Hur ser man att en panna är slut?
Både ja och nej, det är sant att en gjutgärns panna kan hålla väldigt länge, men det kan en vanlig plåtpanna också göra, det handlar om hur bra man tar hand om den, gjutgärnspannaorna har nackdelen att dom ibland spricker, men det är inga problem att svetsa i gjutgärn, det handlar bara om att ha rätt prylar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Min gjutjärnspanna är från -59 och jag har inga planer på att byta ut den just nu.micke_932 skrev:Jag har för mig att det var någon här på forumet som körde med pelletsbrännare i en panna från -39....
Vid 15kW brännareffekt, så är rökgaserna ca 70° vid nysotad panna och ca 20°( 90°) mer efter 650Kg pellets.
Efter installation av ack. tank så ska jag köra 20kW istället.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
6" dragregulator
Att allt gjutjärn är lätt att svetsa i håller jag inte riktigt med om.micke_932 skrev:Både ja och nej, det är sant att en gjutgärns panna kan hålla väldigt länge, men det kan en vanlig plåtpanna också göra, det handlar om hur bra man tar hand om den, gjutgärnspannaorna har nackdelen att dom ibland spricker, men det är inga problem att svetsa i gjutgärn, det handlar bara om att ha rätt prylar.
Svetsa tillbaka ett fäste( öra) på tex ett motorblock går bra, då materialet kan röras sig fritt är enkelt.
Förvärma och svetsa en mantel i en gjutjärnspanna utan att det blir spänningar som skapar sprickor är tuffare, även med förvärmning och att man lägger på isolering efteråt för att minska risken för sprickor.
Har ej varit inblandad i försök med pannor, försökte dock att få ett motorblock lagat för 4 år sedan som misslyckades helt.
Svetsen såg bar ut. men magnetpulver testet visade annat...
CTC Bio brännare (Thermia´s)
6" dragregulator
6" dragregulator
Ok, rätt ska vara rätt, det kan vara lurigt med trycksatta saker som en panna i gjutjärn, har ingen erfarenhet av det, har dock fått både gjutjärnskamin och grenrör svetsade av en amatör utan problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Har nu haft värmepumpen i två månader, en väldig komfort. Saknar nästan att vara ute i skogen med motorsågen och strulandet med oljebrännaren. Men har fått andra problem som att olika värme på olika våningarna, strypa elementen på undervåningen, upptäcker att övervåningen är dåligt isolerad. men nu är det sommar så det får man väl ta till hösten.
-
- Pannrumstomte!
Det går alldeles utmärkt att svetsa i gjutjärn.MP skrev:Hur gjorde han då? Biten i en ässja när han svetsade eller?micke_932 skrev:har dock fått både gjutjärnskamin och grenrör svetsade av en amatör utan problem.
Pinnsvets och rätt pinne så är det inga problem.
Har en polare som renoverar gamla kaminer som yrke, han svetsar gjutjärn dagligen och kaminerna säljs till kunder som eldar dem.
Cylinderhuvud på motorer är en annan vanlig gjutjärnsdetalj som ofta svetsat med mycket gott reultat.
Där kan man snacka tempskillnad och det funkar ändå.
Mig svets är dock bara att glömma på gjutjärn.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumshärskare!