Pannan rasade... Vill ha lite råd.

Skriv svar
aronsson
Prima virke

Pannan rasade... Vill ha lite råd.

Inlägg av aronsson »

Hej
Stängde av brännaren igår morse, när jag på kvällen var ute i pannrummet såg jag att det blött i kring den. :-(

En gammal panna från 60 -talet så jag var väll inte direkt förvånad. Och bättre tidpunkt kunde det väll inte bli heller.
Men nu är frågan vilken panna man ska ha. Ska jag ha kvar min 5år gamla Janfire brännare eller köpa ett paket? Eller ska jag byta till jordvärme?
Brännarkoppen har en spricka i sidan också vad svetsar man denna med?
Så om jag inte ska ha jordvärme (tror inte att det blir det, för dyrt) så ska jag ha en panna som är optimerad för pellets eldning, lätt att aska bra verkningsgrad m.m. Har ni några råd att ge mig. Jag har ingen super panik, kommer ändå att koppla ifrån kulverten under huset snart då jag ska montera golvvärmescentral och dra det i drygt halva huset, resten är redan draget.

tack på förhand för råd!!!
McClint
Fröträd

Inlägg av McClint »

Kolla in på min hemsida om mitt byte, där finns lite funderingar som jag skrivit ner.

Har ej installert pannan än, eftersom först var det mjukt i marken (ska lyfta in med lastmaskin) och sedan blev man sjuk i 2v, nu är svärfar utomlands så till valborgshelgen så blir det installation (om inte något annat kommer i vägen).

http://www.klint.nu/varmesystem/
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
elvis
Pannrumstomte!

Re: Pannan rasade... Vill ha lite råd.

Inlägg av elvis »

aronsson skrev: Brännarkoppen har en spricka i sidan också vad svetsar man denna med?
Man svetsar inte detta. Finns ingen anledning då det endast är kosmetiskt och inte påverkar funktionen.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
aronsson
Prima virke

Re: Pannan rasade... Vill ha lite råd.

Inlägg av aronsson »

elvis skrev:
aronsson skrev: Brännarkoppen har en spricka i sidan också vad svetsar man denna med?
Man svetsar inte detta. Finns ingen anledning då det endast är kosmetiskt och inte påverkar funktionen.

Mvh
Okej. De är lite skev med så det är lite klurigt att fiska upp rostret med, men det går i alla fall.

Är det någon som har tips på en bra panna att kombinera med Janfire brännaren?

/Andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

De flesta pannorna är bra.
De i den högre prisklassen ger oftast högre komfort med exempelvis automatisk sotning eller spaksotning ex Janfire egen pannan för sådär 25 000 kr.

Annars är det absolut inget fel på ex Nibe Pellux eller Focus PE 20 för ca: 18000.

Man får väl tänka vad man vill ha då pannan förmodligen överlever två tre brännare under sin livstid.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
spyrius
Prima virke

Inlägg av spyrius »

effecta jag är jätte nöjd minimalt med arbete har dragit ur tuberna för hand 2 gånger i vinter och tömt asklådan en gång inte för jobbigt :D
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

spyrius skrev:effecta jag är jätte nöjd minimalt med arbete har dragit ur tuberna för hand 2 gånger i vinter och tömt asklådan en gång inte för jobbigt :D
Frågan är om det är värt att satsa på automatsotning om man ändå ska sota manuellt 2 ggr/vinter.. :roll:

Kompisens biomatic höjs rökgastempen knappt 38° efter 3 ton då han sotar ur (tempen kollad med stektermometer) men jag har sagt att han ska vänta med sotning tills tempen ökat med 50° för att kolla hur mycket pellets som gått igenom då..

50° ökning av rökgastempen gör ca 2% sämre verkningsgrad..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
aronsson
Prima virke

Inlägg av aronsson »

Nej det kommer inte att bli någon automatsotning.
JAg har fått ett pris på Nibe Pellux på nästan 10:000 billigare än effekta och Janfires så det är snudd på oemotstådligt.
Jag har ju haft en riktigt osmidig panna hittils och jag måste ju ändå ut med brännaren för att rengöra koppen.

Jag har ju ännu inte hört någon klaga på den ännu.

Jag får väll skaffa mig en rökgas termometer att montera då i stället och lägga ned lite pengar på runtomkring grejjer.

Kan man justera in brännaren själv? Hur gör man?

/Andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
Kalixtus
Ungskog

Inlägg av Kalixtus »

Hejsan.
Jag rekommenderar Värmebaronens pannor. Har sjölv en av modellen Star med Viking Bio-brännare sedan förra sommaren och är mycket nöjd. Jag har takhöjd max 2 meter och valde Värmebaronens panna därför att man sotar de tre tubrören framifrån. Den är liten och smidig och det viktigaste av allt; den fungerar utmärkt och var samtidigt det billigaste alternativet.
Lycka till.
Värmebaronen Star -06
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

aronsson skrev:Nej det kommer inte att bli någon automatsotning.
JAg har fått ett pris på Nibe Pellux på nästan 10:000 billigare än effekta och Janfires så det är snudd på oemotstådligt.
Jag har ju haft en riktigt osmidig panna hittils och jag måste ju ändå ut med brännaren för att rengöra koppen.

Jag får väll skaffa mig en rökgas termometer

Kan man justera in brännaren själv? Hur gör man?

/Andreas
10000:- är ju rätt mycket pengar el om man så vill pellets, Tycker faktiskt det verkar va en av dom bättre billiga pannorna pelluxen..
Du kommer få det smidigt ändå jämfört med det du har nu, Den har ju asklåda som bara är att dra ur o tömma.. Det man skulle kunna klaga på är väl att asklådan kunnde varit större men den klara säkert askan så du kan tömma den samtidigt som du rengör koppen el kanske t.o.m varannan gång du rengör brännaren..

Ja en rökgastermometer bör du skaffa, Även en stektermometer så du kan kolla tempen uppe i skorsten (50 cm från toppen) där den bör va 65°

Visst kan du justera in brännaren hyfsat själv men det bör ändå göras med rökgasinstrument antingen via nån janfire installatör el ibland kan sotaren göra det..

Det går ju justera så den går fetare o fetare tills det börjar sota sen ökar man fläkten lite varje gång tills det slutar sota, Då bör man komma ganska bra till..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar