Övertändning i förgasningsutrymme

Här diskuteras allt kring vedeldning
Albert
Fröträd

Inlägg av Albert »

Japp, jag har också lyckas få "bakflås" några gånger.
Och märkte att det kan bli så om det är för lite drag igenom
hålen på kermiken, jag brukar tända med lite tändpinnar och bara
lite ved, så får det ta sig och efter ca 20-30min är den uppe i 90 grader.
Då är man där och jämnar ut glödbädden , och fyller upp med ved.
Har man då packat glödbädden i hålen, kan det bli ett "HOST" bakblås.
Calmar V33 40kW, 3x750 Tankar
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det är alltså den övningen jag har slutat med. Jag lägger in all veden, tänder på en halv dagstidning i mellanrummet mellan ändträna och pannas framkant, under luckans kant.
Den blir varm lika fort då, men allt öppnande och kladdande innanför luckan ställer bara till det sämre, så jag tycker det är bättre att börja såhär.

Man får ju lägga in vettigt stora vedträn i bottnen, förstås, men gör jag bara det tar det sig utmärkt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Skulle vilja lite försiktigt påstå att får man "övertändning" i vedmagasinet så havererar alla uttänkta beräkningar på förbränningsverkningsgrader....det är ju inte så de är testade hos S.P. Innan man köper en panna så kan man ju be att få en kopia på testet hos S:P. som jag gjorde så man vet att det går att elda den skapligt överhuvudtaget innan man köper den. Som jag sagt tidigare så inställningen mellan prim/sek luft det blir ju inställt på ett snitt hos dom flesta...och det får gälla under hela förbränningscykeln....och det blir ju inte så rätt... även hos mig de flesta gångerna, men jag justerar med jämna mellanrum när jag tycker att det krävs...är veden för torr så man får övertändning pg.a. det så får man väl klyva det lite grövre så det inte brinner för hetsigt...Som sagt så tror jag att i de flesta fall det funkar skitdåligt så är det nog panninnehavarens bristande kunskaper att förstå hur det fungerar som brister... nu får jag nog en massa skit, men det tar jag....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

leifa.k skrev:Skulle vilja lite försiktigt påstå att får man "övertändning" i vedmagasinet så havererar alla uttänkta beräkningar på förbränningsverkningsgrader....det är ju inte så de är testade hos S.P. Innan man köper en panna så kan man ju be att få en kopia på testet hos S:P. som jag gjorde så man vet att det går att elda den skapligt överhuvudtaget innan man köper den. Som jag sagt tidigare så inställningen mellan prim/sek luft det blir ju inställt på ett snitt hos dom flesta...och det får gälla under hela förbränningscykeln....och det blir ju inte så rätt... även hos mig de flesta gångerna, men jag justerar med jämna mellanrum när jag tycker att det krävs...är veden för torr så man får övertändning pg.a. det så får man väl klyva det lite grövre så det inte brinner för hetsigt...Som sagt så tror jag att i de flesta fall det funkar skitdåligt så är det nog panninnehavarens bristande kunskaper att förstå hur det fungerar som brister... nu får jag nog en massa skit, men det tar jag....

Hej
ett litet tillägg om övertändning...
När det inträffar är temperaturen är runt ca 850°C i glödhärden och värmer upp veden i vedmagasinet till nära samma temperatur och bränbar gas lyftes av värmen ut ur veden, enkelt utryckt veden förgasas i hög värme,Grövre ved inträffar det senare efter som det tar längre tid att
nå upptill den temperaturen, även fuktigare ved har samma inverkan...
Den brännbara gasen brinner långsamt om den får rätt mängd sekundärluft, om inte rätt syremängd, så kan puffar uppstå explosivt alltså..
Olika pannor har olika sätt att eldas...
Det är samma utryck som brandförsvaret har om när hus blir övertända
värmen lyfter ur brännbara gaser från trävirket....
även här kan regälla gas explosioner uppstå....
ja det var lite utanför ämnet...
MVH
Ruben
Skriv svar