Köra med el över sommaren?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Köra med el över sommaren?

Inlägg av Stugsittaren »

Funderar på om det inte är smartare att stänga av pelletsen under sommaren. Om jag inte ställer om varmhållningen kommer den väl skicka in lite pellets varje 90 minuter? Skall man köra med pellets bör man nog ställa varmhållningen till 0 min (dvs stänga av underhållsfyren). Hur gör ni andra Ecoflexare (och Aritermare)?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
tobmannen
Prima virke

Inlägg av tobmannen »

Förra året körde jag pellets hela sommaren, utom när jag var på semester. Men då hade jag ju installerat i maj, så jag ville se hur allt funkade. Men jag tyckte att det gick så lite pellets förra sommaren, att jag tror jag gör likadant i år. Det kan vara intressant att se exakt vad förbrukningen blir.
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
Kungen_72
Prima virke

Inlägg av Kungen_72 »

Kommer att köra med pellets och underhållsglöd, har ställt om underhållsglöden till 120min och det fungerar alldeles utmärkt!
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Tack för era svar (så långt). Hur stor förbrukning räknar ni med per dygn?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Jag körde pellets hela förra sommaren. Jag tror att det är bra att stänga av glödhållningen, vilket jag gjorde. Kan väl inte vara bra att "pyr"-elda så länge?? Det blir ju inte många brasor per dygn...
Därimot så körde jag på 20° difftank, hystress. vilket i praktiken blir ännu högre! :) Oftast så går ju pannaan igång i samband med att man duschar, och hinner ju då sjunka extra mycket i temp. Plus att pannan hinner ju gå upp ytterliggare i temp av den pellets som är kvar i brännkoppen när brännaren slår ifrån! Jag har pannan ställd på 85° och "släpper ner" den till 65°, men om man duschar samtidigt kan den ju bli t.ex. 55, sen går den ju upp till 90° med den pelets som "är kvar" i brännnkoppen.
Jag hade en förbrukning på 12 säckar i månaden. vilket ger cirka 6 kilo om dagen.
Det blir nog pelllets även denna sommar! :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Becker skrev:Jag körde pellets hela förra sommaren. Jag tror att det är bra att stänga av glödhållningen, vilket jag gjorde. Kan väl inte vara bra att "pyr"-elda så länge?? Det blir ju inte många brasor per dygn...
Därimot så körde jag på 20° difftank, hystress. vilket i praktiken blir ännu högre! :) Oftast så går ju pannaan igång i samband med att man duschar, och hinner ju då sjunka extra mycket i temp. Plus att pannan hinner ju gå upp ytterliggare i temp av den pellets som är kvar i brännkoppen när brännaren slår ifrån! Jag har pannan ställd på 85° och "släpper ner" den till 65°, men om man duschar samtidigt kan den ju bli t.ex. 55, sen går den ju upp till 90° med den pelets som "är kvar" i brännnkoppen.
Jag hade en förbrukning på 12 säckar i månaden. vilket ger cirka 6 kilo om dagen.
Det blir nog pelllets även denna sommar! :D
Om brännaren måste starta mer än 2 ggr/dygn så går det mindre pellets genom att köra med underhållsglöd, Borde nog köra 25 el gärna 30° tankdiff med stopp/börvärdet på 90° o kolla hur många starter/dygn brännaren gör..
Vid kallstart matar brännaren in ca 465 gram pellets o vid underhållsglöd pytsar den in 55-60 gram/gång, Så om inte pannan sotar så går det gott köra med underhållsglöd hela tiden..
Man kan även ställa ner effekten i högläget till värdena från låg för då man kör tankdiff går den bara i läge hög..
Man måste även stänga av el då man kör tankdiff (iaf på thermian) för annars går den in då brännaren startar..

Ska man köra med underhållsglöd så tycker jag man ska testa hur lång tid det går ställa den på, 90 min går det alltid ha men bara bra om det funkar med 120 min..

Om man går in i sekvens menyn (65) så kan man ändra så brännarens starttid, Men ändrar då start fas 7 från 10 min till 7 min så kortar man tiden den står för att vänta in glödbädden..

Vart ställer man in tankdiffen på Ecoflexen??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Vart ställer man in tankdiffen på Ecoflexen??
Den funktionen finns tyvärr inte på Ecoflexen :(

Tack för tips i sekvensmenyn. Är det kallstarten eller underhållsglöden som ändras då? Finns det något liknande tips om pelletsmatning vid kallstart? Min matar lite mycket innan den försöker tända.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
André skrev:Vart ställer man in tankdiffen på Ecoflexen??
Den funktionen finns tyvärr inte på Ecoflexen :(

Tack för tips i sekvensmenyn. Är det kallstarten eller underhållsglöden som ändras då? Finns det något liknande tips om pelletsmatning vid kallstart? Min matar lite mycket innan den försöker tända.
Ajdå det va ju synd, Går det inte ändra diff är det bara underhållsglöd som gäller tyvär.. Blir nog väldigt många kallstarter med 5° diff..
Det kommer inte fram nån sån funktion om man stänger underhållsglöden o kör med kallstart??

Det är kallstarten som ändras, Alla kallstarts steg finns där så du kan även ändra tiden då det matas in pellets där..
Den menyn är exaklt lika som på thermia iaf..
Ändra underhållsglöden gör man i under inställningar pellets på ctc´n väl (om jag minns rätt :? )
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

6 kg pellets per dag.. det blir väl runt 30kWh?

Motsvarar 500 liter vatten uppvärmt 50 grader, med ett pelletspris på ca halva elens pris (kr per kWh) så måste man då duscha slut på 250 liter varmvatten per dygn för att det ska löna sig att köra pellets på sommaren.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jo 6 kg för varmvatten låter mycket. Jag har förbrukat ca 8 kg per dag under April (inkl uppvärmning). Det lär bli avsevärt lägre med bara vv.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Förra sommaren gjorde jag av med ca 1 säck i veckan.

Helt okej, antar jag.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!
Ecoflexen måste vara bra isolerad =inte mycket stilleståndsförluster där precis...Man börjar snart att överväga att byta till en....när 171 lägger
av ..Passar en px-21 i den eller är den gjord för nån annan brännare...
Typ som kmp uno ?...=panna brännare i ett.....
För du menar väl inte STORSÄCK? nissetib :lol:
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ronald skrev:Tjena!
Ecoflexen måste vara bra isolerad
Mvh ronald
Ja den verkar ruskigt bra isolerad, Pannan är istort sätt helt kall på utsidan när den håller 80°

Ja du kan köra med en PX21 i den, Ska tydligen vara på g en panna utan brännare men du kommer inte att få lika bra siffror då du har högre genomströmningsförluster i en övermatad brännare än i en undermatad..
Årsverkningsgraden blir ca 5-7% lägre..
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!
Är det samma goda kvalitet rakt igenom som dom gamla CTC -orna ....
med plåten...

Sen måste jag berätta jag hittade en pärm som han som bodde här tidigare hade satt in fakturan på CTC med hela klabbet.... pris 6009 kr -1979............Det var tider det..och kvalitet...

Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den mån 07 maj, 2007 08:05, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Får väl hoppas det inte är samma kvalite som den gamla goa CTC 1100 från 90-talet som kan läcka efter 10 år redan kring påsvetsade muffar.
Det borde det inte vara tycker man.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar