Rök vid vedeldning
Rök vid vedeldning
Tänkte höra med er alla om det här med rök vid vedeldning. Går det att få minimalt med rök vid vedeldning typ likt när man eldar med pellets? Grannen har nämligen detta problem och själv har jag ingen erfarenhet ännu. Om det går kan någon förklara hur det ska gå till. Grannens utrustning är en kombi panna med några år på nacken som han eldar mot 1000 liter ack. Veden är ca 1 år förvarad i en bod.

207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Gallringsobjekt
Hög temperatur
Låt pannan snabbt komma upp i så hög temperatur som möjligt. Liten uppstartsbrasa, öppna spjäll, pannrumslagrad ved ca en vecka innan eldning, sota rökkanalen ofta. Ilägg ger alltid rökutveckling i äldre panna, så lägg hellre in flera små inlägg, än en jättepåfyllning. Och ABSOLUT ingen pyreldning! Och inga målade gamla bräder, byggskivor eller dyligt. Och sedan är det väderberoende, regntunga höstdagar BLIR det rökigt. Men mellan varven SKA det gå att få minimalt med rök, om man gör rätt.
/Erik
/Erik
ERYL dubbelpanna 60-tal
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
500 L acc
Hembyggt ladd m. elektronik och
shuntauto
Värmer 100m2 1 1/2 plans 30-talskåk
Eld utan rök
Jag har en ctc v35, en ren vedpanna. Och jag har minimalt med rök.
Så här gör jag med min panna, andra pannor har andra förfarande.
1. Lägger några stickor över hålet i pannan
2. skrynklar ihop några blad av gårdagens tidning
3. lägger lite större vedbitar ovanpå.
4. Tänder.
5. låter pannan komma upp i temp.
6. Dags för att fylla hela pannan.
Med detta sätt så blir det inte mycket rök. Dock har vädret betydelse. När det ryker så är det vattenånga du ser.
Så här gör jag med min panna, andra pannor har andra förfarande.
1. Lägger några stickor över hålet i pannan
2. skrynklar ihop några blad av gårdagens tidning

3. lägger lite större vedbitar ovanpå.
4. Tänder.
5. låter pannan komma upp i temp.
6. Dags för att fylla hela pannan.
Med detta sätt så blir det inte mycket rök. Dock har vädret betydelse. När det ryker så är det vattenånga du ser.
CTC V35, Bionordic Viking 30GL, Ladomat21, 1000liter, Motdragslucka Kutzner+Weber 012
-
- Späd planta
Gasbrännare
För att skynda på uppstarten av brasan använder jag en gasbrännare, inköpt från Biltema för en hundring. Det handlar om att snabbt komma upp i temperatur.
Re: Rök vid vedeldning
Det är klart att du får minimalt med rök vid vedeldning om du har allt rätt, men du kommer ALDRIG att komma ned i pelletsnivåer eftersom du har högre fukthalt i ved jämfört med pellets.Wodda skrev:Tänkte höra med er alla om det här med rök vid vedeldning. Går det att få minimalt med rök vid vedeldning typ likt när man eldar med pellets? Grannen har nämligen detta problem och själv har jag ingen erfarenhet ännu. Om det går kan någon förklara hur det ska gå till. Grannens utrustning är en kombi panna med några år på nacken som han eldar mot 1000 liter ack. Veden är ca 1 år förvarad i en bod.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Pannrumstomte!
Men vattenånga luktar inte. Bara vedpannan kommer upp i sin sekundärförbränningstemperatur på 850°C ändå, så stör inte några procent mer fukt i bränslet.
En modern vedpanna torkar ju veden i magasinet, men gör slutförbränningen i nästa kammare.
Däremot går det åt energi för att torka veden, så det är ju ingen fördel att doppa den i vatten först, om nu någon läste mitt inlägg på det sättet. Förutsättningen är alltså att veden inte är så blöt att den hindrar pannan att nå rätt arbetstemperatur.
En modern vedpanna torkar ju veden i magasinet, men gör slutförbränningen i nästa kammare.
Däremot går det åt energi för att torka veden, så det är ju ingen fördel att doppa den i vatten först, om nu någon läste mitt inlägg på det sättet. Förutsättningen är alltså att veden inte är så blöt att den hindrar pannan att nå rätt arbetstemperatur.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Så här ser det ut hemma hos mej i alla fall, 6-7 grader minus ute, pannan har varit tänd ca 5-10 minuter... (alltså knappt fullt flås) o veden är ganska torr i alla fall, har en värmebaronen vedolux 37.
Lite vit rök, luktar dock i stort sett ingenting, lite svagt, svagt, om det blåser så man får den rakt i huvudet...
MVH Kim
http://xs.to/xs.php?h=xs112&d=07071&f=DSC00387.JPG
Lite vit rök, luktar dock i stort sett ingenting, lite svagt, svagt, om det blåser så man får den rakt i huvudet...
MVH Kim
http://xs.to/xs.php?h=xs112&d=07071&f=DSC00387.JPG
Inte helt simpelt det här... det beror nog på så himla mycket som man knappt har begrepp om...om det ryker "vattenånga" om rökgaserna när det är kallt ute så är det nog bra. Om det inte skulle ryka någonting överhuvudtaget när det är kallt så är det nog kanske mindre bra... Nu jämför jag med jobbet och mättad ånga och överhettad ånga...mättad ånga syns helt klart var det läcker, men överhettad ånga syns inte alls när det läcker från pannorna ooch därigenom är det lite läbbigt när man ska söka efter ångläcka och det är 60-bars tryck och det inte syns pg.av att det är överhettat. Jag tänkte bara som så att om inte röken syns när det är kallt, är röken så varm då att det inte syns för att den är överhettad?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
-
- Pannrumshärskare!
Det var dit jag ville komma. Den som eldar med miljögodkända grejjor syns det, men hos den som eldar med icke milögodkända grejjor syns det knappt, läs mitt förra inlägg. Det är inte helt enkelt det här.
Alldeles riktigt det du skriver... Men nu är det så att det är mera ämnen än vattenånga som kommer ut ur pipan, UTAN UNDANTAG, det känner du om du klättrar upp och stoppar in snoken i röken! Det gör jag och då VET JAG. Det du beskriver är ju det perfekta och det förekommer bara periodvis vid varje förbränningscykel. Trots det så är det bättre än förr i tiden.apersson850 skrev:Men vattenånga luktar inte. Bara vedpannan kommer upp i sin sekundärförbränningstemperatur på 850°C ändå, så stör inte några procent mer fukt i bränslet.
Prexist!leifa.k skrev:Det var dit jag ville komma. Den som eldar med miljögodkända grejjor syns det, men hos den som eldar med icke milögodkända grejjor syns det knappt, läs mitt förra inlägg. Det är inte helt enkelt det här.
Vi eldade en säsong i en gammal trippelpanna. Inga ack-tankar.
Aldrig mera!
Klagomål från en del grannar och ständigt synbar rök ur skorstenen..
Nu en Calmar V33 miljöpanna + 1500l tankar, ingen synbar rök, inga klagomål, ingen lukt..
Nu väntar bara solfångarna att bli monterade så blir det ingen rök alls under sommarperioden.
Samma här. Med en kökspanna. Lite synlig rök fem minuter vid upptändning, i övrigt osynligt med någon enstaka puff vid ilägg. Därmed inte sagt att den släpper ut lika lite som välskötta miljögodkända pannor. Det är en omöjlighet. Men som leifa.k skrev, det är inte så enkelt med eldning. Har skrivit om det tidigare men jag har sett flera exempel på felhanterade fläktstyrda pannor med omvänd förbränning som periodvis spyr ut tjock, illaluktande rök.ingen synbar rök, inga klagomål, ingen lukt..
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
-
- Pannrumstomte!
Jotack, det har jag också lyckats med, eller misslyckats med ska jag väl säga. Det är bara till att bära sig tillräckligt dumt åt när man travar in veden i pannan, så blir det en tjock, gulgrå rökkvast, som skulle kunna gömma en hel infanteripluton. Om det fanns några kvar.
Men gör man som man ska/måste, då blir det inte så heller.
Idag kör jag enbart med solvärme. Det ryker inte.
Men gör man som man ska/måste, då blir det inte så heller.
Idag kör jag enbart med solvärme. Det ryker inte.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.