Pelletspriset? Vad tänker ni som snart ska investera?

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Har du stor tomt så är jordvärme mycket fördelaktigt.
En Jordvärmepump kostar mindre än en Luft/vatten.
Grävning är avsevärt billigare än att borra.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Tim
Gallringsobjekt

Inlägg av Tim »

Tjena

Jovars, nog har jag funderat på vattenmantlad kamin alltid. Vi har idag två kakelugnar som vi eldar i varje dag och med lite möda så håller de värmen i bottenvåningen helt och hållet.

En vattenmantlad kamin vore ett klockrent inslag i huset tycker jag men med installation och allt verkar alla bli väldigt dyra. En bra vattenmantlad kamin elelr kökspanna verkar landa på minst 50kkr innan den är installerad och klar. Då kan man ju nästan lika gärna gå på en vedpanna och slippa dra in veden i huset.

Även jordvärme dyker upp som ett alternativ ibland i mina tankar efterssom vi har mycket (lämpad) tomt men även den är för dyr. Visst den är bara obetydligt dyrare än en bra luft/vatten men det kommer säkert ändå att landa på en 75kkr innan den rullar.

Det jag lutar åt är någon av de riktigt biliga l/v pumparna. De jag hittat i Sverige är:

http://www.xn--vrmepumpar-q5a.net/nyacl.html
http://www.energio.se/prod_hpump62.php
http://www.swanstar.se/priser.htm

Dessa är ju väldigt mycket biligare än de stora bra märkena men jag tror att det kan fungera bra ändå i och med att de inte skall användas på vintern. Då kör jag ju pellets. Dessutom finns det ju mycket som tyder på att det kommer strömma in fler billiga l/v pumpar från kina inom en snar fram tid.

"Problemet" är att en billig pelletsbrännare ju är så väldigt billig så den är lätt att motivera och ökar inte den totala kalkylen speciellt mycket och löser på ett enkelt sätt all värme de dagar det är kallt till ett hyfsat kwh pris. Då är det bara värme och varmvatten som behövs de varma (ned till kanske 5 minus) dagarna som behöver lösas med något annat. Solfångare är lockande men vi har inget riktigt bra läge utan att använda en lång kulvert och dessutom är även de dyra.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Annars går ju en Nibe och många andra Luft/vatten ner till -20.
Under det har har det inte varit mer än kanske 24 timmar sammanlagt de senaste 6-7 åren i GBG trakten.

å andra sidan kostar första Jordvärmepumpen kanske 75 000.
Om 15 år när den byts ut kostar det bara pumpen, dvs ca: 50 000.

Vad det gör för fastighetens värde ska man inte glömma.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Tim
Gallringsobjekt

Inlägg av Tim »

Jovisst, de dyra luft vatten går ju långt ned nu för tiden.

Enda nackdelen är ju att man blir helt beroende av elpriset även om det blir delat i två eller tre med en VP. Dock är nog jordvärme ett bättre alternativ än en L/V för samma pris om man har möjligheten.

Tar man kostnaden för en jordvärme eller en bra l/v och sattsar den på en mindre l/v och en pelletsbrännare har man ju även fördelen att kunna använda billig pellets om den dyker upp från rysslnd eller så.

Men det är definitivt inget solklart val. Med en bra jordvärme är ju problemet så att säga löst en gång för alla och man behöver inte bry sig om detaljerna utan bara välja den billigaste elleverantören och leva med vad det kostar.

Svaret beror ju egentligen på hur bra en billig l/v är och det är ju ingen som kan svara på med någon större säkerhet. Erfarenheter emottages dock gärna!

Men för att återknyta till ursprungsfrågan, det är i dag alls inte så solklart vad man skall välja som det var för tre år sedan.

Värmekostanden för en ren pelletslösning jämfört med en VP är rätt likartad och en VP är mkt mindre jobb.

