Klarspråk om PME-slang i böjen!
-
- Ungskog
Klarspråk om PME-slang i böjen!
Jag har en flexskruvsmatning som gått av pga för mycket spån som packar igen i skruven/röret. Motorn är stark och "pang" sa det. Röret går in tre meter i förrådet, ut i en nittio graders böj som lutar uppåt med ca 40 grader. Nu vill jag veta mer om erfarenheterna av att sätta en slang inuti flexskruven, som fortsätter själva grundtanken med kärnrör igenom hela matningen:
- funkar det?
- avhjälper det problemet med igenpackning av spån i skruven?
Jag vill veta för annars är det ett projekt med installation av vacumsugning som väntar i sommar. Det blir dyrt, men prylarna måste ju funka!
- funkar det?
- avhjälper det problemet med igenpackning av spån i skruven?
Jag vill veta för annars är det ett projekt med installation av vacumsugning som väntar i sommar. Det blir dyrt, men prylarna måste ju funka!
Nibepanna pellux, KMP 21-brännare, Bulkförråd med flexiskruvmatning.
-
- Ungskog
Tack för svaret. Det spelar ju liksom ingen roll om det är en billig lösning: fyller man på med ny pellets och det ändå inte funkar så står man där med värsta långa näsan. Hela våren har jag fått klättra ned i förrådet med munskydd och fylla säckar.
Nibepanna pellux, KMP 21-brännare, Bulkförråd med flexiskruvmatning.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Dax att begränsa antalet öppningar eller hur mycket pellets som fyller skruven. Ofta vrider man öppningen på en rak skruv för att den inte skall fylla skruven för mycket.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Om du får skruven i förrådet att gå snyggt (tex åtgärd som stugsittaren beskriver), så kan man fylla et mellanförråd och ta pellets därifrån med en ny skruv. Blir troligen billigare än et komplett vakuumsystem.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Så har jag med.. + 2 st 45 grader på det också..Patrik skrev:Hej
Jag tycker en 90° som man även har lutat 40° låter lite stygt oxo.
efter att jag böt från OKQ8 till Algro så fick jag stopp i skruven.
jag borrade hål i den stigande 90 gradaren vilket hjälpte delvis, har en hink under som sammlar upp spån.
Dock så är jag övertygad om att problemet är dålig pellets i kombination med att man har samtliga 3 öppningar i bottenskruven öppna samtidigt..
Problemet försvann helt när första öppningen i förådet gick tomt. Dvs då bara 2 öppningar var öppna.
Så min nästa plan är att sätta igen 2 hål och köra på ett. Och där efter öppna ett hål i taget.
Funderar på att lägga en planka i botten över 2 hål som man sedan kan dra bort. Undrar bara om det funkar med 2 ton på plankan..

Jag ska dessutom förbättra min dämpmatta betydligt.
Helst ska man nog lägga botten skruven i ett rör (rör i rör metoden) ytter röret vrider man på, så man kan välja vilket hål man vill ha öppet.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.