Hej
Mmmm vet inte riktigt hur man räknar. men 100% är väl 100 %
Om man kör bil på morgonen då luftfuktigheten är högre blir bränsleförbrukningen lägre... verkningsgraden ökar, samma här skulle jag tro att vatten delar sig här också, ja det är egna funderingar...
??
mig veterligen finns det inte en panna som har högre verkningsgrad än 91%. Något saknas och möjligen är det det som du pratar om. Min teori är att så länge jag kan se något åka ut genom skorsten så har jag förlorat något som då möjligtvis är de resterande 9%. Sen har även jag hört talas om att genom liknande teknik vrida ur veden ända upp till 104% genom någon form av kondenseringsmetod, men den matematiken är tyvärr inte riktigt min spelplan.
Enligt din teori ska vi då även elda på morgonen för att få effektivare pannor eller möjligtvis lägga in en micro dimma a´la Ica grönsaksdisk?
Rök vid vedeldning
HejWodda skrev:Hej
Mmmm vet inte riktigt hur man räknar. men 100% är väl 100 %
Om man kör bil på morgonen då luftfuktigheten är högre blir bränsleförbrukningen lägre... verkningsgraden ökar, samma här skulle jag tro att vatten delar sig här också, ja det är egna funderingar...
??
mig veterligen finns det inte en panna som har högre verkningsgrad än 91%. Något saknas och möjligen är det det som du pratar om. Min teori är att så länge jag kan se något åka ut genom skorsten så har jag förlorat något som då möjligtvis är de resterande 9%. Sen har även jag hört talas om att genom liknande teknik vrida ur veden ända upp till 104% genom någon form av kondenseringsmetod, men den matematiken är tyvärr inte riktigt min spelplan.
Enligt din teori ska vi då även elda på morgonen för att få effektivare pannor eller möjligtvis lägga in en micro dimma a´la Ica grönsaksdisk?
Jo det är helt rätt värmevärdet 100% är precis den mängd vi lägger in i pannan och energin i det vi lägger in, sedan kan förbränningen utnytja bränslet bättre eller sämre eller ur ??
här en intresanta länkar..
http://www.afabinfo.com/bioguiden/forbr ... ansare.htm
http://209.85.135.104/search?q=cache:KN ... novator.se
värd att läsa.....
Det här är min egen erfarenhet är nästan på samma nivå....
Den här resan inom vedförbränning börjar från 1973 till 1982....
så det har blivit många givande turer inom vedeldningens konst...
Jag har inte tittat på pannans förmåga att ta tillvara på den tillförda energin.... utan bara konstatera hur bra det går att förbränna veden...
MVH
Ruben
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Det är ingen konst att få högre verkningsgrad än 100%. Det är bara en matematisk fint.
Sätt exempelvis en optimal förbränning av ved med 50% fukthalt till att ge en verkningsgrad på 100%. Torka sen veden till 30% innan du lägger in den, och du har vips över 100%.
Det där knepet att utnyttja kondensering av rökgaserna för att komma över 100% är alltså bara ett sätt att komma förbi vad som annars skulle varit 100%, om man inte utnyttjade det knepet.
En fråga om definitioner, alltså.
Jag kan själv gå ner och mycket kraftigt påverka hur min panna brinner, speciellt i starten, genom att lägga in veden på olika sätt. Gör jag det på bästa sätt hinner jag aldrig se om det ryker när jag börjar elda, för det har slutat innan jag hinner ut efter det att jag tänt. Detta trots att jag inte gör någon separat tändbrasa, som annars större delen av "experterna" hävdar att man måste göra.
Jag får det rätta "flåset" i sekundärkammaren på kortare tid än 60 sekunder. Det har naturligtvis inte kommit upp till 850°C på den tiden, men brinner ner i sekundärkammaren gör det.
Detta har naturligtvis betydelse både för utsläpp och totalverkningsgrad. Ju fortare pannan får upp farten desto bättre förbränning. Däremot har jag naturligtvis ingen möjlighet att se vad som händer kemiskt i pannan. Där kan jag bara sitta och gissa och kalla mig "expert" om jag vill.
Fast det vill jag inte.
Sätt exempelvis en optimal förbränning av ved med 50% fukthalt till att ge en verkningsgrad på 100%. Torka sen veden till 30% innan du lägger in den, och du har vips över 100%.
Det där knepet att utnyttja kondensering av rökgaserna för att komma över 100% är alltså bara ett sätt att komma förbi vad som annars skulle varit 100%, om man inte utnyttjade det knepet.
En fråga om definitioner, alltså.
Jag kan själv gå ner och mycket kraftigt påverka hur min panna brinner, speciellt i starten, genom att lägga in veden på olika sätt. Gör jag det på bästa sätt hinner jag aldrig se om det ryker när jag börjar elda, för det har slutat innan jag hinner ut efter det att jag tänt. Detta trots att jag inte gör någon separat tändbrasa, som annars större delen av "experterna" hävdar att man måste göra.
Jag får det rätta "flåset" i sekundärkammaren på kortare tid än 60 sekunder. Det har naturligtvis inte kommit upp till 850°C på den tiden, men brinner ner i sekundärkammaren gör det.
Detta har naturligtvis betydelse både för utsläpp och totalverkningsgrad. Ju fortare pannan får upp farten desto bättre förbränning. Däremot har jag naturligtvis ingen möjlighet att se vad som händer kemiskt i pannan. Där kan jag bara sitta och gissa och kalla mig "expert" om jag vill.
Fast det vill jag inte.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Olle 45, jag trodde du syftade på mindre pannor, typ sådana som vi har i källaren... och då är jag övertygad att det blir problem med den fukthalten som nämnts. 30-40% fukthalt det kan ju vara rent utav besvärande torrt för en eldare ( och då har vi lämnat de små villapannorna) att få bukt med, beror precis på vad pannan är dimensionerad efter, och tittar vi på på sopförbränningsanläggningar så har de ju äver dioxin utsläpp att ta hänsyn till, + att sopeldarna klagar på att bränslet är för torrt efter att sopsorteringen infördes.. Har följt dina länkar och läst, tycker nog inte att de tillför någonting nytt, även om du repeterar länkarna. Missförstå mig inte nu, är du snäll, tycker du skall ha beröm för din ihärdighet att hitta ett "nytt sätt", de flesta innovatörer stöter på motgångar har historien visat. Kämpa på. 

Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Hejleifa.k skrev:Olle 45, jag trodde du syftade på mindre pannor, typ sådana som vi har i källaren... och då är jag övertygad att det blir problem med den fukthalten som nämnts. 30-40% fukthalt det kan ju vara rent utav besvärande torrt för en eldare ( och då har vi lämnat de små villapannorna) att få bukt med, beror precis på vad pannan är dimensionerad efter, och tittar vi på på sopförbränningsanläggningar så har de ju äver dioxin utsläpp att ta hänsyn till, + att sopeldarna klagar på att bränslet är för torrt efter att sopsorteringen infördes.. Har följt dina länkar och läst, tycker nog inte att de tillför någonting nytt, även om du repeterar länkarna. Missförstå mig inte nu, är du snäll, tycker du skall ha beröm för din ihärdighet att hitta ett "nytt sätt", de flesta innovatörer stöter på motgångar har historien visat. Kämpa på.
Det är bra förbränning i liten skala för den lilla eldstaden jag har studerat
hur det går att lösa.... det är en bit dit men jag är övertygad att det inte är omöjligt... det med fukten i bränslet optimal mellan 20 till 30 o 40% är alltså en bryt gräns....
Nu vet jag inte om det fukt måttet är helt exakt...jag kan ju ha lite fel i min mätning här ..
Men mitt mätresultatet visar iallafall att utagen effekt stiger från
(20% till 30% och sjunker från 30% till 40% = nära samma effekt utag som vid 20%....
vet inte om jag uttryckt men tillräckligt tydligt... men hoppas
det går att förstå...
Det med motgångar de är ju dom som är drivande kraftten i ett utveklings skede, har man hittat något intresant fenomen vill man ju veta svaret också, varför det inträffar, det svaret har jag redan...
Hur applicera tekniken i vanlig villapanna det vet jag inte ännu...
och inte hur mycket ved som går att lägga in utan att störa kontrollen av förbränningen, mina expriment har varit på kamin nivå....
med nära 100% styrning av effekten.....
Nu vet jag att fler har upptäckt o jobbar med nära samma förbränningstecknik och förlängning med lamdasond o data styrd förbränning, allt för att göra det enkelt att elda rätt...
Om nu inte det här är något nytt i förbrännings teknik....
Varför är inte tekniken mer spridd då det vet jag inte, men den finns redan i småskalig eldning sedan 40 talet..och då i några köksspisar
Men jag vet inte om den finns i någon svensk eldstad än
med den förbränningstekniken ....
PS. jag läser med stort intresse alla tankar kring ved förbränningens konst....
MVH
Ruben