Var hittar jag billiga rör till kulvert?

Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Var hittar jag billiga rör till kulvert?

Inlägg av joa »

Skall dra in sommarvatten (ej värme) till en gäststuga och funderar på om det är värt att köpa isolerade rör eller om man skall nöja sig med att lägga ner vanlig golvvärme"slang"

Hittade på Rinakrbu för ca 350 kr/meter, men det var lite saftigt tycker jag, men det kanske kostar så mycket.

Jag har ju tänkt tappa ur vattnet på vintern, men man vet ju aldrig. Kanske lika bra att göra det riktigt från start.
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Om du gräver ner till frostfritt så kan du väl lägga vilket rör/slang du vill. Inte ska du lägga 350 kr/m för att dra in vatten i stugan!
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

... men om du med "ej värme" menar just det och du vill ha både kallt och varmt vatten i kranarna så bör du väl ha en isolerad enkelrörskulvert till varmvattnet i alla fall?! För kallvattnet kan du dock, som redan påpekats, lägga en "naket" rör av valfri sort.

(Undertecknad håller som bäst på och gräver 10 meter kulvert för 2 x värmeledning, varmt och kallt vatten, 2 x solrör och diverse kablage...)
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

PEM 25 till kallvattnet och en liten VB i stugan :) Då behöver du inte isolera nåt varmvatten och en liten vb kan inte dra särskilt mycket ström, Eller en genomströmningsvärmare de har i princip obefintliga förluster. :D
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

vad får man ge för en genomströmmare?
Tanken är att det skall finnas till duschvatten också. en sådan kanske inte orkar så mycket?
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

puttee skrev:PEM 25 till kallvattnet och en liten VB i stugan :) Då behöver du inte isolera nåt varmvatten och en liten vb kan inte dra särskilt mycket ström, Eller en genomströmningsvärmare de har i princip obefintliga förluster. :D
Om du vill ha en beredare som drar lite ström så ska du inte välja en genomströmningsberedare.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Joa, Jag vet ej vad de orkar med i minutliter, och tyvärr ej heller vad de kostar. Men jag vet att bauhaus har ett flertal modeller, så du kan ju kolla där...

Shakespere, Jag vet att en genomströmningsberedare har hög momentan strömförbrukning :!: men i stort sett obefintliga stilleståndsförluster.... så för det första, (och Joa kanske kan svara på detta) en gäststuga kanske står tom för det mesta, dvs risk för höga stilleståndsförluster. :!: För det andra, Varför skulle en genomströmningsberedare dra mer ström / uppvärmd liter än en "vanlig" beredare :?: :?: Det är ju samma mängd vatten som värms.......
jag vet inte själv men man tänker ju :) eller :? Upplys mig gärna den som vet. :)
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Den kommer att stå tom för det mesta och varmvattnet slås på vid behov (gäster).
Vill inte överarbeta det hela.

//Jocke
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Jag hade kontakt med en lokal fjärrvärmeleverantör. De hade nyligen byggt ut sitt nät och hade en hel hög med klipprester på sin bakgård. Det var inga större problem att hitta 2 * 15 m, lade 4 rör 13 meter.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

puttee skrev: För det andra, Varför skulle en genomströmningsberedare dra mer ström / uppvärmd liter än en "vanlig" beredare :?: :?: Det är ju samma mängd vatten som värms.......
Att värma en viss volym vatten kostar lika mycket energi oberoende av hur fort man värmer det men eftersom en genomströmningsberedare måste värma vatten på kortare tid åtgår det mer effekt och därigenom också mer ström. En genomströmningsberedare på 11kw behöver 3*16A men en förrådsberedare på 1kw klarar sig med 4A och endast en fas.
1*4A är mindre än 3*16A. Duger det som förklaring?

Ström per uppvärmd liter finns inte. Det du menar är antagligen energi dvs effekt*tid.

Jag håller med om att förrådsberedaren har större förluster och kan vara lämplig att ha i fritidshus. Kollade lite snabbt på nätet och hittade en enfas genomstr.ber. på 3,5kw (1*15A) som gav 2l/m och en på 11kw(3*16A) som gav 6,3l/m. Det räcker alltså inte med 10A proppar till någon av dem.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Frågan är ni inte pratar om olika saker ?
En tänker ström som strömstyrka. (säkringsstorlek)

Den andre tänker ström som energiförbrukning per uppvärmd och förbrukad liter.

Om man tänker energiförbrukning för uppvärmning av förbrukad liter så är genomströmningsberedaren bra om man förbrukar lite vatten och sällan. Den värmer det du behöver och inget mer, används ofta utomlands vid diskbänkar. Har också sett det i duschar, men då rann det saaaakta ur duschmunstycket.

Om man inte har säkring så det räcker så får det bli förrådsberedare med större förluster men högre flödeskapacitet som bonus. Å andra sidan, är det slut så är det. Det dröjer en bra stund innan man har varmvatten igen om VV tar slut vilket det lätt gör i en liten beredare.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Sorry hadde inte enheter och sånt i tankarna då jag skrev detta, Du har förstått rätt jag tänkte bara på förbrukad energi inte på enheterna som sådana :oops: Och du har ju onekligen en poäng med det du säger om säkrings storlekar. 8) Iofs kan man väl gräva ned en grövre kabel ihop med vatten slangen om det är det som är problemet, men jag tror att kostnaderna i övrigt springer iväg ialla fall då.

Så tillbaks till en liten beredare som man får slå på innan gästerna kommer slå av när de åker samt tömma till vintern. Enkelt och ganska billigt.

Mvh Putte
Den som söker han letar.

joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Hade gärna sluppit en beredare och tagit VV från tanken i pannrummet men det kansek blir för stora förluster med ett oisolerat rör

/J
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Jag tycker du ska köpa ett färdigisolerat.

På Rinkaby Rör tar de 197:- resp 222:- metern, beroende på om du vill ha ett 25 mm eller 32 mm rör. Knappast nå´t att pruta på, tycker jag.

Du kan beställa på webben och grejorna kommer hem till dig. Fraktfritt.

(Till Rinkaby Rör: Ni kan sätta in min provis på det vanliga kontot. :wink: )
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Erik X
Frö

Kulvert till bra pris

Inlägg av Erik X »

Ja för en enkelrörs kulvert men ofta vill man ha 2 ledars.

Jag har hittat något på www.kulvert.se

verkar billigt :D
Skriv svar