Jag tror att jag kan få det änu något billigare med en kombinationslösning och dessutom sprida äggen lite i olika korgar.
Tim
Gallringsobjekt

Inlägg av Tim »

Jag missade din sista poäng där om att jordvärme faktiskt även höjer värdet på huset. Det är inte alls att förakta som argument och det är helt klart något jag missat.

Dock tycker jag det är konstigt att en jord (även berg) värmepump skall behöva kosta så mycket som den gör. Den borde ju kunna vara rätt enkel i och med att den hela tiden jobbar mot en konstant temperatur.

Åtminstånne om man betänker de ynkliga tusenlapparna som de massproducerade l/(l pumparna kostar.

Det får mig faktiskt att tro att det kommer att vara ännu billigare att byta ut kompressorn när den går sönder om några år.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Tim skrev: Dock tycker jag det är konstigt att en jord (även berg) värmepump skall behöva kosta så mycket som den gör.
Jag tycker mark/berg värmepumar är snorbilliga !
Billig jämfört med en pelletsbrännare i alla fall !
En mark/bergvärmepump är ju "Brännare" panna och shuntautomatik i ett !

En Nibe 1115 dvs värmepump enbart för värme utan någon vvberedning kostar 31 000 i 5 kw version och har inbyggd "shuntautomatik" och massa ställbara parametrar i en trevlig styrdator. 200 kg för väger pärlan så det är valuta för pengarna tycker jag i alla fall.

CTC:s motsvarighet heter Ecopart 5 och kostar 24 500 men har en begränsad styrning. Kräver dock en styrenhet för 6000 kr om den ska göra något intelligenare än fast kondensering. (fast kondensering=samma temp hela tiden)

Tim skrev: Den borde ju kunna vara rätt enkel i och med att den hela tiden jobbar mot en konstant temperatur.
Nopp. De jobbar med flytande kondensering de senaste 10-12 åren i alla fall.
dvs tillverkar värme med den temperatur som behövs för tillfället.
Det höjer COP att inte behöva värme radiatorvattnet mer än vad som behövs. Det är därför man inte bör ha termostater på elemneten vid VP drift.

Det är klart att luft/luft är mycket billigare, men det förklaras av bla att de är enklare, kortare livslängd, och de enorma serierna förstås.
Sen är ju en Luft /luft en så kallad "komfortvärmepump".
Det är ett komplement - inte en bas , detta då de bla inte funkar hela året och inte når alla rum, inte går att ha till varmvatten osv...

Kolla gärna http://www.varmepump.biz/ för trevliga priser.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Andledningen till en djupare borra är väl att det snart kommer kännas att köra en 9kw elpatron när det är kallt. Differentierade el taxor kommer snart vara en verklighet.

Hur kul blir det då med ett hus med el element och en luft/luft vp som inte räcker till när det blir lite kallt?

Svenska kraft nät har gjort en fin fin utredning om just detta. Är det ingen som har undrat varför alla elmätare ska kunna fjärr avläsas 2009?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Det skall väl svida ordentligt i plånboken när 9 Kilowattaren dunkar in när vi har hög elförbrukning i landet?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena Tim :!: 2 kakelugnar=guldvärt :) :)
Har du fläktar som sprider värmen (högt i tak :?: )herrgård 3m takhöjd :?:
Du borde få lite skjuts på värmen (spridning) eller så har du fixat sånt redan.....Ett litet tips bara :!:
Har själv öppen planlösn, med fläkt i taket Sprider behaglig "gratisvärme" )till alla rum. Fast en billig .el ,(dyr)luft luft vp sprider ju också :)
Annars finns det på (clas O)värmeförflyttare med fläkt termostat mm

Lycka till :!: Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Har begärt in offert på fjärrvärmeinstall.
förbruk-pris:75 öre/kw totalt här i s-tälje det kan man ju stå ut med.
=ingen hantering av sot o aska,beställa dyrare o dyrare pellets.bära o fylla på,kolla brännare,etc... fjv= hur mycket varmvatten som helst till värme o tappvatten(BADA kanke) inget underhåll bara dunkar på.

Rätt installpris o fj-värme åker in ihuset hos oss..

Pellets anläggningen behåller jag i vart fall, som säkerhet. kan ju ochså köra el o ved mm om det kniper framledes.

Så skrota ej bef pell-anläggningen även om det installeras annan v-källa..
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena ub!
Här i Sundsvall får man inte behålla någon panna om du skall ha f-värme
pannan vräker dom ut... :cry:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) det kan inte vara rättsmätligt, din panna är din egendom den kan dom alldrig ta ifrån dig, fråga i vilket lagrum o vilken paragraf dom stöder sig på.och vem som är lagstiftare i detta fall. ingen kan neka dig alternativa värmekällor pga fj-värmeinstall.(om inte pannrummet är så litet att fj-växlaren ej får platts, o den kräver ej stor platts inkl fria utrymmet omkring den)

Här erbjuder dom sig att demontera och forsla bort pannan om man så önskar, annars får den stå kvar o det är installerande rörfirman som åtar sig detta ev uppdrag om man så önskar!!

dom är rädda för att du skall kunna återgå o köra din bef anl vid ev prishöjning, för då har dom ju gjort en dålig invest.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

ub skrev:8) det kan inte vara rättsmätligt, din panna är din egendom den kan dom alldrig ta ifrån dig, fråga i vilket lagrum o vilken paragraf dom stöder sig på.och vem som är lagstiftare i detta fall. ingen kan neka dig alternativa värmekällor pga fj-värmeinstall.
Pannan är din egendom, det är givet.
De har full rätt att neka dig att teckna fjärrvärme och vägra installera om du behåller annan värmekälla. Lyder avtalet på det viset så är det det som gäller. Ingen tvingar dig att skriva på.
Det finns ingen paragraf och lag, företaget som driver fjärrvärmen skriver sina egna avtal och utformar dem så att deras investering skyddas.
FJV betalar grävningen från FJV till din gata och de vill inte att folk där ska låta bli att köpa nån fjärrvärme utan elda ved eller nåt annat som är roligt.

Det byggs idag nya bostadsområden där planbestämmelserna ej medger annan värmekälla än den fjärrvärme som FJV bekostat dit.

Mvh
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Vi får se vad det blir för pelletspris fram till sommaren efter den milda vintern. Åkte idag förbi ett "energiupplägg" av ett kraftbolag där det fanns stora högar med spån kvar. Brukar annars vara tomt så här års.

Förresten, köpte förra sommaren för 1850,- /pall och har kvar än. :) :)

Jag väntar...
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Elvis! jag vet att man skriver in etc i avtal,dock är inte allt i ett avtal
juridskt hållbart, om man driver detta vidare,avtalet kan vara expl 3< år.
Avtal kan faktiskt inte skrivas hur som helst i en del avsenden,det är skillnad mellan expl: mob-operatörer,mfl o energisidans möjligheter till utformning.(finns regler för detta ochså)

Man kan antaga det som utpressande monopol att vägra mig fjv pga att jag inte vill skrota bef anl som kan vara ny eller gammal, argumentationen håller troligen inte alls i en rättsligt prövning.
däremot kan man expl kanke kräva en bindning på x tid med hänvisning till investkostnad.man har alltid en fast kostnad men install man fjv så anväder man den väl!?

Kan väl nämna att här var det inga problem ivart fall,man kan tillomed få draget till huset,rören igenom väggen o plomba, för senare tillkoppling.
uppsägningstid av fjv: 3MÅN..
Vid LÅNGa dragningar kan läget hamna i annan bedömning(skälighet)

Ivärsta fall o för att undvika problematiken så ta ut pannan,install fjv, och
in med pannan igen!! smidig lösning för Sundsvall kanke..eller?

PS: vi pratar redan byggda VILLA-omr. det mesta går fast det kan va lite krångligt ibland, ha tålamod o ge sig ej,dra det till sin spetts brukar löna sig förvånansvärt ofta.har gjort det mer än en gång för mig o andra o fått till det mesta som man förvägrats i initialskedet
Skriv svar