Hej,
en liten fråga angående min shunt av märket Esbe? Jag upplever att den ibland ger olika uttemp även om jag inte rör vredet? Har ni någon erfarenhet av detta fenomen?
Försöker ha en uttemp på cirka 20-25 grader nu när det är varmt och gott.....tack gode gud för växthuseffekten. Vad jag har märkt är det att helt plötsligt ger den en betydligt högre uttemp, upp emot 35-40 grader, UTAN att jag har pillat på shunten! Kan detta vara riktigt?
Behöver shunten bytas? Kostar ivart fall inte många hundralappar hos Rinkaby rör!
Shunten har fått fnatt, eller är det bara jag?
Shunten har fått fnatt, eller är det bara jag?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Jag har samma erfarenhet, om det är en shunt som blandar varmvattnet med kallvatten.
Köpte en från Rinkabyrör för jag tyckte varmvattnet var för varmt 70 gr,
när man väl ställt in den på c:a 40 gr., håller den inte det inställda värdet.
Jag tyckte den ändra sig efter panntemperaturen. Eldar med ved.
Så jag plocka bort den.
Men du menar en shunt för Elemetvattnet kanske.
//Yngve
Köpte en från Rinkabyrör för jag tyckte varmvattnet var för varmt 70 gr,
när man väl ställt in den på c:a 40 gr., håller den inte det inställda värdet.
Jag tyckte den ändra sig efter panntemperaturen. Eldar med ved.
Så jag plocka bort den.
Men du menar en shunt för Elemetvattnet kanske.
//Yngve
CTC 266B -68, Eco Tec A4
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
dragbegränsare KW Z 150
Oljetank som förråd, Askfälla hemgjord
Ved-förugn Kenjon FU 26
Solvärme, Lesol3, 5kvm, 500 liter tank
180 kvm (2 plan), +100 kvm källare, 1950
Om det är manuella ventiler så blir ju vattnet som går ut varmare ju varmare pannan är. Om panntemperaturen är säg 80 grader går det ut 80 gradigt vatten, om panntempen är 60 grader går det ut 60 gradigt vatten, men det blandas ju med lika mycket kallt vatten från returen.
Nån som fattar?
Nån som fattar?

Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
-
- Lärjunge!
Re: Shunten har fått fnatt, eller är det bara jag?
Det är nog du som fått fnatt!!DavidU skrev:Hej,
en liten fråga angående min shunt av märket Esbe? Jag upplever att den ibland ger olika uttemp även om jag inte rör vredet? Har ni någon erfarenhet av detta fenomen?
Försöker ha en uttemp på cirka 20-25 grader nu när det är varmt och gott.....tack gode gud för växthuseffekten. Vad jag har märkt är det att helt plötsligt ger den en betydligt högre uttemp, upp emot 35-40 grader, UTAN att jag har pillat på shunten! Kan detta vara riktigt?
Behöver shunten bytas? Kostar ivart fall inte många hundralappar hos Rinkaby rör!
Shunten reagerar som den bör,ju varmare pannan är ju mera varmt vatten pytsar shunten ut fast den står i samma läge.medicinen heter motorstyrning med tempgivare som monteras på utgående vv till radiatorerna.Finns på Rikabyrör.Termoventilers Cbj som fungerar ypperligt!Då slipper du kuta som en skottspoling upp o ner i pannrummet för att justera shunten.Då håller den alltid inställt värde oavsett om pannan är 90 eller 40c varm.
lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården