Hur gör ni när ni städar ur pelletsförrådet?

Solhamra
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 18 maj, 2006 21:10
Ort: Brämhult

Hur gör ni när ni städar ur pelletsförrådet?

Inlägg av Solhamra »

Efter att problemfritt ha bränt 4 ton pellets i vinter får jag nu ideliga driftstopp. Orsaken verkar vara att matningsskruven mellan mitt hembyggda förråd och pannan är full med sågspån.
Jag skulle vilja städ ur både skruv och förråd men det är inte så lätt när det finns pellets kvar. Hur gör ni? Skottar ni ur all kvarvarande pellets och drar ut skruven för att sedan dammsuga rent? Det kräver att man kan få fram några stora tunnor som rymmer flera hundra kilo pellets (jag har nog kvar minst 500 kilo).
Hur får man sedan pelletsen ren från spån? Låter man den va som den är så får man med sig sågspånen in i förrådet igen när man skottar tillbaka (hanteringen av pelletsen genererar dessutom mer spån).
Skulle det hjälpa att borra ett stort antal små hål i underkant på skruven så att sågspånen rinner ut av sig själv? Jag har närmare 3 meter skruv som lutar cirka 40 grader inne i förrådet för att nå fram till mitten. Spånen skulle då hamna i en del av förrådet som är fritt från pellets och som jag kan dammsuga.
Om det skulle fungera så kanske jag skulle kunna förbruka så mycket pellets så att problemet med att städa hela förrådet blir hanterligt.
Hur stora skall sådana hål vara? Är de för stora skadas pelletsen och är de för små sätts de igen av spånet. Blir 2 millimeter bra eller kan jag till och med gå upp till 3?


Alla tips på hur man löser problemet med att städa bort sågspån ur ett förråd på 9 kubik innan man hunnit förbruka all pellets mottages med tacksamhet.
Pelletspannan UNO från KMP med brännaren PX21, 9 KW elpatron, hembyggt bulkförråd på 9 m3. Värmer villa på 130 m2 + källare.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag skulle köpa X antal pappsäckar för att ha pelletsen i.Köpa ett rel.finmaskigt nät och sätta fast det på en hemmagjord sållram.Köra med skruven och rigga upp sållådan under skruvslangen,så det blir fall ner mot säcken.Spånet ramlar ut på golvet före säcken.Det tar väl en tid att köra med skruven men du kan gå och ficka under tiden :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Solhamra
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 18 maj, 2006 21:10
Ort: Brämhult

Inlägg av Solhamra »

Det ligger något i vad du säger. Men jag rullar nog det finmaskiga nätet till ett rör. Pellets har en benägenhet att studsa som tusan.
Röret måste nog vara minst en meter och luta i 50 grader så att pelletsen rullar ner i säcken.
Skruven gav 24 kilo pellets per minut innan den blev full med spån. Nu är det säkert under 20.
Många säckar blir det för man får inte fylla dem för mycket om man skall orka lyfta dem och de inte skall gå sönder. :wink:
Kanske bäst och ta ner en termos i pannrummet och fika där så jag kan byta säck. :lol:
Dessutom måste jag kratta fram pellets i förrådet med jämna mellanrum.
Det var en intressant ide i varje fall. Tack för tipset.
Pelletspannan UNO från KMP med brännaren PX21, 9 KW elpatron, hembyggt bulkförråd på 9 m3. Värmer villa på 130 m2 + källare.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det finns papperssäckar på Lantmännens Granngården,ifall det finns i närheten.Köp s.k.potatissäckar som rymmer ca 30kg.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
neklund
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 20 mar, 2007 13:48
Ort: Piteå

Inlägg av neklund »

Frågan är väl egentligen hur man undviker att hamna där från första början.... annars blir det ju likadant igen efter 4 nya ton pellets.
Någon som testat det där med att borra små hål under röret som Solhamra hade i tankarna? Ska själv in med stort bulkförråd och ny panna i sommar och jag vill inte köpa säckar på Lantmanna och börja skotta det första jag gör.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Dammsugarkoppling??

