till värmebaron "star"
Så det är mkt pengar men det är vad det kostar.
Gör själv, billigare men tid?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Tja, frågan är om det är så dyrt, Manin? Utbyggnadsdelen är du tvungen att lösa på något sätt om du ska få en vettig lösning när det gäller sotning och verkningsgrad. Att ta upp hålet i luckan på ett snyggt sätt är inte heller så enkelt. Så ska du fixa det här själv så får du först göra någon slags ritning och engagera någon kompis samt fixa materialet och isoleringen. Mycket tid för dej, mycket tid för kompisen att svetsa och fixa håltagare mm. Men det är klart, gör man det själv och har tillgång till maskiner och material så blir det kanske billigare.

Nubbegubben: Vad det gäller antalet turbulatorer och skorsten så löser det sig självt redan vid de första starterna. Är det nå´t vajjsing så startar helt enkelt inte Värmebaronens brännare. Så föräldrarnas säkerhet behöver du inte vara orolig för. Min första erfarenhet av pelletsbrännare var en Ivabo. Den brann bakåt tre gånger i min panna. Sista gången brann slangen av. Visserligen hade jag pressat den för att klara av effektbehovet vid mina 300 kvm. Inga turbulatorer alls klarade den av.
Efter att ha sett vad som kunde hänt valde jag noga innan det blev en ny brännare! De på forumet som kör Biona som det slår upp eldsflammor i slangen för vill jag uppmana att se till att göra något åt problemet snabbt, riskera inte familj och hem!
Nu kör jag med fullängdsturbulatorer i samma panna och full effekt på min Viking Bio, inte tillstymmelse till bakbrandstendenser på de nästan 3 år jag kört. De flesta brännare får man byta startelement på, men än så länge startar brännaren lika snabbt och säkert som den alltid gjort. Stormen Gudrun pallade den dock inte med, då larmade den för övertryck i brännkammaren. F-n vet vad som hade hänt om jag haft en annan brännare som envisats med att försöka starta mitt i stormen... rökfylld källare är väl det lindrigaste som kunde hänt.
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

NubbeGubben skrev:snubblaren!
Tack för Ditt inlägg!

Jag citerar vad Värmebaronens Joakim Ask svarade då jag tillskrev de tidigare nu i februari:

1) Passar den "lucksats" som Ni nämner på Er hemsida oavsett
effektstorlek på 1100:an och oavsett årsmodell?
Ja, CTC luckan ser likadan ut på 1100/1200 - modellerna
2) Vad är priset för "lucksatsen"?
1800:- + mvs => 2250:-

Mvh Tony
Utlovar dom nån verkningsgrad?
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Tja, det kan väl inte vara så svårt att ta reda på verkningsgraden. Den är ju testad av SP så be att få en kopia på testprotokollet!
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

SP , lämnar inte ut några testresultat. Du får vända dej till beställaren,dvs Värmebaronen.
Hälsn Vatsug
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

snubblaren skrev:Tja, frågan är om det är så dyrt, Manin?
Jag missade läs här topic på din fråga.

Nej jag bryr mig inte om pris utan jag menade det där CTC som var billigare än Värmebarons lucka. Och jag menade man kan bygga själv, men brist tid och kärva, som du beskrev. Alltså bättre köpa den som det kostar är besparig arbete och tid, samt säkrast konfiguration.

Själv köpte luckan till min Star genom min släkts företag så betalde jag utan moms. så det kostade 2000 kr, annars 2500 kr var det alltså jag menade 250 kr dyrare än CTC´s luckan!

Om jag hade CTC panna så köper jag CTC lucka ändå.
Okej!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Charlie
Stor entusiast!

Inlägg av Charlie »

Nu har jag kört med 5 turbulatorer i en vecka utan problem. Rökgastempen är nere på 180grader, så nu måste man nog klättra upp på taket och mäta i skorsten.

Lite skillnad mot installatören som lämnade pannan med 2 turbulatorer och närmare 300 grader...
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Hörde med min kompis som har CTC1100 och Pellx (2002) ..han kör med 7 turbolatörer = 1st ur :shock: ..inga problem säger han :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
NubbeGubben
Gallringsobjekt

Inlägg av NubbeGubben »

Bästa Pelletsvänner!
Jag beklagar uppriktigt att jag kan ha uppfattats som oseriös då jag inte har varit "här" på ett tag!
Jag är tillbaka efter en extrem luftvägsinf. och tackar för de svar som Ni har sänt! :D

Mvh
Tony
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Ser att ÄFAB har gjort en ny notering ang. CTC 1100:
http://www.afabinfo.com/bioguiden/frago ... ellets.htm

"...vi bekräftar att de förbränningstekniska resultaten (miljövärden och verkningsgrad) blir alldeles utmärkta. Vilket bl a Värmebaronen pekar på i sin annonsering. Men jag vidhåller ändå för minst 10 gången att CTC 1100 för den skull inte är någon bra pelletspanna. Den är för trång och har alltför litet askutrymme för att ge användaren en bekväm eldning. Det blir täta besök för rengöring och uraskning."

Vad säger ni som sitter med denna panna, hur ofta rengör och uraskar ni egentligen?
Skriv svar