Gul-grön tape

Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!

Gul-grön tape

Inlägg av saabstefan »

Hallå,

Fick hjälp med att sätta in en ny elcentral av en kompis som är elektriker. Han tog då en blå ledare mellan de två jordskenorna. I ändarna på den satte han gul-grön randig tape. Han kallade den ledaren för PEN (protected earth-neutral).

När en värmepump skulle installeras så hade jag en kabel med svart, brun, grå och blå ledare. Och maskinen skulle ha fas, nolla, jord och en till för någon styrsignal. Jag hade alltså ingen gulgrön i min kabel, men väl en "extra" ledare. Tänkte då att jag kunde ta en gul-grön tape och sätta på antingen svart, grå elbrle. Men min kompis elektrikerna sa nej. Den manövern kundee man bara göra i en central på det sätt han hade gjort, sa han.

En annan elektriker jag talade med sa att det var helt ok att göra så. Man kunde ta vilken ledare som helst och tapea den gul-grön, och vips hade man en godkännd jordledare.

Vem har rätt?
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Mekaniker
Fröträd

PEN eller skyddsjord som den kallas

Inlägg av Mekaniker »

Att märka om en kabel till en PEN ledare med tejp är inte enligt reglementet om jag kommer rätt ihåg.

Dock kommer den frågan att hur det är möjligt att en GulGrön-ledare saknas i en elapparat som säljs inom EU??
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

ELSÄK
Märkning av ledare och elkopplare.
Isolerad PE-ledare ska vara grön/gul i hela sin längd.
Isolerad PEN-ledare ska vara grön/gul i hela sin längd med ljusblå tilläggsmärkning i ändarna.
Då den koncentriska ledaren i en plastisolerad, plastmantlad kabel används som PE-ledare eller PEN-ledare ska den vara lätt urskiljbar genom form, konstruktion eller läge. Den ska lätt kunna identifieras vid ändarna genom märkning grön/gult eller genom grafisk symbol.
Om den används som PEN-ledare ska den dessutom ha ljusblå tilläggsmärkning.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
saabstefan
Stor entusiast!

Re: PEN eller skyddsjord som den kallas

Inlägg av saabstefan »

Mekaniker skrev:Dock kommer den frågan att hur det är möjligt att en GulGrön-ledare saknas i en elapparat som säljs inom EU??
Det var inte en kabel som följde med apparaten, utan en jag hade liggandes bara.

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

kenhje skrev:
Då den koncentriska ledaren i en plastisolerad, plastmantlad kabel
Vad menar de?
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Vissa kablar har en skärm/strumpa innaför det yttre skalet och det skall väl vara den de menar.
Denna skall tvinnas och märkas med gul/grön slang om den används som PE-ledare.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

Tack!

Då önskar jag bara veta var du hittade det du hade som citat i ditt första inlägg. Det lär ju bli "lite" diskussioner här borta....

Förresten, om det är en sådan strumpa som jag tänker mig så är den av oisolerade trådar och ligger som ett nät runt ledaren/ledarna. Då torde den vara ganska enkel att "identifiera genom form, konstruktion eller läge" eller ?

mvh
Stefan
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Ja, så tolkar jag det.
Lite svårt att ge dig regelboken som ligger i svågerns hylla men liknande instruktion bör finnas på
http://www.elsak.se
I vänster menyn välj trycksaker och sedan "Läs broshyrer och nyhetsbrev", på den sidan skall finnas en information om installation av jordfelsbrytare och samma citat finns i mitten ungefär.
Läser du den instruktionen förstår du vad det är för skillnad på N-, PE- och PEN-ledare.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Glömde i nattens dimma att svara på frågan
Vem har rätt?
Din kompis har rätt!

En liten fråga - centralen som han satt in har den ersatt den gamla centralen eller har han satt den nya som undercentral?
bara lite nyfiken :wink:
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

Från början fanns en stor central vid elmätaren, och en liten på en annan plats i huset. När vi renoverade ville vi ha fler grupper, och bytte ut den lilla mot en större. Faserna till den kommer från den stora vid elmätaren. Antar att den då kallas undercentral.

Stefan, som har upptäckt att jag är världsmästare i felstavningar mm i mitt första inlägg...
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Då blev resultatet att ni har ersatt en undercentral.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Alex Bude
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Alex Bude »

Hej

Jag har en froga ner du montera ny el central och ny pump e det vert att snola sei ienom at anvenda en kabel som har slutat att anvendas för 30 år sedan.

En 3 ledar kabel kan inte vara dyrt på en vanlig afer efter som till ex. på biltema 10 m =59 kronur.

Alvar talat Stefan deta är ett konstig set att renovera med so gamla kablar som pasar inte med dagens standard och det har slutat passa non gong på 70 tal tenk en gong till om det är vert

med helsning Alex.
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

Tack för svar Alex,

Men du har nog missuppfattat lite.

Jag hade en modern kabel med 4 ledare. Svart, Brun, Grå och Blå.

Jag behövde en kabel för fas, nolla, jord och en styrsignal (230v).

Min fråga var alltså om jag kunde ta någon av Svart, brun eller grå, och märka den för jord. Vilket jag inte kunde.
Nu har ny kabel inhandlats och monterats.

mvh
Stefan
Alex Bude
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Alex Bude »

ok ferlot de var inte meningen jag läste kanse fel
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

NHF Alex!

Kan hända den bäste!

Ha nu en skön arbetsvecka

Stefan
Skriv svar