
Byta slussvingar!
-
- Späd planta
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons 10 jan, 2007 11:28
- Ort: Halmstad
Byta slussvingar!
Då var det dax att byta slussvingar för första gången, men jag skulle nog behöva lite tips från experterna. Jag har en ecoTec A3 15kw -02 och ser hur slussvingarna sitter när jag plockar bort "tilläggsröret" från skruven till brännaren.. men jisses vad trångt det är!
Finns det något enklare och kanske t.om riktigt sätt att byta dom på? Någon som vet hur länge dom sen ska hålla? Har stått still hela påskhelgen så tack för att elpatronerna fungerar. Otroligt bra forum förresten och kunnigt folk, sånt gillar man// Tack på förhand

"Det riktiga sättet" är nog att dela på själva slussen och därmed få loss själva "slussvingepaketet". Men det sättet tycker jag själv faktiskt är lite "jobbigare" eftersom man sedan skall täta slussen efter montaget samt att det är svårare att få till vingmontaget i "vingpaketet" när det är löst från slussen.
När man köper slussvingar så brukar det följa med en montageanvisning. Har du ingen så hör av dig så skall jag se om jag kan hitta min anvisning och skanna in den.
Hur länge slussvingarna skall hålla är ju också en fråga.... De kan hålla i två år men lika gärna ge upp efter ett halv år. Livslängden beror nog till stor del på hur "gamla" vingarna är när man köper dem...... "Färska" vingar, dvs nytillverkade ej lagrade, är nog det bästa.
Själv brukar jag "förlänga" livslängden genom att vända slussvingarna i sina infästningar när de börjar att bli så böjda att de tappar tätningen. Min senaste "vändning" gjorde jag i september förra året och de fungerar fortfarande perfekt. Mina vingar kräver nog en översyn minst en gång om året och då vid uppstarten efter sommarstoppet. Då står brännaren stilla eftersom solfångarna sköter VV produktionen. Så för min del skulle det nog vara bästa att montera ur vingarna under sommaren så att de inte står still och blir böjda.
När man köper slussvingar så brukar det följa med en montageanvisning. Har du ingen så hör av dig så skall jag se om jag kan hitta min anvisning och skanna in den.
Hur länge slussvingarna skall hålla är ju också en fråga.... De kan hålla i två år men lika gärna ge upp efter ett halv år. Livslängden beror nog till stor del på hur "gamla" vingarna är när man köper dem...... "Färska" vingar, dvs nytillverkade ej lagrade, är nog det bästa.
Själv brukar jag "förlänga" livslängden genom att vända slussvingarna i sina infästningar när de börjar att bli så böjda att de tappar tätningen. Min senaste "vändning" gjorde jag i september förra året och de fungerar fortfarande perfekt. Mina vingar kräver nog en översyn minst en gång om året och då vid uppstarten efter sommarstoppet. Då står brännaren stilla eftersom solfångarna sköter VV produktionen. Så för min del skulle det nog vara bästa att montera ur vingarna under sommaren så att de inte står still och blir böjda.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Späd planta
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons 10 jan, 2007 11:28
- Ort: Halmstad
Okey, men att täta om efter montage, är det nån silikon då eller?? och om man inte har tätat tillräckligt! vad händer då? Jag såg att det finns ju möjlighet att att komma åt vingarna ändå men det blir ju fan så pilligt och man får ju passa sig för att inte tappa ner skruvarna. Jag har fått hem vingarna och tänkte väl montera dom ikväll, så får jag några bekymmer så hör jag av mig igen
see ya// vincent

Sitter en packning mellan delarna i slussen, men den går lätt sönder. Alternativet då är att köpa en ny packning eller att täta med t.ex. silikon eller likvärdigt. Dock finns då risken att man får problem nästa gång med att få isär delarna eftersom tätmassan kan "klistra ihop" delarna......EcoVincent skrev:Okey, men att täta om efter montage, är det nån silikon då eller?? och om man inte har tätat tillräckligt! vad händer då?
Om det inte blir tät så läcker ju slussen och risken för rök bakvägen resp. bakbrand ökar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Späd planta
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons 10 jan, 2007 11:28
- Ort: Halmstad
Slussvingarna är på plats efter lite möda och slit i håret men nu kärvar skruvarmotorn till internförrådet istället, när den ger kontakt så orkar den inte starta men ger man den en knuff på vingarna längst bak så driver den en stund till att sedan stanna och sen är det likadant igen, en knuff och så startar den upp......? Kan det var så att motorn inte orkar med dom nya vingarna för att dom är nya och håller mer tätt?? Jag kollade storleken på dom och dom gamla och det är samma storlek!
FATTAR INGENTING!! //vincent

