Hur ser man att en panna är slut?

micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Både ja och nej, det är sant att en gjutgärns panna kan hålla väldigt länge, men det kan en vanlig plåtpanna också göra, det handlar om hur bra man tar hand om den, gjutgärnspannaorna har nackdelen att dom ibland spricker, men det är inga problem att svetsa i gjutgärn, det handlar bara om att ha rätt prylar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

micke_932 skrev:Jag har för mig att det var någon här på forumet som körde med pelletsbrännare i en panna från -39....
Min gjutjärnspanna är från -59 och jag har inga planer på att byta ut den just nu.

Vid 15kW brännareffekt, så är rökgaserna ca 70° vid nysotad panna och ca 20°( 90°) mer efter 650Kg pellets.

Efter installation av ack. tank så ska jag köra 20kW istället.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

micke_932 skrev:Både ja och nej, det är sant att en gjutgärns panna kan hålla väldigt länge, men det kan en vanlig plåtpanna också göra, det handlar om hur bra man tar hand om den, gjutgärnspannaorna har nackdelen att dom ibland spricker, men det är inga problem att svetsa i gjutgärn, det handlar bara om att ha rätt prylar.
Att allt gjutjärn är lätt att svetsa i håller jag inte riktigt med om.
Svetsa tillbaka ett fäste( öra) på tex ett motorblock går bra, då materialet kan röras sig fritt är enkelt.
Förvärma och svetsa en mantel i en gjutjärnspanna utan att det blir spänningar som skapar sprickor är tuffare, även med förvärmning och att man lägger på isolering efteråt för att minska risken för sprickor.

Har ej varit inblandad i försök med pannor, försökte dock att få ett motorblock lagat för 4 år sedan som misslyckades helt.
Svetsen såg bar ut. men magnetpulver testet visade annat...
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Ok, rätt ska vara rätt, det kan vara lurigt med trycksatta saker som en panna i gjutjärn, har ingen erfarenhet av det, har dock fått både gjutjärnskamin och grenrör svetsade av en amatör utan problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

micke_932 skrev:har dock fått både gjutjärnskamin och grenrör svetsade av en amatör utan problem.
Hur gjorde han då? Biten i en ässja när han svetsade eller?
Månsken
Späd planta

Inlägg av Månsken »

Har nu haft värmepumpen i två månader, en väldig komfort. Saknar nästan att vara ute i skogen med motorsågen och strulandet med oljebrännaren. Men har fått andra problem som att olika värme på olika våningarna, strypa elementen på undervåningen, upptäcker att övervåningen är dåligt isolerad. men nu är det sommar så det får man väl ta till hösten.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

MP skrev:
micke_932 skrev:har dock fått både gjutjärnskamin och grenrör svetsade av en amatör utan problem.
Hur gjorde han då? Biten i en ässja när han svetsade eller?
Det går alldeles utmärkt att svetsa i gjutjärn.
Pinnsvets och rätt pinne så är det inga problem.

Har en polare som renoverar gamla kaminer som yrke, han svetsar gjutjärn dagligen och kaminerna säljs till kunder som eldar dem.

Cylinderhuvud på motorer är en annan vanlig gjutjärnsdetalj som ofta svetsat med mycket gott reultat.
Där kan man snacka tempskillnad och det funkar ändå.

Mig svets är dock bara att glömma på gjutjärn.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Om du skall svetsa i gjutjärn så beror det helt på vilken legering gjutningen innehåller. Vissa gjutlegeringar kräver att du förvärmer materialet. Vissa svetselektroder kräver också förvärmning i värmeskåp.

Men som elvis skriver så är det pinne som gäller.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Baskiska elektroder är hygroskopiska.Det är därför man har dom i värmeskåp. Har man dom inte i värmeskåp så får man vätesprickor
=Inte bra..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar