Frågor om Pelletspanna

Skriv svar
lillPiP
Fröträd

Frågor om Pelletspanna

Inlägg av lillPiP »

Hejsan!

Äger ett 1 ½ plans hus på 97 kvm med en gammal oljepanna från -61.
Jag vet att jag måste byta då oljan verkligen är dyr. I dagsläget så förbrukar vi drygt 3 kbm per år.
Jag är i valet och kvalet här. Först tänkte jag köpa en CTC 1100 panna och köpa Viking Bio med originalluckan till. Men sen prata jag med VVS här i stan och de skulle ha 20t för en Comet-panna och ca 20t för Brännaren + 15t i installation.
Så igentligen kanske det kan löna sig att byta till en helt ny panna istället?
Men så tänkte jag även på en Luftpump. De ligger väl lite dyrare än en helt ny panna men är oxå skötselfria. Polarn har en och är skitnöjd med sin, och han tycker jag ska skaffa en sådan istället.
MEN, ett år när jag körde med elpatron istället så kändes huset kallt. Elementen va varma etc, men de va ändå lite kallt. Så jag slog på oljebrännaren för att se om det blev någon skillnad. Jajemän! Varmt och gott! =)
Så då tror jag att det kan vara bättre med en pelletspanna istället för en luftpump. Med tanke på att pannan också värmer skorstenen.
MEN igen, så kom det något klägg och sa att deras kompis körde med pellets och han hade en förbrukning på 2500 kr/mån. Det låter otroligt dyrt!
Kan det bero på att han pelletskonverterat sin gamla panna då?
För dte måste väl vara bättre och köpa en panna och en brännare som är gjorda för varann och få VVS att justera in allt, eller?

mvh Peter!
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Hej Peter

Många "men" där..... kan egentligen bara svara på frågan om luftpump men där kan jag säga att om du har bra planlösning så är funkar det kanon! Jag har i vinter inte haft ett enda element igång på mellanvåningen (där pumpen sitter) och det har varit varmt och mysigt ändå!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
elvis
Pannrumstomte!

Re: Frågor om Pelletspanna

Inlägg av elvis »

lillPiP skrev: MEN igen, så kom det något klägg och sa att deras kompis körde med pellets och han hade en förbrukning på 2500 kr/mån. Det låter otroligt dyrt!
Dyrt och billigt är relativa begrepp.
Om man förbrukar 4,5 m3 olja till ett pris av 45 000 kr så är ju 30 000 om året för pellets billigt. (12månx2500kr)

Men om man förbrukade 3 m3 olja och ändå betalar 2500 kr/mån för pellets då är det dyrt och man är förmodligen korkad som fortsätter.

Räkna med att säkna din uppvärmningkostnad med 30-40 % med pellets.
Finns massa skrivet om detta med äldre pannor kontra ny panna.
Läs gamla trådar och prova sökfunktionen.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

En panna från -61 kanske inte har optimal verkningsgrad :roll:
Om man ser till din nuvarande förbrukning på drygt 3 m3 olja så skulle det göra att du skulle behöva mellan 6,5-7 ton pellets/år, Det är i din nuvarande panna.. Det går ca 2,1 ton pellets på 1 m3 olja..

Med byte av panna o reglersystem (shuntstyrning) skulle jag tippa på att du skulle klara dej på runt 5 ton..

Jag hade en tidigare förbrukning på 3,2-3,3 m3 olja o efter byte med pellets så gick det knappt 7 ton pellets/år, Efter byte av panna så klarar jag mej på runt 5 ton pellets/år så det gjorde 2 ton pellets/år med pannbyte..

Förbrukning på pellets för 2500:-/mån va det den kallaste månaden??

Om det går 1 ton jan o feb så går det kanske bara ca 350 kg under april o sommar månaderna kring 100 kg/mån..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!
En fråga om luft-luft v-pump.........
Är dom HELT... skötselfria ,filter rengöring ,smörjning jag bara undrar
svärgubben har direktverk el , så han funderar på en :roll:

Oljan kostar väl( ca 10000kr/m3) om man skulle (LIKSTÄLLA med pellets så 5000kr/ton) så än så länge hyfsat pris (fast mer jobb då rå)
Dyrast i dagsläget :!: pellets är väl runt 2800-2900 småsäck alltså :!:
Bulken är väl billigare :!:

Mvh ronald :!:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Farsan har en sådan där luft/luft. Problemet med dom är ju att om man inte bor i ett stort hus utan väggar så blir det ju kallt i rummen som ligger långt bort från pumpen. Där får man spetsa med el eller nått

Prova sätt några kupe värmare i ena ändan på huset när det några minus...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Luft/luft är helt suveräna om man har en öppen planlösning eller vent. system som drar runt luften. Dom är inte helt skötselfria, filtrena bör man rengör en gång i veckan, annars är det inget mera. Värmekomforten är inte jämförbar med radiatorsystem, men bättre än en braskamin....min 6,5Kw pump förbrukar 1650w och ger 2900w värme vid -15 och det räcker till min kåk. Ännu bättre när det blir varmare, svårt att hitta något som är billigare som värmer ned till -15g. (i mitt fall) Annars så är det nog som Andreas Hansson skriver i de flesta fall.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena :!:
Svärgubben har liten kåk med hyfsad öppen planlösning. :) Fast han bygger, har tankar hela tiden på att bygga ut(skyndar långsamt)
han bor i jämtland synd att det alltid är så kallt där....Har vi -5 så nog
tusan har dom -15 (tänkte på verkngrad)Men jag tror han har råd :lol:
Det där kylmedlet vad det nu heter :?: behöver inte bytas ,fyllas på eller nåt :?:
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

vanligaste kylmediet i luft/luft värmepumpar idag är R410a
så länge det är tätt så ska det inte bytas/fyllas nåt i dom
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Och väljer man rätt modell behöver man inte fixa med filter heller, jag har en Panasonix XE9 och den dammsuger själv filtren en gång om dan

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

55' för en installerad VB Comet och Viking Bio måste vara ett bra pris.

Vi slängde ut en oljedriven gammal CTC från 60-talet för drygt tre år sedan, och satte in en VB Joker och Viking Bio. Vi betalade då drygt 60'.

Tidigare oljeförbrukning på dryga 3 m3 per år har ersatts av en pelletsförbrukning på i snitt drygt 5 ton per säsong. Skall tillägga att vi stödeldar lite i en braskamin.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Babbsen
Prima virke
Kontakt:

CTC

Inlägg av Babbsen »

CTC 1200 med framåtbrinnande brännare ger marknadens bästa verkningsgrad, men måste sotas varje vecka
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Babbsen: Vad blir det för pannverkningsgrad på CTC1200 och vilken framåtbrinnande brännare som helst ??
//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
aronsson
Prima virke

Inlägg av aronsson »

Mycket intressant tråd tycker jag och kan inte låta bli att ge mig in i den.

För det första: Jag har nyligen bytt från en gammal ved olja kombi till en ny Pellets panna och shuntstyrning, samtidigt som jag lagt golvvärme i resten av kåken, så nu har jag i huset bara golv värme + 3rad på ÖV och toa(som ska få GV om ett år eller nått) Sedan har jag en gäststuga som jag håller frostfri, nu snart med automatik för detta. Jag låg på 8-9ton / år, Så det ska bli intressant att se om det blir något billigare.

Men jag har även varit inne på om jag ska komplettera huset med LL VP för att transportera runt luften och slippa köra pannan så långe, men samtidigt har jag ju nu en ny panna då den gamla rasade, så jag tror att det får vänta.

/Andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
Babbsen
Prima virke
Kontakt:

Mats H

Inlägg av Babbsen »

Det var ett test som ÄFAB utförde som jag grundar uttalandet på, och det gällde CTC1100, vilken vad jag förstår är samma panna som 1200:an.
Sen spelar det säkert roll vilken storlek man väljer, personligen tror jag på 40KW:aren då den har lite större rökgasvägar.
T.e.x. CTC1100 Baxi Eurofire har samma verkningsgrad som de exlusivaste pannorna på markanden idag. Om man ser till inköpspriset om 120000 mot kanske 30000 för en begad CTC1200, nytt förråd & en ny brännare så kan man kanske ta att sota en gång i veckan ?
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
Skriv svar