Troligtvis så sitter dina nya slussvingar lite "snett" eller sticker ut lite för långt från vridcentrum.
Ett litet tips som du kan prova är att justera om dem. Kör internmotorn tills en slussvinge precis går in i slussen då stannar du motorn och släpper lite lätt på skruvarna som håller slussvingen. Om vingen då är monterad lite "snett" eller för långt ut så justerar den sig själv. Dra sedan åt skruvarna och kör internmotorn tills nästa vinge går in i slussen. Och upprepa ovanstående justering för samtliga slussvingar.
När detta är gjort så skall internmotorn gå lite lättare, sedan för att ytterligare underlätta en eventuell inkörning av de nya vingarna så kan du smörja mellan vingarna och slussväggarna med något lätt applicerbart smörjmedel, t.ex. 5-56 eller likvärdigt.
Ett litet tips som du kan prova är att justera om dem. Kör internmotorn tills en slussvinge precis går in i slussen då stannar du motorn och släpper lite lätt på skruvarna som håller slussvingen. Om vingen då är monterad lite "snett" eller för långt ut så justerar den sig själv. Dra sedan åt skruvarna och kör internmotorn tills nästa vinge går in i slussen. Och upprepa ovanstående justering för samtliga slussvingar.
När detta är gjort så skall internmotorn gå lite lättare, sedan för att ytterligare underlätta en eventuell inkörning av de nya vingarna så kan du smörja mellan vingarna och slussväggarna med något lätt applicerbart smörjmedel, t.ex. 5-56 eller likvärdigt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Späd planta
- Inlägg: 8
- Blev medlem: ons 10 jan, 2007 11:28
- Ort: Halmstad
Vad använder du för återförsäljare som har dessa priset ?
När jag bytte internmotor för ca. 2,5 år sedan så kostade motorn 2075:-
Och slussvingarna brukar ligga strax under 300:- (290:- har jag för mig)
När jag bytte internmotor för ca. 2,5 år sedan så kostade motorn 2075:-
Och slussvingarna brukar ligga strax under 300:- (290:- har jag för mig)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.

Ecotec A4, Focus Pe30.
Kanske, men om man skall använda den så måste man "skarva" på axeln. Eftersom originalmotorn har en längre axel som också går igenom slussen där slussvingarna är monterade på denna axel.
Om sedan varvtalet är rätt det vet jag inte. Tror inte det står på originalmotorn vilket varvtal den har. Varvtalet är viktigt eftersom det styr pelletsmatningen på de äldre brännarna, de saknas styrelektronik för pelletsmatningen........
Framgår heller inte vilken rotationsriktning den föreslagna motorn har.
Originalmotorn roterar vänstervarv på utgående axel om man har elmotorn mot sig och tittar "genom" växellådan.
Om sedan varvtalet är rätt det vet jag inte. Tror inte det står på originalmotorn vilket varvtal den har. Varvtalet är viktigt eftersom det styr pelletsmatningen på de äldre brännarna, de saknas styrelektronik för pelletsmatningen........
Framgår heller inte vilken rotationsriktning den föreslagna motorn har.
Originalmotorn roterar vänstervarv på utgående axel om man har elmotorn mot sig och tittar "genom" växellådan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Japp, då var det dags att byta slussvingar igen.Roli skrev:Själv brukar jag "förlänga" livslängden genom att vända slussvingarna i sina infästningar när de börjar att bli så böjda att de tappar tätningen. Min senaste "vändning" gjorde jag i september förra året och de fungerar fortfarande perfekt. Mina vingar kräver nog en översyn minst en gång om året och då vid uppstarten efter sommarstoppet. Då står brännaren stilla eftersom solfångarna sköter VV produktionen. Så för min del skulle det nog vara bästa att montera ur vingarna under sommaren så att de inte står still och blir böjda.
I förrgår kväll kollade jag brännaren för jag tyckte att den lät konstigt. Överhettningsskyddet hade löst ut......
Lyfte på pelletsmatar slangen och tittade ner där slussvingarna skulle vara

Jag slarvade i somras och gjorde inte som jag borde gjort enligt mitt citerade inlägg ovan, dvs plockade ut vingarna under sommarstoppet.
Sedan när det var dax att börja starta upp brännaren så hade jag lite tid att "fixa" med brännaren så jag körde bara igång den......
Den gick nog ca. fjorton dagar med "lite värmning" av tanken eftersom solen fortfarande skickar in en del då och då när den behagar komma fram. Sedan upptäcker jag slussvingehaveriet.
Undra hur många av dessa dagar som den gick med defekta vingar ??? När jag startade den så fanns iallafall samtliga på plats.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Frö
- Inlägg: 1
- Blev medlem: lör 18 maj, 2019 17:08
Re: Byta slussvingar!
Hejsan på tips tråden!
Jag lyfter bara av vid slangen på toppen, och använder en liten pennmagnet att fiska upp skruvarna och plåtbiten med.
Sedan roterar jag motorn med en liten skruvdragare på motoraxeln där fläkten sitter till rätt läge (fläkten är bara itryckt, bara att dra av först).
Vänd eller byt slussvingarna en i taget och blås rent med tryckluft.
Väldigt smidigt.
Jag lyfter bara av vid slangen på toppen, och använder en liten pennmagnet att fiska upp skruvarna och plåtbiten med.
Sedan roterar jag motorn med en liten skruvdragare på motoraxeln där fläkten sitter till rätt läge (fläkten är bara itryckt, bara att dra av först).
Vänd eller byt slussvingarna en i taget och blås rent med tryckluft.
Väldigt smidigt.