Massor av aska i röret
Massor av aska i röret
Nu har jag inte mer än tre månaders erfernhet av pelletseldning, så jag hoppas att någon kan komma med tips och råd:
Dom första sex veckornas eldning (1 mars till mitten av april) gick hur bra som helst, jag sotade ur pannan och askade ur brännarröret en gång var 5-6 dag ungefär. Då låg det bara lite ljusgrå aska i botten på brännaröret. Sen helt plötsligt så blir det tjockt med aska och sinter i röret, brännaren stannade efter några dagar. Nu måste jag tömma röret minst varannan dag, det är aska och oförbrända pelletsrester i hela röret. Sotet i pannan är nästan svart, från att ha varit ljusgrått. Det ligger även oförbränd pellets i asklådan, det gjorde det inte heller förut.
Installatören har justerat brännaren med rökgasinstrument. Han sa att alllt såg bra ut, brännaren gick som den skulle. Hans teori var att det skulle bero på dålig pellets. Jag kör Neova 8 mm på småsäck. Jag är lite osäker på om säckarna kommer från samma pall, vi staplade från två pallar när vi bar ner i pannrummet. Sen problemen började så har jag kört 12-15 säckar, i så fall skulle alla dessa vara dåliga. Om det blir så här mycket aska nu, så undrar jag hur det kommer bli till vintern när brännaren går dubbelt så mycket.
Det är ju inget jättejobb att rensa röret en varannan dag, men man kan knappt åka bort en helg, utan måste passa den hela tiden Har ingen vv-beredare eller acctank, så att köra pannan på elpatron känns inte ekonomiskt.
Finns det något annat än dålig pellets som kan vara orsaken?
Dom första sex veckornas eldning (1 mars till mitten av april) gick hur bra som helst, jag sotade ur pannan och askade ur brännarröret en gång var 5-6 dag ungefär. Då låg det bara lite ljusgrå aska i botten på brännaröret. Sen helt plötsligt så blir det tjockt med aska och sinter i röret, brännaren stannade efter några dagar. Nu måste jag tömma röret minst varannan dag, det är aska och oförbrända pelletsrester i hela röret. Sotet i pannan är nästan svart, från att ha varit ljusgrått. Det ligger även oförbränd pellets i asklådan, det gjorde det inte heller förut.
Installatören har justerat brännaren med rökgasinstrument. Han sa att alllt såg bra ut, brännaren gick som den skulle. Hans teori var att det skulle bero på dålig pellets. Jag kör Neova 8 mm på småsäck. Jag är lite osäker på om säckarna kommer från samma pall, vi staplade från två pallar när vi bar ner i pannrummet. Sen problemen började så har jag kört 12-15 säckar, i så fall skulle alla dessa vara dåliga. Om det blir så här mycket aska nu, så undrar jag hur det kommer bli till vintern när brännaren går dubbelt så mycket.
Det är ju inget jättejobb att rensa röret en varannan dag, men man kan knappt åka bort en helg, utan måste passa den hela tiden Har ingen vv-beredare eller acctank, så att köra pannan på elpatron känns inte ekonomiskt.
Finns det något annat än dålig pellets som kan vara orsaken?
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
95 m2 + 95 m2 källare.
Det kan vara draget i skorstenen som är för dåligt pga. "brist på kyla" ute, du behöver hur som helst mer luft till förbränningen eller lägre dosering.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ibland är man korkad i överkant... Så insnöad på att det är nåt strul med brännaren eller pelletsen, så har jag inte haft en tanke på draget. Jag ska kolla vad jag kan göra åt detta, det sitter en draglucka på pannan, så där kanske man kan göra något till att börja med.
95 m2 + 95 m2 källare.
95 m2 + 95 m2 källare.
Har du effectapannan med eller utan automatsotning?
När du sotat pannan har du då även dragit ur tuberna?
Även med automatsotning av tuberna kan det vid måttligt fet förbränning samlas mängder med sot där. Ju mer sot som samlas, ju fetare blir då förbränningen och ännu mer sot samlas o.s.v.
Det samlas även en hel del sot i kröken från tuberna upp till rökröret.
Har du dåligt sotad panna får du dåligt drag.
När du sotat pannan har du då även dragit ur tuberna?
Även med automatsotning av tuberna kan det vid måttligt fet förbränning samlas mängder med sot där. Ju mer sot som samlas, ju fetare blir då förbränningen och ännu mer sot samlas o.s.v.
Det samlas även en hel del sot i kröken från tuberna upp till rökröret.
Har du dåligt sotad panna får du dåligt drag.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Det är effectan med automatsotning. Idag skulle jag då dra ur spiralerna för att sota ur tuberna. På magnetdelen ska det enligt manualen sitta en sprint som man ska ta ur för att kunna separera magnetdelen från gallret som spiralerna sitter på. Denna sprint finns inte på min panna. Gallret sitter med en mutter, och den muttern sitter som berget.
Takhöjden i pannrummet räcker inte för attt jag ska kunna dra ur hela paketet, jag måste få loss magneten på nåt sätt. Bökigt att komma åt är det också, rör överallt. Jag hittade inte mina ringnycklar ikväll, skiftnyckel var dödfött. Jag mailade Effecta om varför det inte finns nån sprint, får se vad dom säger. Jag får väl leta upp mina ringnycklar och ge mig på muttern igen. Lite 5-56 kanske behövs också.
Takhöjden i pannrummet räcker inte för attt jag ska kunna dra ur hela paketet, jag måste få loss magneten på nåt sätt. Bökigt att komma åt är det också, rör överallt. Jag hittade inte mina ringnycklar ikväll, skiftnyckel var dödfött. Jag mailade Effecta om varför det inte finns nån sprint, får se vad dom säger. Jag får väl leta upp mina ringnycklar och ge mig på muttern igen. Lite 5-56 kanske behövs också.
95 m2 + 95 m2 källare.
95 m2 + 95 m2 källare.
Hej!
Då har vi likadana pannor du och jag, för jag har heller ingen sprint.
Du måste lossa på muttern som precis som du säger sitter som berget.
Hade loss min för 1:a gången alldeles nyligen och använde samma grejer som jag brukar ha för att lossa hjulmuttrarna på bilen. D.v.s. hylsa + en 1/2 meter lång hävarm.
Trångt och jävligt är det som sagt, men får du bara bort muttern så att magnetdelen kan tas bort så går spiralerna att ta ur.
Då har vi likadana pannor du och jag, för jag har heller ingen sprint.
Du måste lossa på muttern som precis som du säger sitter som berget.
Hade loss min för 1:a gången alldeles nyligen och använde samma grejer som jag brukar ha för att lossa hjulmuttrarna på bilen. D.v.s. hylsa + en 1/2 meter lång hävarm.
Trångt och jävligt är det som sagt, men får du bara bort muttern så att magnetdelen kan tas bort så går spiralerna att ta ur.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Det råkar inte vara så att man kan värma loss muttern utan att skada intill liggande grejjor? Tänkte om ni eller en granne har en gassvets?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Jag ska kolla takhöjden när jag kommer hem. Jag orkar fan inte greja med detta idag igen, höll på i två timmar igår och sen nästan lika lång tid för att bli ren. Det får bli en slappakväll, och sen ner och brottas med pannan på söndag igen.ronald skrev:Vilken Takhöjd (ovanför panntopp)rekommenderas för att få ut spiralerna hela paketet M.A?
Mvh ronald!
Uppdatering: Det är 55 cm från toppen av pannan till taket. Det räckte alltså inte för att lyfta ur hela paketet. Jag hoppas det räcker med att ta bort magnetdelen för dra ut spiralerna. Annars begriper jag inte hur det är tänkt. Jag menar, det måste väl vara rätt många som har pannrummet i källaren och begränsad takhöjd.

95 m2 + 95 m2 källare.
95 m2 + 95 m2 källare.