källarkyla till övervåningen

Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!

källarkyla till övervåningen

Inlägg av saabstefan »

Snart är det så varmt att t.o.m. jag med mitt dåligt isolerade hus kan stänga av cirkulationen!

Men jag fick en idé idag. I källaren är det alltid svalt och skönt under sommaren. Kanske tom för svalt, det blir ju lite fuktigt när den varmaoch fuktiga uteluften kommer in och kyls av. På övervåningen är det däremot ibland olidligt varmt när solen ligger på.

Min idé är att bara stänga schunten och fortsätta cirkulationspumpen. Kan jag då få¨någon bre effekt av kyld övervåning och värmd källare?

Jag har tvårörsystem.

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Tror inte det, köp en luft/luft värmepump och få skön svalka och torrare luft för kanske 100-150kr/mån. Dessutom får du svårslaget billg värme på vintern.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du kan nog värma lite i källaren men kyleffekten blir obefintlig tyvärr.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Det kalla returvattnet från källaren blandas med returvattnet från övervåningen och passerar dessutom shunten. Om shunten är stängd (och tät, vilket inte alltid gäller) sker ändå lite värmeöverföring i shunten. Därför är det svårt att få ut något kallvatten i radiatorerna. Även om man lyckas få lite kallare vatten till övervåningen blir kyleffekten liten.

Men klimatet i källaren blir sundare om man gör som du tänkte. Man får se till att termostatventilerna är öppna så att det blir cirkulation i systemet.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Mekaniker
Fröträd

Kyla via radiatorer

Inlägg av Mekaniker »

Utbytet blir nog dåligt, har själv funderat på samma sak men avslagit tanken att ens prova
I värsta fall får man kondens på värmerören i sågspånet...

På marknaden finns ju "billiga" aggregat för att kyla ner rum med, de blåser ut ordentligt med värme via ett rör -> led ner det till källaren
Knäpp ide??
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
wepe
Pannrumsnisse!

Re: Kyla via radiatorer

Inlägg av wepe »

Knäpp ide??
Tycker jag inte , har det i tvättstugan.Blåser ut överskottet värme
i garaget .Står en sån där kombi maskin där i tvättstugan Ac ,Värme,
Avfuktare. Har en portabel Ac på övervåningen , har varit inne på
samma idé , när man kör med Ac på övervåningen , blir en massa värme som man kör rakt ut . Men det har inte blivit mer ,

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar