Pelletspriset? Vad tänker ni som snart ska investera?
-
- Lärjunge!
Pelletspriset? Vad tänker ni som snart ska investera?
Att pelletspriset gått upp har väl alla säkert märkt.
När jag började planera för pelletseldning för några år sedan kostade en pall ca 1700 kr. Detta gav vid 90% verkningsgrad ett kWh pris på ca 45 öre. Och detta var ju fantastiskt billigt.
Idag ser jag att motsvarande pelletspall kostar nästan 62 öre per kWh. Dvs priset har ökat med nästan 38% på bara några år.
Ett snabbt överslag visar hur priset stiger i förhållande till verkningsgraden
90 % verkningsgrad = 62 öre / kWh
80 % verkningsgrad = 69 öre
70 % verkningsgrad = 79 öre
Hur ser intresset ut för er som är i färd att byta uppvärmning? Är pellets fortfarande de solklara valet som det en gång var?
När jag valde funderade jag även på luftvärmepump + elpanna, men pelletsen kändes mer rätt.
Nu ska vi inte missförstå mig. Min Ecoflex fungerar till 100% enligt förväntningarna, men med mildra vintrar som den här jag börjar bli osäker på om det verkligen blir den billiga uppvärmningen som jag hade tänkt mig från början.
Luftvärmepumparna i bekantskapskretsen är ruskigt effektiva. Det pratas om priser ner mot 20 - 30 öre / kWh och Payofftiden är rekordsnabb
Det är inte omöjligt att jag kommer komplettera huset med en luftpump åxå och isf bara köra pellets när det är riktigt kallt. Känns som lite tårta på tårta, men över 60 öre per kWh var som sagt inte vad jag hade tänkt mig från början...
När jag började planera för pelletseldning för några år sedan kostade en pall ca 1700 kr. Detta gav vid 90% verkningsgrad ett kWh pris på ca 45 öre. Och detta var ju fantastiskt billigt.
Idag ser jag att motsvarande pelletspall kostar nästan 62 öre per kWh. Dvs priset har ökat med nästan 38% på bara några år.
Ett snabbt överslag visar hur priset stiger i förhållande till verkningsgraden
90 % verkningsgrad = 62 öre / kWh
80 % verkningsgrad = 69 öre
70 % verkningsgrad = 79 öre
Hur ser intresset ut för er som är i färd att byta uppvärmning? Är pellets fortfarande de solklara valet som det en gång var?
När jag valde funderade jag även på luftvärmepump + elpanna, men pelletsen kändes mer rätt.
Nu ska vi inte missförstå mig. Min Ecoflex fungerar till 100% enligt förväntningarna, men med mildra vintrar som den här jag börjar bli osäker på om det verkligen blir den billiga uppvärmningen som jag hade tänkt mig från början.
Luftvärmepumparna i bekantskapskretsen är ruskigt effektiva. Det pratas om priser ner mot 20 - 30 öre / kWh och Payofftiden är rekordsnabb
Det är inte omöjligt att jag kommer komplettera huset med en luftpump åxå och isf bara köra pellets när det är riktigt kallt. Känns som lite tårta på tårta, men över 60 öre per kWh var som sagt inte vad jag hade tänkt mig från början...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
-
- Pannrumshärskare!
Tjena
Jag tror själv på pellets som grundstomme
Sen att ha lite ess i rockärmen (kamin.=vedeldning av något slag)
Är ju alltid en fördel =gratis för vissa
eller billigt att köpa
Bra att ha vid strömavbrott är ju ännu ett pluss
Sen en luft luft v-pump ja varför inte
( Extra bra söderöver)=
Snabbare inbesparing
Sen är ju solen inte att förakta (solceller (kanonfint...)Solen är ju än så länge gratis
Mvh ronald

Jag tror själv på pellets som grundstomme

Sen att ha lite ess i rockärmen (kamin.=vedeldning av något slag)
Är ju alltid en fördel =gratis för vissa

Bra att ha vid strömavbrott är ju ännu ett pluss

Sen en luft luft v-pump ja varför inte

Snabbare inbesparing

Sen är ju solen inte att förakta (solceller (kanonfint...)Solen är ju än så länge gratis

Mvh ronald

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
johansjostrand: De tankar som du för fram är huvudet på spiken! Jag har svårt att rekommendera bekanta att investera i en Pellets-anläggning med bakgrund av den senaste tidens enorma uppgång i pris på pellets.
Pelletsbranchen skjuter sig själva i foten! När får vi se en storskalig import av (förhoppningsvis) billig utländsk pellets?
Pelletsbranchen skjuter sig själva i foten! När får vi se en storskalig import av (förhoppningsvis) billig utländsk pellets?
Baxi Bonus 30, Eurofire sommartid, ved vintertid 2m3 ack 300 l slutet exp. 60 sfinx-rör.
-
- Pannrumstomte!
Ok !
Nyinvestering pelletspanna + Nyinvestering Kamin + Nyinvestering luftvärmepump + Nyinvestering Sol.
Klarar man det under 150 000 kr ?
Kanske bättre och billigare med berg/jordvärme med en gång ?
Man kan binda elpriset i flera år för under 90 öre/kwh hos flertalet leverantörer. Det blir billiga Kwh och ett mindre knöligt system.
Mvh
Nyinvestering pelletspanna + Nyinvestering Kamin + Nyinvestering luftvärmepump + Nyinvestering Sol.
Man kan binda elpriset i flera år för under 90 öre/kwh hos flertalet leverantörer. Det blir billiga Kwh och ett mindre knöligt system.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumstomte!
Vetefan, så länge det finns folk som är livrädda för värmepumpar och värmepumpteknik men aldrig reflekterat över hur kylskåpet funkar så kommer det finnas marknad för pelletsutrustning.P.R skrev:johansjostrand: De tankar som du för fram är huvudet på spiken! Jag har svårt att rekommendera bekanta att investera i en Pellets-anläggning med bakgrund av den senaste tidens enorma uppgång i pris på pellets.
Pelletsbranchen skjuter sig själva i foten!
Sen är det lätt att stirra sig blind på investeringskostnad och glömma Kwh priset.
En bekväm pelletslösning är inte många spänn billigare i investeringskostnad än en jord/bergvärmepumpslösning för normalvillan.
Kolla gärna Såbi-Neovas kalkyl, http://www.neova.se/index.php?id=191
Betänk att detta är en partisk pelletstillverkare.
Deras kalkyl visar att pellets är hela 1% billigare än bergvärme vid ett elpris på 120 öre och ett pelletspris på 2495 kr /ton.
Investeringkostnad är i kalkylen 80 000 för pelletspannan och 120 000 för bergvärmen.
För 80 000 känner jag ingen som fått en bekväm pelletspanna med bulkförråd installerat nyckelklart.... I alla fall ingen panna med 85% årsverkningsgrad som anges i pelletspannans kalkyl.

Och eftersom pelletskalkylen är beräknad på bulkpellets måste man ju ha ett bulkförråd.

Och ja, bergvärmekalkylen har inräknat elspetsvärme vid de kallaste dagarna.
Stockholmspris - http://www.blocket.se/vi/11610736.htm?ca=15_s
Mvh
Senast redigerad av elvis den lör 21 apr, 2007 14:23, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Tjena Jag menade förståss olika alternativ inte att man skulle ha allaelvis skrev:Ok !
Mvh

Fast det vore fräckt snacka om hel garderad

Jag själv har" ny" brännare i gammal pannan

Ny kamin a gratis ved

elVarmvatten beredare

19000 plus 30000=49000 kr plus beredare 6000 kr :?:fanns redan
OK. visst har pelletsen stigit i pris

Men jag tycker allt stiger i pris

Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den lör 21 apr, 2007 17:00, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumstomte!
Tycker du det är något fel på den ?
Det är en sådan som rekommenderas till att ersätta 3 m3 olja enligt CTC.
3 m3 olja är Såbi / Neovas kalkyl baserad på.
Det är korrekt dimensionerat enligt CTC men du kanske är av annan åsikt ?
Tjena!
Jo bergvärme för all del också
Fast inte för tätt bara grannar emellan=Jag var på en kurs i Göteborg_
där sa kursledaren att det finns områden i g-borg som snart kommer att
bli tvungna att måste komplitera med solvärme att trycka ner i hålet
så att säga..Det borras för tätt
Det räcker inte åt alla dålig verkgrad
Bättre kurs har man aldrig varit på förresten
Dom är skojiga dom där götebor-garna också
Dom e la för gooa....MVHronald
Jo bergvärme för all del också

Fast inte för tätt bara grannar emellan=Jag var på en kurs i Göteborg_
där sa kursledaren att det finns områden i g-borg som snart kommer att
bli tvungna att måste komplitera med solvärme att trycka ner i hålet
så att säga..Det borras för tätt

Bättre kurs har man aldrig varit på förresten

Dom e la för gooa....MVHronald
-
- Pannrumshärskare!
Ja det är väl inte många som klarar sig på en 5kw pump.elvis skrev:Tycker du det är något fel på den ?
100m borra! Vem borrar 100m 2007.
Jag är inte i mot bergvärme men att ta den biligaste offerten så som denna är ju knäppt
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumstomte!
De allra flesta klarar sig på en 5 Kw bergvärmepump.
Genomsnittsvillan i Sverige har ett toppeffektbehov på 7kw.
Toppeffektbehovet inträffar under väldigt få timmar per år och då stöttar en elpatron.
Dimensioneringen bygger på att värmepumpen klarar 75-80% av toppeffektbehovet.
Både Nibe och CTC anger i sina rekommendationstabeller att en 5kw pump ersätter 3 m3 olja.
Då får man en täckningsgrad som baseras på eltillskott de få kallaste vinternattstimmarna.
Enligt detta sätt att dimensionera (vilket många VP-intresserade idag frångår) så får man en sådan anläggning som anges i Såbis kalkyl med 2,5 i COP. Detta var det vanliga sättet att dimensionera för några år sedan. Kalkylen baserar sig på bergvärmeanläggningar installerade för 3-5 år sedan, inte dagens mode med djupare borrhål och större pump för högre täckningsgrad. Om man borrar djupare så blir det inte 2,5 i COP utan förmodligen avsevärt bättre.
Man kan tycka att om man redan borrar så är det bättre att borra lite till.
Det kan säkert vara så men nu var det inte det jag visade utan att man kan få det klart för 100 000 och få en sådan anläggning som var med i kalkylen. (20 000 billigare dessutom)
Mvh
Genomsnittsvillan i Sverige har ett toppeffektbehov på 7kw.
Toppeffektbehovet inträffar under väldigt få timmar per år och då stöttar en elpatron.
Dimensioneringen bygger på att värmepumpen klarar 75-80% av toppeffektbehovet.
Både Nibe och CTC anger i sina rekommendationstabeller att en 5kw pump ersätter 3 m3 olja.
Då får man en täckningsgrad som baseras på eltillskott de få kallaste vinternattstimmarna.
Enligt detta sätt att dimensionera (vilket många VP-intresserade idag frångår) så får man en sådan anläggning som anges i Såbis kalkyl med 2,5 i COP. Detta var det vanliga sättet att dimensionera för några år sedan. Kalkylen baserar sig på bergvärmeanläggningar installerade för 3-5 år sedan, inte dagens mode med djupare borrhål och större pump för högre täckningsgrad. Om man borrar djupare så blir det inte 2,5 i COP utan förmodligen avsevärt bättre.
Man kan tycka att om man redan borrar så är det bättre att borra lite till.
Det kan säkert vara så men nu var det inte det jag visade utan att man kan få det klart för 100 000 och få en sådan anläggning som var med i kalkylen. (20 000 billigare dessutom)
Mvh
Funderar nu
Vi har nyligen flyttat till ett stort hus på landet som behöver ny uppvärmning (har idag en liten oljepanna som körs på el).
Först tyckte jag det var uppenbart att vi kulle byta till pellets fortast möjligt men tack vare (bl.a) de höga och stigande pelletspriset har vi börjat fundera på alternativ.
Detta trotts att jag inte als har speciellt mycket emot att strosa runt lite i panrummet och aska ur och sota etc. Den brännaren vi hade fastnat för är en (relativt) dyr Biona som man kan koppla till datorn för att få statistik med mera. Jag borde altså vara den perfekta målgruppen för pellets.
Vår lilla oljepanna är ju inte idealisk för pellets (nibe city). Särskilt inte med, som du säger, milda vintrar och dålig verkningsgrad på sommaren.
Det som det lutar åt nu är att använda en billig (runt 30kkr) luft/vatten vp och ha som grundvärme 9-10 mån om året (när den är som mest effektiv) och till det köpa en billig pelletsbrännare och sätta i den gamla oljepannan och bara använda pellets att spetsa med på vintern.
Alternativt en avsevärt dyrare anläggning (ev stoker) som kan elda mest allt som kommer i lösvikt (typ flis, havre, pellets, mm). Men tyvärr verkar inte dessa anlägningar bara vara dyra utan även relativt underutvecklade.
Först tyckte jag det var uppenbart att vi kulle byta till pellets fortast möjligt men tack vare (bl.a) de höga och stigande pelletspriset har vi börjat fundera på alternativ.
Detta trotts att jag inte als har speciellt mycket emot att strosa runt lite i panrummet och aska ur och sota etc. Den brännaren vi hade fastnat för är en (relativt) dyr Biona som man kan koppla till datorn för att få statistik med mera. Jag borde altså vara den perfekta målgruppen för pellets.
Vår lilla oljepanna är ju inte idealisk för pellets (nibe city). Särskilt inte med, som du säger, milda vintrar och dålig verkningsgrad på sommaren.
Det som det lutar åt nu är att använda en billig (runt 30kkr) luft/vatten vp och ha som grundvärme 9-10 mån om året (när den är som mest effektiv) och till det köpa en billig pelletsbrännare och sätta i den gamla oljepannan och bara använda pellets att spetsa med på vintern.
Alternativt en avsevärt dyrare anläggning (ev stoker) som kan elda mest allt som kommer i lösvikt (typ flis, havre, pellets, mm). Men tyvärr verkar inte dessa anlägningar bara vara dyra utan även relativt underutvecklade.
Tjena Tim!
Du har inte funderat på någon kamin (vattenmantlad) eller något
Ved är ett perfekt kompliment på alla sätt och vis
Det finns ju en liten pyroman i oss alla
Snart är ju grillsäsongen här
Det var bara en tanke
om vedeldning alltså
alt pelletskamin
Lycka till ronald
Du har inte funderat på någon kamin (vattenmantlad) eller något

Ved är ett perfekt kompliment på alla sätt och vis

Det finns ju en liten pyroman i oss alla

Det var bara en tanke

Lycka till ronald