Inlägg av Bosse Isplank »

Ska just bygga ett 15m3-förråd - och tänkte lösa "urstädningen" med att ha ett nät under skruven (cirka 50*50cm), under nätet en låda cirka 20cm hög - till den lådan ett rör (ca 40mm) som mynnar i pannrummet - och i lådan några mindre hål borrade - kanske 20 st 10mm-hål.

I pannrummet har jag ändå en dammsugare och en s.k. Ash-pot till att aska ur pannan med - så ofta det behövs stoppar jag dammsugaren i ash-poten och ash-pot-slangen till röret - och vips är förrådet städat. Förråd och pannrum ligger vägg i vägg- dammsugarröret blir cirka 1,5meter långt.

Vad tror ni om lösningen? Vad ska det vara för maskstorlek på nätet ?
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
neklund
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 20 mar, 2007 13:48
Ort: Piteå

Inlägg av neklund »

Skulle hemskt gärna vilja förstå dina planer för det låter riktigt smart. Tyvärr är jag inte riktigt med på var nätet och lådan ska vara och varför du ska ha små hål i lådan? Ska nätet vara under en bottenskruv? Är hålen till för att dammsugaren ska få tilluft och inte suga vacum? Det lär ju komma luft genom nätet!? Kan du få till en enkel ritning/bild på hur du tänkt. :)
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Jag har lagt en pdf-ritning på min server

http://www.isplanket.se/spånsug.pdf

Visst tusan kommer det att fungera bra??? :idea: :?: :!:
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Vad är egentligen problemet?
Är det så att det bildas valv över skruven pga mycket spån eller är det så att skruven inte klarer av stor mängd spån? Eller båda?

Om skruven inte klarer av spån, så är lösningen en horisontell skruv eller lågt lutande skruv (max 10-15 grader) med låg fyllning.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Finns inga problem - bara möjligheter.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Hur gör ni när ni städar ur pelletsförrådet?

Inlägg av Rol-bi »

Solhamra skrev: Alla tips på hur man löser problemet med att städa bort sågspån ur ett förråd på 9 kubik innan man hunnit förbruka all pellets mottages med tacksamhet.
Ja Bosse, här finns möjligheter att lösa ett problem. Men om man har en skruv som handterar spån, så behöver man inte städa. Altså, man löser orsaken till problemen och inte symptomen.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Jag har inga problem för jag har inte driftsatt ännu. Jag försöker förutse så mycket som möjligt så att jag slipper problem framöver.... med enkla och billiga metoder så långt möjligt......

Finns det någon minsta lutning en traditionell skruv BÖR ha. Det står i all dokumentation max 45 grader - inget min. Eftersom jag bygger just nu kan jag enkelt välja en helt horisontell skruv - kan det ge några nackdelar?

Skruven i mitt fall matar direkt ur förrådet och in till brännaren - min tankegång är alltså om pelletsen kan bli för löst packad om den bara sidförflyttas med ev. oönskade variationer i startdoser eller annat.

Bör man ha någon minsta lutning....??
Senast redigerad av Bosse Isplank den mån 14 maj, 2007 11:47, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Bosse Isplank skrev:Eftersom jag bygger just nu kan jag enkelt välja en helt horisontell skruv - kan det ge några nackdelar?
Enda nackdelen som jag kan komma på är att skruvutloppet hamnar för lågt i förhållande till brännaren, om man monterar skruven horisontelllt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Inlägg av Bosse Isplank »

Roli skrev:Enda nackdelen som jag kan komma på är att skruvutloppet hamnar för lågt i förhållande till brännaren, om man monterar skruven horisontelllt.
Det blir inget problem i mitt fall - det kan du se på min nu uppdaterade ritning

http://www.isplanket.se/spånsug.pdf
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Det som är viktigt med en horisontell transportör är att den inte går med 100% fyllning, då funkar det inte över tid pga spån. Den skall altså gå halvfull eller exempelvis med 80% fyllning. Det finns olika metoder för att få detta till. Jag använder en speciell metod för detta i mina skruvar.
Jag skulde hålla mej till 5 graders lutning om du inte har intern dosering i brännare. Men 5 grader räcker kanske till din anläggning?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar